دنیای اقتصاد: معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران با نقل و انتقال ۱۵۱ میلیون ورقه به ارزش حدود ۱۹۳ میلیارد تومان همراه شد. این حجم از اوراق در ۱۰۷ هزار و ۹۶۸ دفعه داد‌و‌ستد شد. نماگر این بازار با افت ۳ واحدی معادل ۳۵/ ۰ درصد مواجه شد و در پایان معاملات در ارتفاع ۵/ ۸۳۷ قرار گرفت تا بازدهی آیفکس از ابتدای سال تا کنون به حدود ۴ درصد برسد. معاملات منفی در نماد شرکت پتروشیمی مارون در حالی بیشترین تاثیر بر افت شاخص این بازار را از خود به جا گذاشت که نماد معاملات شرکت‌های پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز مانع از افت بیشتر آیفکس شدند. نماد معاملاتی بیمه پاسارگاد نیز دومین نماد با بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس بود. معاملات فرابورس ایران در جریان معاملات روز سه‌شنبه با عرضه اولیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در بازار دوم، توقف نماد مربوط به شرکت‌های مواد ویژه لیا و تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و کی‌بی‌سی به پایان رسید. در میان بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نماد «غگلپا» مربوط به شرکت پگاه گلپایگان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به دست آورد. در این نماد که دیروز برای نخستین بار عرضه شد، ۱۲ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۱۲ میلیارد تومان فروخته شد.

هر سهم پگاه گلپایگان 990 تومان قیمت خورد

سومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش با عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت پگاه گلپایگان با نماد «غگلپا» انجام شد تا به این ترتیب شاهد سیزدهمین عرضه اولیه فرابورس از ابتدای سال تاکنون باشیم. دیروز حدود ۱۲ میلیون سهم این شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته شد که در جریان عرضه اولیه، هر سهم پگاه گلپایگان با نماد «غگلپا» ۹۹۰ تومان کشف قیمت شد. مدیر عرضه و متعهد خرید نیز شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین (سهامی خاص) بود. سفارش خرید برای هر سهم پگاه گلپایگان در دامنه قیمتی ۹۰۰ تا ۹۹۰ ریال قرار داشت و در جریان این عرضه به ٧٨ هزار و ٦٠ شخص حقیقی و حقوقی سهام این شرکت تخصیص یافت. به رغم اینکه امروز ١٢ میلیون سهم این شرکت عرضه شد تقاضا برای آن حدود دوبرابر بود به‌طوری که ٢٣ میلیون تقاضا در جریان این عرضه روسیه ثبت شد. حداکثر سهام قابل خریداری از سوی هر شخص حقیقی و حقوقی نیز ۳۰۰ سهم در نظر گرفته شده بود. اما با توجه به افزایش تقاضا، بیشترین سهم تخصیص یافته به هر فرد تعداد ١٥٤ سهم بود. دوره ثبت سفارش برای تمامی معامله‌گران برخط و غیربرخط نیز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در نظر گرفته شد. شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان با سرمایه ۱۲۰ میلیارد ریالی دارای ۱۲۰ میلیون سهم است که ۱۰درصد آن در جریان عرضه اولیه به فروش رفت. این شرکت آذرماه سال ۹۴ در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش و نماد آن شهریورماه سال جاری درج شد. این شرکت با نماد «غگلپا» در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیرگروه تولید لبنیات قرار دارد.

«شلیا» متوقف شد

شرکت مواد ویژه لیا که از اواخر شهریور سال جاری با روند صعودی قیمتی همراه بود و در این مدت افزایش قیمت بیش از ٤٠٠ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند، سرانجام روز گذشته به دلیل ابهام در اطلاعات متوقف شد. درخصوص توقف نماد «شلیا» صابر جعفروند آذر، رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی توضیح داد: با توجه به عدم تقارن در اطلاعات مالی منتشر شده شرکت و رشد قیمت سهام آن، تصمیم به توقف نماد گرفته شد و در این راستا نامه‌ای برای هیات مدیره شرکا ارسال شد تا چنانچه توضیحاتی درخصوص رشد قیمتی اخیر سهم دارند، اعلام کنند. وی ادامه داد: «شلیا» باید درخصوص روندی صعودی قیمت اخیر خود، به ارائه توضیحات و شفاف‌سازی بپردازد و چنانچه اطلاعات نهانی خاصی در آن وجود دارد، اعلام شود تا عموم فعالان بازار سرمایه از این اطلاعات آگاه شوند. جعفروند ادامه داد: از آنجا که هیات مدیره «شلیا» نیز خواهان بازگشایی هر چه سریعتر نماد و بازگشت به روال طبیعی معاملات است، پیش‌بینی می‌شود که این شرکت گزارش شفاف‌سازی خود را سریع‌تر منتشر کند. به گفته این مقام مسوول، در این اطلاعات درخواستی باید هر گونه تغییر، انعقاد قرارداد جدید یا تعدیل سود اعمال شود و چنانچه در رشد مزبور، هیچ عامل خاصی تاثیر‌گذار نباشد، عواقب بعدی آن به عهده ناشر شرکت خواهد بود. «شلیا» در ۶ ماه اخیر، دو بار دیگر نیز در آبان و آذر ماه برای ارائه گزارش جدید متوقف شده بود. این بار نیز برای نماد این شرکت به دلیل ابهام در اطلاعات بسته شد. در این میان بررسی صورت عملکرد شرکت با توجه به عملکرد مثبت در سه ماه، نشان از آن دارد که مقدار پیش‌بینی فروش محصولات تا پایان سال محقق خواهد شد. حتی برخی کارشناسان بازار معتقدند که «شلیا» تعدیل مثبت سود هر سهم را نیز در پیش خواهد داشت. اما در این میان نباید رشد قابل توجه سهام شرکت در ۶ ماه اخیر را نادیده گرفت. این موضوع سبب شده که ارزش بازار «شلیا» رشد بسیار زیادی داشته باشد. سهام شرکت مواد ویژه لیا از شهریور ماه سال گذشته در قیمت ۱۳۶ تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه شد. پس از گذشت یک سال دقیقا از شهریور ماه سال جاری، رشد قیمتی بیش از ۴۰۰درصدی را تجربه کرد. به‌طوری‌که در این ۶ ماه، هر سهم مزبور از محدوده قیمتی ۲۷۰ تومان به بیش از ۱۴۰۰ تومان تا پایان روز گذشته رسید.