دنیای اقتصاد: فروردین ماه سال جاری سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تا پایان سال بیش از ۲۰۰جایگاه سوخت را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کند. در این راستا نخستین عرضه مزبور در نیمه شهریورماه سال جاری با خریداری ۶۸ جایگاه آغاز شد. این عرضه بنا به اظهارات مشاور سازمان خصوصی به‌عنوان بزرگ‌ترین واگذاری انجام شده در تاریخ خصوصی‌سازی کشور به لحاظ تعداد و کیفیت بود (ارزش آن حدود ۳۴۰میلیارد تومان اعلام شد). این پروسه در اواخر آذرماه با مزایده ۴۰ جایگاه سوخت در ۱۴‌استان کشور دنبال شد. دومین مزایده نیز با استقبال پرشور متقاضیان برگزار شد. در این واگذاری برای ۲۵ جایگاه پاکت پیشنهادی آمد که نشان از فروش ۶۰ درصدی جایگاه‌های آگهی شده داشت و در مجموع با افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌های پیشنهادی نسبت به قیمت پایه، درآمدی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان از فروش این ۲۵ جایگاه کسب شد. روز یکشنبه هفته جاری (۲۴بهمن ماه) نیز سومین دور از این واگذاری‌ها با مزایده ۶۰ جایگاه سوخت دولتی در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد و این واگذاری نیز مطابق با روند عرضه‌های گذشته با استقبال بخش خصوصی واقعی دنبال شد.

افزایش 35درصدی در ارزش واگذاری‌ها

سید‌جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با مزایده‌های مزبور اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی سومین مرحله از مزایده جایگاه‌های سوخت سراسر کشور را با عرضه ۶۰ جایگاه در ۱۳استان برگزار کرد که برای ۳۹ جایگاه مشتری حاضر شد و این مشتریان اقدام به ارسال پاکت مزایده برای خرید کردند. وی در ادامه افزود: از این واگذاری نیز مطابق با روال دو مزایده قبلی، استقبال مطلوبی به عمل آمد و در حالی که ارزش پایه این مزایده بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود، با قیمتی بالاتر به فروش رفت. سبحانی خاطرنشان کرد: این مزایده با افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌های پیشنهادی نسبت به قیمت پایه، ارزشی معادل ۲۷۰ میلیارد تومان داشت. وی در ادامه با اشاره به فراوانی جایگاه‌ها در برخی استان‌ها گفت: فراوانی تعداد جایگاه‌ها در ۱۳استان متفاوت بود. در راس آنها استان تهران با در اختیار داشتن تعداد ۱۵ جایگاه سوخت قرار داشت و در دیگر استان‌های کشور تنها یک جایگاه به مزایده گذاشته شد.سبحانی در ادامه افزود: از ۱۵ جایگاه عرضه‌شده در تهران، ۱۳ جایگاه به فروش رفت و برای ۳ استان نیز هیچ متقاضی خریدی نبود. به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی، خوشبختانه این سری از واگذاری‌ها نیز مطابق با هدف اصلی خصوصی‌سازی پیش رفت و به بخش خصوصی واقعی تعلق گرفت.

شرایط مناسب در واگذاری جایگاه‌های سوخت

سبحانی در ادامه به افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران برای مشارکت در واگذاری‌های مزبور اشاره کرد و گفت: عدم نیاز به بازاریابی برای جایگاه‌های سوخت و از طرفی مساعدت خصوصی‌سازی برای بهره‌برداری موثر در این دارایی‌ها از سوی جایگاه‌داران از قبیل امکان ارائه انواع خدمات خودرو در جایگاه‌های سوخت باعث شده انگیزه سرمایه‌گذاران برای شرکت در این مزایده‌ها افزایش یابد. به گفته سبحانی، نحوه واگذاری این دارایی‌ها بسیار مطلوب بوده و شرایط مناسبی برای این عرضه‌ها درنظر گرفته شده است. به‌طوری‌که جز پرداخت سپرده ۳ درصدی قانونی در مزایده، حصه نقدی یا پرداخت اولیه بر اساس ۳۰ درصد مبلغ پیشنهادی برای همه جایگاه‌ها و نحوه پرداخت برای اغلب این دارایی‌ها طی سه تا چهار سال خواهد بود. مشاور سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با بیان اینکه جایگاه‌های سوخت تا‌کنون به بخش خصوصی واقعی واگذار شده، گفت: نحوه قیمت‌گذاری این دارایی‌ها کارشناسانه بوده و قیمت پایه با توجه به شرایط عمومی کسب و کار و در راستای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران تعیین شده است، به‌طوری که قیمت تعیین شده برای جایگاه‌ها در مزایده از متوسط قیمت کارشناسی به‌علاوه نسبت قیمت بر درآمد هر جایگاه به‌دست آمده است که تعادل آن به سمت خریدار معطوف است.