گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت پگاه آذربایجان غربی گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال این شرکت بیشترین تولید را نسبت به سال‌های گذشته داشته و توانسته بیشترین سود خالص را نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های قبل کسب کند. احمد محمدپور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه پیش‌بینی سود امسال شرکت برای هر سهم ۳۴ ریال است، تاکید کرد: طی دوره ۹ ماهه توانسته‌ایم با عملکردی قابل توجه معادل ۱۰۷ درصد از سود پیش‌بینی شده را محقق و بر همین اساس افزایش درآمد را طی دوره سه‌ماهه پایان سال پیش‌بینی کنیم که به بازار اعلام خواهد شد. وی با اشاره به تحولات اخیر در پگاه آذربایجان غربی گفت: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، شرکت رو به توسعه است و راه‌اندازی کارخانه جدید تحول بزرگی در پگاه آذربایجان غربی ایجاد کرده است. محمدپور با بیان اینکه تمام ماشین‌آلات کارخانه جدید از شرکت تتراپک سوئد خریداری شده، تاکید کرد: کل سیستم این ماشین‌آلات هوشمند است، به‌طوری که اگرچه یکپارچه نیستند، اما هماهنگ کار می‌کنند.

وی با اشاره به تولید انحصاری شیر کم‌لاکتوز در پگاه آذربایجان غربی افزود: «غشاذر» تنها واحدی در کشور است که دستگاه فلکس دوز دارد و می‌تواند با حساسیت بالا آنزیم لاکتوز را به شیر تزریق کند. وی در ادامه به محصولات جدید این شرکت اشاره کرد و گفت: انواع دسرهای شیری و پنیرهای خیکی (کوزه‌ای) را به روش صنعتی تولید کرده‌ایم که با بسته‌بندی‌های جدید به شکل انبوه به بازار عرضه خواهد شد. محمد‌پور در ادامه به روند صادرات محصولات شرکت اشاره کرد و گفت: در آذربایجان غربی با توجه به مرز مشترک با عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان در گذشته صادرات مناسبی به عراق داشتیم که با رخدادهای سیاسی در عراق بخشی از این صادرات کاهش یافت، اما به تازگی برای صادرات به جمهوری آذربایجان از طریق نخجوان اقدام کرده‌ایم. وی افزود: این در حالی است که صادرات در جمهوری آذربایجان به‌صورت انحصاری در اختیار ترکیه است و شرکت‌های ایرانی از بازار آن کشور عقب هستند و تنها شانس ‌ما حضور در بازار نخجوان است. مدیرعامل پگاه آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال تاکنون سه هزار تن به عراق، افغانستان و بخش کمی به نخجوان صادرات داشته‌ایم، همچنین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اقداماتی را برای تسهیل تجارت در دستور کار دارد.

محمدپور درخصوص فروش زمین کارخانه قدیمی شرکت و تاثیر آن بر سودآوری شرکت گفت: برنامه فروش این واحد را در دستور کار داریم، اما بعد از دو بار مزایده به دلیل شرایط رکودی در مسکن هنوز این اتفاق نیفتاده است. این در حالی است که فروش این زمین در ساختن سود غیرعملیاتی و پوشاندن زیان انباشته کمک می‌کند که به لحاظ ساختاری شرکت را تقویت خواهد کرد. وی ادامه داد: علاوه بر کارخانه قدیمی، قصد فروش یک قطعه زمین در مقابل کارخانه قدیمی را به مساحت ۷ هزار متر نیز داریم که در صورت پیشنهاد مناسب با قیمت کارشناسی این زمین‌ها را خواهیم فروخت.