گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای دومین‌ روز پیاپی شاهد کاهش شاخص بود: به‌طوری که شاخص با افت ۳۲۵ واحدی (معادل ۴/ ۰‌درصدی) مواجه شد. در پایان معاملات شاخص کل به رقم ۸۰هزار و ۹۲۶واحد رسید. کمبود نقدینگی و فروش‌های سنگین معامله‌گران حقوقی موجب شده است که بازار با کاهش شمار خریداران مواجه شود. در همین حال خبرهای متنافض سیاسی نیز به نگرانی‌ها دامن زده است. از دیدگاه کارشناسان بازار نیازمند هماهنگی بیشتری میان معامله‌گران عمده به‌ویژه حقوقی‌هاست. در همین حال، توقف پر تعداد نمادهای معاملاتی سطح نقدینگی فعال در بازار را بسیار کاسته است و اکثر معامله‌گران حجم قابل‌ملاحظه‌ای از نمادهای متوقف را در پرتفوی خود دارند. در شروع معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت پیاذر که در روزهای اخیر با صف خرید همراه بود، متوقف شد.

در بازار دیروز با وجود تثبیت ارزش دلار و همچنین انتشار خبرهای مناسب در مورد احتمال تعهد عربستان به کاهش بیشتر تولید نفت نتوانست به شرایط شرکت‌های وابسته به بازار جهانی کمک کند، در نتیجه کاهش قیمت سهام شرکت‌های ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو و گل‌گهر موجب شدند نماگر بازار به کانال ۸۰ هزار واحدی سقوط کند. از طرفی اعلام امضای قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ آمریکا نیز هرچند یک سیگنال مثبت از آینده برجام در‌بر‌داشت، اما با بی‌واکنشی بازار همراه بود. در بازار دیروز همچنین شوک انتشار گزارش نامناسب بانک صادرات، انگیزه معامله‌گران را کاهش داد. اعلام زیان سنگین ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی این بانک در شش ماهه موجب رسیدن زیان انباشته این بانک به ۸۰درصد سرمایه آن شده است. در همین حال به‌نظر نمی‌رسد بانک بتواند تا پایان سال زیان کمتری را شناسایی کند و از این نظر وضعیت بانک صادرات با دشواری مواجه است. در همین حال خبرهای دیگری نیز از وضعیت نامناسب بانک‌های دیگر به‌ویژه دو بانک ملت و تجارت به گوش می‌رسد. به هر ترتیب انتظار می‌رود که شفاف‌سازی‌های صورت گرفته، گامی برای بازگشایی این نمادها در بورس تهران باشد تا بیش از این نقدینگی در بازار قفل نشود. در گروه بانکی دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه ۴۵ درصد دارایی بانک‌ها در کشور منجمد است، گفت: نظام بانکی باید این حجم از دارایی منجمد خود را (دارایی‌هایی که فاقد زایندگی است) وارد فعالیت‌های اقتصادی کند. به گزارش «ایرنا» ولی‌الله سیف افزود: اگر این اتفاق روی دهد، فعالیت اقتصادی بانک‌ها نیز ۲ برابر خواهد شد و قادر خواهند بود که سود حاصل را با نرخ منطقی به سپرده‌گذار بدهند. وی، ضمن تاکید بر لزوم خودکفا بودن بانک‌ها ادامه داد: بانک‌ها باید در جهت حمایت از تولید اقدام به پرداخت تسهیلات کنند؛ اما از طرفی باید بتوانند به سهامداران خود سود پرداخت کنند چرا‌که اگر غیر از این باشد، کسی در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. سیف، بانک را صنعت بزرگ و تکمیل‌کننده زنجیره ساختار اقتصادی جوامع دانست و اظهار کرد: بانک به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کند اما نمی‌تواند تنها هدف خود را سوددهی تعریف کند چرا‌که بانک‌ها بر سرمایه مردم تکیه دارند و یک بنگاه اقتصادی - اجتماعی محسوب می‌شوند. در گروه تصفیه نفت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، از راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه میعانات گازی کشور تا پایان امسال خبر داد. به گزارش «ایرنا» سردار «عبادلله عبداللهی» در نشستی خبری با تشریح عملکرد این قرارگاه، ظرفیت نهایی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را ۳۶۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و افزود: از یک ماه پیش تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوییل و نفتا در آن آغاز شده است. وی یادآور شد: با لغو قرارداد ساخت کشتی از سوی شرکت‌های کره‌ای، قرارگاه خاتم‌النبیا می‌تواند با ایجاد کنسرسیومی با محوریت صدرا، این کشتی‌ها را در کشور بسازد.

در گروه فلزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در صنایع پایین‌دستی فولاد از متوقف شدن واردات مقاطع فولادی خبر داد و گفت: به‌طور جدی به دنبال تکمیل زنجیره تولید بخش معدن هستیم. به گزارش «تسنیم» محمدرضا نعمت‌زاده گفت: با این گام، برخی محدودیت‌های موجود هم از پیش پای سرمایه‌گذاران حذف می‌شود. وی به شرایط جدید اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: با بهبود شرایط بین‌المللی، از سرمایه‌گذاران برای حضور در بخش‌های اکتشاف، مهندسی و بهره‌برداری معدن دعوت به مذاکره و همکاری می‌کنیم. وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در صنایع پایین‌دستی فولاد از متوقف شدن واردات مقاطع فولادی خبر داد و افزود: طی ۸ ماه گذشته بیش از ۶ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شده و برنامه این است که تا پایان امسال میزان صادرات فولاد به ۹میلیون تن برسد. دیروز همچنین قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین‌الملل، گشایش در صادرات سیمان به روسیه را یکی از انتظارات ایران از سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور عنوان کرد. به گزارش «ایرنا» «مهدی محتشمی» روز یک‌شنبه در آغاز به کار کمیسیون مشترک اقتصادی دو جانبه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اقدام افرادی که تمایلی به افزایش سطح همکاری‌های ایران و روسیه ندارند، صادرات سیمان ایران به روسیه را با مشکل مواجه کرده است که امید می‌رود در این کمیسیون به نتیجه مطلوب برسیم. در گروه برقی، یک مقام مسوول در سازمان بورس از صدور رای دادگاه کنتورسازی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گزارش بورس‌پرس یک مقام مسوول در سازمان بورس اعلام کرد: سازمان بورس در حالی دوبار از صورت‌های مالی و گزارش‌های ارسالی ایراد گرفته و ابهاماتی را مطرح کرده که بعد از مشخص شدن تخلفاتی، پرونده به قوه‌ قضائیه ارسال شده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، رای اولیه دادگاه صادر شود. وی ادامه داد: بنابراین در شرایطی نماد این شرکت همچنان متوقف خواهد ماند که سازمان بورس به‌عنوان نهاد بازار سرمایه ایران، از حقوق سهامداران دفاع خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۱۵۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۹۱میلیارد تومان رسید.