دنیای اقتصاد: طی معاملات روز گذشته در فرابورس ایران، آیفکس با افت ۱/ ۳ واحدی به رقم ۹۰۶ واحد رسید. پس از آنکه این نماگر در ابتدای هفته جاری قله تاریخی خود را پشت‌سر گذاشت، دیروز با کمی افت مواجه شد که نشان از تمایل فعالان بازار برای شناسایی سود دارد. بازده شاخص فرابورس از ابتدای سال تا‌کنون بیش از ۵/ ۳ درصد بوده است.

طی معاملات دیروز در فرابورس جمعا ۸۱۰ میلیون و ۱۲۲ هزار ورقه بهادار به ارزش ۳۰۸ میلیارد تومان و در ۶۸ هزار و ۹۴۱ نوبت انجام شد. از این میزان ۲۲۴ میلیون و ۱۶۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۶۷ میلیارد تومان و در ۲۷ هزار نوبت در بازارهای اول و دوم فرابورس مبادله شد. بیشترین ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم به نماد شرکت‌های مهندسی ساختمان تأسیسات راه‌آهن (بالاس)، ریل‌پرداز سیر (حریل)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) اختصاص یافت. جمعا معاملات این چهار نماد، ۳۴ درصد از کل ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات تابلو «ب» بازار پایه فرابورس نیز در روز گذشته به عدد قابل‌توجه ۹۵ میلیارد تومان رسید. پس از آزاد شدن دسترسی آنلاین‌ به نمادهای بازار پایه، ارزش معاملات این نماد افزایش قابل توجهی یافته است. از میان این نمادها، ۳۸ میلیارد تومان به معاملات دو نماد خصدرا (صنعتی دریایی ایران) و لکما (کارخانجات مخابرات ایران) اختصاص یافت. از میان این نمادها، ۳۸ نماد تقریبا ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. ظاهرا روند افزایش قیمت غیرطبیعی نمادهای بازار پایه تمامی ندارد؛ با وجود آنکه برخی از این شرکت‌ها در نامه‌های شفاف‌سازی توضیح داده‌اند که سودآوری این شرکت‌ها افزایش نیافته است و چشم‌انداز مناسبی نیز برای این شرکت‌ها وجود ندارد. اگرچه هیجان خرید سهام در سایر تابلوهای بورس و فرابورس ایران در روز گذشته فروکش کرده بود، اما خریداران سهام بازار پایه‌ای همچنان دست‌بردار نیستند.

در بازار اوراق تسهیلات مسکن (تسه‌ها) نیز ۴۰ هزار و ۲۰۷ ورقه به ارزش ۸/ ۲ میلیارد تومان دست به دست شد. بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب به اوراق بهمن، اسفند و شهریور ۹۴ اختصاص یافت. بیشترین ارزش معاملات در این نمادها نیز به تسه ۹۵۱۲ (اسفند ۹۵) اختصاص یافت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز ۴/ ۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳۷ میلیارد تومان و در ۷۵۰ نوبت دست به دست شد. بیشترین ارزش معاملات روز گذشته در این بازار به نمادهای «پارس۹۶۰۷۲»، «اخزا۹» و «اخزا۷»، تعلق گرفت. در بازار ETFها نیز ۷/ ۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش تقریبا ۵میلیارد تومان دست به دست شد. در بازارهای اول و دوم، نمادهای «سمگا»، «حریل»، «مفاخر» و «شتوکا» در صدر نمادهای پربیننده بازار قرار گرفتند. ارزش بازار اول و دوم نیز دیروز به عدد ۵۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت به نمادهای «سدبیر»، «غفارس» و «غگلپا» اختصاص یافت و در طرف دیگر نمادهای غدیس، بهپاک و ساینا نیز بیشترین افت قیمت‌ها را تجربه کردند. سنگین‌ترین صف‌های خرید فرابورس ایران روز گذشته به نمادهای غگلپا، غفارس و بالاس تعلق گرفت و در طرف دیگر فروشندگان برای خروج از نمادهای ذوب، پرشیا۹۷ و اعتماد، سنگین‌ترین صف‌های فروش را تشکیل دادند.