دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: نماگر بورس تهران روز گذشته با رشد ناچیز ۵/ ۱۲ واحدی مواجه شد و در سطح ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی قرار گرفت. دیروز کاهش قیمت نفت و همچنین انتشار گزارش نامناسب دو شرکت پالایشی، افت دسته‌جمعی نمادهای وابسته را فراهم کرد. در مقابل اما رشد قیمت‌های جهانی نسبت به ابتدای هفته به رشد قیمت سهام وابسته به بازارهای کالایی منتهی شد.تقابل افت و خیز این نمادهای اثر گذار در نهایت رشد ۰۲/ ۰ درصدی نماگر بازار سهام را رقم زد. به این ترتیب زیان بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به ۲ درصد محدود شد.

مواجهه پالایشی‌ها با دو سیگنال منفی

همانطور که اشاره شد دیروز شاهد تاثیرگذاری منفی پالایشی‌ها بر نماگر بورس تهران بودیم به طوری که نمادهای زیرمجموعه این گروه در مجموع تاثیر منفی ۱۴۰واحدی بر شاخص کل بازار سهام گذاشتند. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند منفی پالایشی‌ها بود. دیروز قیمت هر بشکه نفت WTI (در ساعت ۱۴) با افت هفتگی ۶/ ۰درصدی به ۵۱دلار و ۲سنت رسید که پایین‌ترین رقم در حدود یک ماه گذشته است. این افت بهانه‌ای برای ریزشی شدن نمادهای پالایشی شد. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند. به اعتقاد این کارشناسان با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت؛ اما به هر حال بازار به این تغییرات قیمتی حساس است. به عبارتی دقیق‌تر رشد قیمت نفت از طرفی افزایش بهای تمام‌شده شرکت‌های پالایشی را به دنبال داشته و از سوی دیگر فرآورده‌ها را با خود همراه کرده و مبالغ فروش را در میزان تولید ثابت افزایش می‌دهد. بر این اساس در یک نگاه رشد قیمت نفت بر افزایش ارزش موجودی‌های شرکت‌های پالایشی اثر مثبت می‌گذارد اما زمینه‌ساز کاهش فاصله قیمت نفت و فرآورده‌ها می‌شود (کاهش حاشیه سود ناخالص). در عین حال از آنجا که قیمت‌ها در این بازار، ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش تعیین می‌شود، ارتباط مستقیم میان قیمت نفت و قیمت سهام شرکت‌های پالایشی منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

با وجود این نوسان قیمت نفت واکنش بازار را در پی داشت. از طرفی دیگر پالایشی‌ها روز گذشته با گزارش‌های نه‌چندان قابل‌قبول «شبریز» و «شپنا» روبه‌رو شدند. موضوعی که زمینه‌ساز افزایش عرضه و معاملات منفی در میان تمامی نمادهای زیرمجموعه این گروه شد. دیروز پالایش نفت اصفهان به عنوان سومین نماد پالایشی، صورت‌های مالی ۶ماهه خود را ارائه کرد. تعدیل منفی ۹درصدی «شپنا» در این گزارش (کاهش سود هر سهم از ۲۹۱ریال در گزارش قبلی این شرکت به ۲۶۶ریال در گزارش ۶ ماهه) سیگنالی بود که به نمادهای پالایشی ارسال شد و فضای کلی این گروه را منفی کرد. پالایش نفت اصفهان در این گزارش موفق به شناسایی سود ۸۴ریالی در ۶ ماه نخست سال (معادل ۳۲درصد پیش‌بینی جدید) به ازای هر سهم شد. در حالی این شرکت در نیمه نخست تنها سود ناخالص ۱۷۱میلیارد تومانی را محقق کرده است که انتظار محقق کردن بیش از ۵۲۰میلیارد تومان را برای نیمه دوم سال دارد. اثر عمده این موضوع نیز به انتظار برای فروش با نرخ‌های بالاتر تکیه دارد. در این خصوص درحالی‌که پیش‌بینی فروش هر لیتر بنزین از سوی این شرکت بر اساس نرخ‌های اعلامی پالایش و پخش معادل ۹۸۶تومان بود، نرخ فروش بنزین برای نیمه دوم سال معادل ۱۲۰۰تومان به ازای هر لیتر در نظر گرفته شده است. همچنین روز گذشته شرکت پالایش نفت تبریز که در بودجه ۶ماهه نسبت به اولین بودجه تعدیل منفی سنگین ۸۳درصدی (از ۵۵۷ به ۹۶ریال برای هر سهم) تجربه کرده بود، طی اصلاحیه‌ای بر این تعدیل منفی صحه گذاشت. «شبریز» پیش‌بینی سود خود را از ۵۵۷ریال به ۹۶ریال در بودجه ۶ماهه کاهش داده است. مهم‌ترین دلیل این تعدیل منفی سنگین، جهش بهای تمام‌شده از ۴۱۷ به ۵۳۹میلیارد تومان است.

