دنیای اقتصاد: اواخر شهریور‌ماه امسال بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر سقف سپرده‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد‌. موضوعی که به نظر می‌رسید می‌تواند کانال جدید تقاضا در بازار سرمایه به‌خصوص ایجاد موج رونق در بازار بدهی باشد‌. بر‌اساس این ابلاغیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف بودند سقف سپرده‌گذاری خود را در بازار پول به میزان ۱۰ درصد کاهش داده و آن را به بازار‌های بدهی و سهام انتقال دهند‌. با توجه به ارزش ۹۲ هزار میلیاردتومانی این صندوق‌ها موج خوشبینانه‌ای به‌وجود آمد که ماحصل آن تعمیق هرچه بیشتر بازار سرمایه بود.

در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه سه ماه از صدور این ابلاغیه گذشته است، همچنان صندوق‌های سرمایه‌گذاری هیچ اقدامی در این زمینه نداشته‌اند. گواه این موضوع بررسی ترکیب دارایی ۵ صندوقی است که بیشترین ارزش دارایی را میان دیگر صندوق‌ها دارا هستند. به‌عنوان مثال، صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان با دارایی ۱۴ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی، هیچ سهمی از دارایی‌های خود را وارد بازار سهام نکرده و تنها حدود ۱۹ درصد از دارایی خود را به بازار بدهی انتقال داده است. همچنین گنجینه آرمان به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری کشور تنها ۶/ ۳ درصد از دارایی خود را به بازار سهام اختصاص داده است. ۱۷ درصد از دارایی‌های این صندوق وارد بازار بدهی شده است. موضوعی که با تصمیمات سازمان بورس همخوانی ندارد. در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با عظیم ثابت، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق گنجینه آرمان این موضوع را بررسی کرده است. ثابت در ابتدا با اشاره به شرایط بازار سهام می‌گوید: بورس همچنان نتوانسته به مرحله‌ای از سوددهی و پوشش ریسک برسد که بتواند گوی سبقت را از بازار پول برباید. از این رو برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان نرخ سود سپرده بانکی از جذابیت بسیاری برخوردار است.

وی در ادامه می‌گوید: از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که اقتصاد کشور حمایت بیشتری از سپرده گذاران بانکی نسبت به سهامداران دارد. به‌عنوان مثال در هفته‌های اخیر و همزمان با برگزاری مجامع برخی بانک‌ها این نکته به خوبی محرز شد که سرمایه سهامداران مورد غفلت نهادهای مربوطه قرار گرفته است. مدیر سرمایه‌گذاری صندوق گنجینه آرمان در ادامه با اشاره به ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما نگرانی‌های خود را در این زمینه طی جلسات مشترک ابلاغ کرده‌‌ایم. از آنجا که هیچ ضرب‌الاجلی از سوی سازمان بورس درخصوص انتقال دارایی‌ها اعلام نشده است، صندوق‌ها تاکنون برنامه‌ای برای انتقال سرمایه خود نداشته‌اند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بدهی نیز می‌گوید: بازار بدهی از دو جهت همچنان نتوانسته دارایی‌های صندوق را به خود اختصاص دهد. دلیل اول عرضه‌های محدود این اوراق است. با توجه به تقاضایی که در این اوراق‌ وجود دارد عرضه‌ها در کمترین زمان ممکن به پایان می‌رسد. موضوع دوم درخصوص اطمینان کم صندوق‌ها به این بازار است. با توجه به اینکه عمده تمرکز این بازار به پرداخت بدهی‌های دولت است، صندوق‌ها مشارکت کمتری در این زمینه دارند. ثابت در پایان بیان کرد: مشکلات بسیاری بر سر راه صندوق‌ها در این زمینه وجود دارد که امید می‌رود با رایزنی‌های انجام شده با سازمان حل شوند.

جلسه‌ای برای حل مصائب صندوق‌ها

در همین زمینه، روز سه شنبه هفته جاری نهمین نشست با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سبدگردان با دو موضوع ابلاغیه‌های سازمان بورس درخصوص حداقل شرایط لازم برای صدور مجوز و تمدید و نصاب سرمایه‌گذاری و افزایش سقف صدور واحد‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد. در این جلسه، طوبی دهقانی، مدیر امور ناشران بورس تهران اظهار کرد: با توجه به دغدغه صندوق‌های سرمایه‌گذاری درخصوص ابلاغیه اصلاحات نصاب سرمایه‌گذاری و حداقل شرایط بدوی درخواست صدور مجوز و تمدید فعالیت صندوق‌ها که در اسفندماه ۱۳۹۴ به صندوق‌ها ابلاغ شده است، دستور جلسه نهمین جلسه نشست با صندوق‌ها به این موضوع اختصاص یافت که امیدواریم با برگزاری این نشست، سازمان از مسائل و نگرانی‌های صندوق‌ها مطلع شود و با رفع مسائل مطرح شده بتوانیم شاهد پیشبرد و توسعه در صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشیم‌. وی افزود: در این جلسه مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضمن ابراز نگرانی از اجرای ابلاغیه مربوط به حداقل شرایط لازم برای صدور مجوز و تمدید صندوق‌ها اظهار کردند در صورت اجرای این ابلاغیه بسیاری از صندوق‌ها با چالش مواجه شده و این امر منجر به خروج نقدینگی و سرمایه‌گذار از بازار سرمایه می‌شود. از جمله پیشنهادهای ارائه شده در این جلسه سرمایه‌گذاری صندوق‌های بادرآمد ثابت در صندوق‌های سهمی، همچنین انتقال سبدها به صندوق‌ها بود‌. همچنین شرکت‌کنندگان در این جلسه خواستار انتشار گزارش پژوهش صورت گرفته درخصوص ابلاغیه‌های سازمان به خصوص ابلاغیه مربوط به حداقل شرایط تمدید و حدنصاب‌ها بودند‌. در ادامه چاوشی، رئیس سابق اداره امور بر نهادهای مالی هدف ابلاغ دستورالعمل را اعمال فلسفه واقعی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان و اظهار کرد: هدف از تشکیل و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع سرمایه‌های افراد و تشکیل پرتفویی است که معنی واقعی mutual fund را بدهد‌. صباغیان سرپرست امور نهادهای مالی نیز اظهار کرد: سازمان دغدغه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مد نظر دارد و پیگیر مشکلات صندوق‌ها است‌. شرایط بازار و تمام جوانب در سازمان و امور نظارت بر نهادهای مالی حتما در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌شود. همچنین اگر راهکار و پیشنهادی از سوی صندوق‌ها است به‌صورت دقیق و با برنامه مشخص ارائه شود تا بتوان روی آن کار کارشناسی انجام داد.

سه مانع تغییر پرتفوی صندوق‌ها