دنیای اقتصاد: فرابورس ایران از انتهای هفته گذشته شاهد افت قیمت سهام بود. در نتیجه این افت قیمت‌ها (در چهار روز معاملاتی اخیر) ریزش ۷/ ۱ درصدی به نماگر این بازار تحمیل شد. دیروز نماگر فرابورس ایران با افت ۶/ ۱ واحدی (معادل۲/ ۰‌درصد) مواجه شد و در پایان معاملات در سطح ۳/ ۸۳۵ واحدی قرار گرفت تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به ۷/ ۳ محدود شود. دیروز در فرابورس ایران بیش از ۱۴۵ میلیون سهم به ارزش ۹۳ میلیارد تومان در بیش از ۲۴ هزار دفعه معامله شد. دیروز نمادهای «مارون»، «بمپنا»، «خراسان» و «شپاس» چهار نماد با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس بودند. در مقابل معاملات مثبت در نمادهای «دماوند»، «شراز» و «اتکای» مانع افت بیشتر نماگر این بازار شدند. نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران با مبادله ۲ میلیون سهمی خود به ارزش حدود ۴ میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملات این بازار را از آن خود کرد. نماد معاملاتی شرکت ریل‌پرداز سیر با نقل و انتقال ۱۲ میلیون سهم به ارزش ۷/ ۱ میلیارد تومان نیز در صدر نمادها با بیشترین حجم معاملات قرار گرفت.

همگام با صنایع فرابورس ایران

دیروز در گروه زراعت و خدمات وابسته، دو نماد فعال در فرابورس ایران وضعیت متفاوتی را تجربه کردند. در این گروه نماد زگلدشت که از ۳۱ شهریور‌ماه سال‌جاری در فرابورس ایران عرضه شد، دیروز را با رشد ۷/ ۱ درصدی به پایان رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این نماد از زمان ورود به فرابورس تا‌کنون با رشد ۵۲ درصدی قیمت مواجه شده‌ است. دیگر نماد فعال این گروه یعنی «تلیسه» که در تاریخ ۲۵ مرداد سال جاری در فرابورس عرضه شد، معاملات دیروز را با افت حدود یک درصدی به پایان رساند. این نماد نیز از زمان عرضه تا‌کنون با بازدهی حدود ۵۰ درصدی همراه شده است. در گروه کاغذی فرابورس، نماد «چکاپا» (گروه صنعتی کاغذ پارس) معاملات دیروز را با رشد ۷/ ۰ درصدی به پایان رساند. در گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس دیروز سه نماد «شراز»، «شاوان» و «شرانل»با رشد قیمت مواجه شدند. «شپاس» اما افت سنگین ۰۶/ ۴ درصدی را تجربه کرد. همان‌طور که گفته شد، «شپاس» چهارمین نماد با تاثیر منفی در محاسبه آیفکس بود. در گروه حمل‌و‌نقل روز گذشته، «حریل» گزارش پیش‌بینی عملکرد درآمد هر سهم خود بر‌اساس عملکرد ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۵ را روی سامانه کدال قرار داد. براساس اطلاعات گزارش این شرکت، سود هر سهم این شرکت با سرمایه ۱۹۶ میلیارد تومانی، ۴۸‌ریال پیش اعلام شده که نسبت به گزارش قبلی تغییری نداشته است. این شرکت در ۹ ماه ابتدای سال معادل ۹۴ درصد از سود پیش‌بینی شده هر سهم خود (معادل ۴۵ ریال) را محقق کرده است. این نماد معاملات روز گذشته را با رشد ۸/ ۲ درصد به پایان رساند.

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

در فرابورس ایران روز گذشته شاهد بازگشایی چند نماد بودیم. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت مجتمع معادن مس تکنار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت سیمان‌لار سبزوار پس از برگزاری مجمع‌عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت افرانت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بازگشایی شدند. در مقابل پایان ساعات معاملاتی این بازار، نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان متوقف شد.

دستورالعمل راه‌اندازی تامین مالی جمعی

مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم رونمایی از ۱۰ محصول فناورانه و گشایش فن بازار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از تلاش چند‌ساله فرابورس و هماهنگی با ارگان‌ها و نهادهای مختلف برای طراحی و تجهیز منابع مالی برای اکوسیستم دانش‌بنیان سخن گفت. در تحولات فرابورس ایران روز یکشنبه، مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم رونمایی از ۱۰ محصول فناورانه و گشایش فن بازار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و تسهیل شرایط برای حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های «های‌تک» در تابلوی دانش‌بنیان این بازار را اقدام ارزنده‌ای در مسیر تامین مالی این شرکت‌ها دانست. به گفته امیر هامونی رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز از دیگر اقداماتی به‌شمار می‌رود که همسو با بورس کشورهای پیشرو در فرابورس رقم خورده است. مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از ارزش بازاری بورس‌ها‌ در کشورهای پیشرو مربوط به شرکت‌هایی است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بزرگ و بالغ شده‌اند، ادامه داد: هدف از راه‌اندازی و تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه تامین منابع مالی و تزریق نقدینگی به استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی فناورانه در ایران است که فعالیت کوتاه‌مدتی داشته‌اند و امکان جذب سرمایه از طریق پذیره‌نویسی عمومی را ندارند و همچنین به دلیل ریسک بالای مترتب بر آنها معمولا بانک‌ها نیز از تامین مالی آنها اجتناب می‌کنند. هامونی به تدوین دستورالعمل تامین مالی جمعی (Crowd Funding) نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی و سازمان بورس به دنبال راه‌اندازی این صندوق‌ها در فرابورس هستیم تا منابع مالی لازم را برای به ثمر رسیدن طرح‌ها و ایده‌ها به کمک سرمایه‌های مردمی جمع‌آوری کنیم.

در این‌خصوص پیش‌نویس دستورالعمل راه‌اندازی کراود فاندینگ (تامین مالی جنبی) آماده و در اختیار هیات‌مدیره سازمان بورس گذاشته شده است که با تصویب نهایی سازمان، فعالیت آن در فرابورس آغاز خواهد شد. دیروز در تابلوی معاملاتی اوراق‌تسه نیز در حالی ۸۹ هزار ورقه به ارزش حدود ۷ میلیارد تومان دادوستد شد که این اوراق در دامنه قیمتی حدود ۷۶ تا ۷۷ هزار تومان مورد مبادله قرار گرفتند. اوراق گواهی تسهیلات مسکن دی ماه ۹۵ بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز بیش از یک میلیون ورقه به ارزش حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. صندوق اعتماد آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را میان ETFها تجربه کرد.