اقبال خوش جهانی معدنی-فلزی‌ها

دیروز رشد قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها نسبت به ابتدای هفته (دوشنبه) عامل حمایت از نمادهای وابسته به بازارهای کالایی شد. دیروز مس با رشد ۱۵۰دلار بالاتر از سطح ۵۷۰۰دلار در هر تن قرار گرفت. در عین حال پیش‌بینی سیتی بانک از روند قیمتی مس، افق روشنی را پیش‌روی این فلز اساسی قرار داد. سیتی بانک در گزارش خود پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش تنها یک درصدی تولید کنسانتره در سال ۲۰۱۷ به احتمال قوی قیمت مس بالای سطح ۶ هزاردلاری به ازای هر تن قرار گرفته و پایدار بماند. در میان دیگر فلزات نیز دیروز سرب و روی رشد قابل توجهی را تجربه کردند و به ترتیب در سطح ۲۲۰۰ و ۲۷۴۰دلار در هر تن قرار گرفتند. قیمت سنگ‌آهن نیز از سطح ۸۰دلاری عبور کرد. رخدادی که روز مثبتی را برای نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی و به دنبال آن در میان معدنی‌ها (کچاد، ومعادن و کگل)‌ رقم زد. بر این اساس روز گذشته شاهد تاثیرگذاری مثبت نمادهای معاملاتی وابسته به بازارهای کالایی بر شاخص کل بودیم. این موضوع در حالی رقم خورد که مطابق گزارش‌های پیشین دنیای اقتصاد برخی نهادها از جمله وزارت صنعت استرالیا رشد قیمتی سنگ‌آهن را ناپایدار ارزیابی می‌کنند.

رفت و برگشت خودرویی‌ها از کف‌های روانی

از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته بازار سهام، رفت و برگشت نمادهای خودرویی از کف‌های روانی (اسفند۹۴) بود. بعد از اینکه روز دوشنبه این نمادها به کف‌های روانی رسیدند، روز گذشته نیز به روند منفی خود ادامه دادند و حتی از کف‌های قبلی پایین‌تر آمدند. در میانه‌های معاملات اما شاهد تغییر مسیر در نمادهای اصلی زیرمجموعه گروه خودرو بودیم. به طوری که «خودرو» از محدوده منفی ۲درصد در ابتدای معاملات به محدوده مثبت قیمتی رسید. «خساپا» نیز معاملات خود را با افت نامحسوس ۳/ ۰ درصدی به پایان رساند. تداوم توجه معامله‌گران به نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو نیز موجب شد تا مطابق با روزهای اخیر این گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.

سیگنال‌هایی برای جهت‌گیری شاخص

علاوه‌بر تاثیرگذاری قیمت جهانی کالاها و انتشار یک به یک گزارش ۹ماهه شرکت‌ها در روزهای پیش‌رو نمی‌توان از تاثیرگذاری عوامل سیاسی غافل شد. طی روزهای اخیر و در آستانه کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و همچنین سخنرانی جنت یلن و نمایندگان فدرال رزرو شاهد افت شاخص دلار در هفته اخیر بودیم. این موضوع طبیعتا بر نرخ‌های جهانی تاثیرگذار است و روند آتی بازارهای سهام را شکل می‌دهد.

بورس از دریچه آمار

نماگر بورس تهران معاملات روز چهارشنبه را با رشد ۰۲/ ۰واحدی به پایان رساند و در سطح ۷۸هزار و ۶۲۲واحدی قرار گرفت. روز گذشته (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد ۷۵۴میلیون سهمی در حدود ۵۳هزار نوبت معاملاتی بودیم ارزش کل معاملات خرد این روز بازار سهام به حدود ۱۰۸میلیارد تومان بالغ شد. معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و فلزات و ملی صنایع مس ایران سبب شد تا شاخص کل بورس در مسیر صعودی قرار گیرد. در مقابل تاثیر منفی نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران مانع از رشد بیشتر شاخص شدند. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی مهرام، ملی سرب و روی ایران، معادن بافق و آبسال ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های لبنیات کالبر، سیمان ایلام، تولید محور خودرو و سیمان شمال بیشترین کاهش قیمت آخرین روز معاملاتی این هفته بورس را به خود دیدند.

دودستگی کالایی‌ها در بورس