تمایل حقیقی‌ها به بزرگان سهام

گروه بورس- مهرنوش سلوکی: بازار سهام طی هفته گذشته با تحرک بیشتر سهامداران حقیقی در سمت خرید همراه بود و در نهایت نیز توانست تغییر مالکیت هفتگی به نفع سهامداران خرد را به پایان برساند. بررسی دست به دست شدن سهم‌ها در نماد‌های مختلف حاکی از چرخش سرمایه در بازار به سمت نماد‌های بزرگ است. نماد‌هایی که عمدتا طی این مدت تحت تاثیر رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی حرکت کرده‌اند. همچنین با توجه به توقف بسیاری از نماد‌های مهم بازار نگاه سهامداران همچنان به نماد‌های بزرگ و صنایع متاثر از بخش کلان اقتصاد باشد.

رفتار بازار طی یک هفته

بورس تهران در هفته‌ای نیمه تعطیل با رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد و سومین هفته صعودی را به ثبت رساند. در هفته اخیر، بار دیگر عملکرد بازارهای جهانی و رشد قیمتی در کامودیتی‌ها از مهم‌ترین‌ مولفه‌های اثر‌گذار بر بازار سهام بود، این موضوع باعث شد نماد‌های زیرمجموعه گروه‌های فلزی- معدنی بیش از دیگر گروه‌ها مورد توجه سهامداران قرار گیرند. از سوی دیگر از مهم‌ترین‌ رخدادهای اثر‌گذار در بورس؛ افزایش قابل توجه نرخ ارز در بازار بود، موضوعی که به نظر می‌رسد فرصت سودآوری را برای صنایع صادرات‌محور فراهم کند. در همین زمینه بررسی تغییر مالکیت هفتگی (در سه روز معاملاتی) حاکی از تحرک بیشتر میان بازیگران حقیقی است، به‌طوری که جابه‌جایی حدود ۲۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی به ثبت رسید. بررسی نماد‌های بازار طی این هفته نشان می‌دهد نقدینگی موجود در بازار با توجه به توقف بسیاری از نماد‌ها به سمت نماد‌های بزرگ حرکت کرده است. نماد‌هایی که طی این روزها با افزایش تقاضا و بعضا با صف خرید مواجه شدند.

تداوم تحرک حقیقی‌ها

در هفته‌ای که گذشت شرکت «باما» از جمله نمادهایی بود که با تغییر مالکیت بیش از ۱۵۰هزار سهمی از سمت حقیقی به حقوقی مواجه بود. «کاما» که در تمام روزهای معاملاتی هفته گذشته صف خرید قابل توجهی داشت در هر سه روز شاهد تحرک بیشتر سهامداران خرد بود، با این حال در روز پایانی هفته با تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی مواجه شد. روز چهارشنبه شرکت گروه مالی سپهر صادرات که یکی از سهامداران عمده این شرکت است حدود یک میلیون سهم از سهام شرکت باما را به فروش رساند.

سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از نماد‌هایی بود که طی هفته گذشته با استقبال بیشتر بازیگران حقیقی همراه شد. برهمین اساس طی بررسی معاملات این شرکت در این بازه زمانی تغییر مالکیتی حدود ۲۶ میلیون و ۵۰۰هزار سهم از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی به ثبت رسید که عمده آن در روزچهارشنبه و به حجم بیش از ۲۵ میلیون سهم بود. این سهم که هفته‌های اخیر کارنامه چندان دلچسبی در معاملات نداشته است، در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه شاهد فروش قابل توجه سهم‌های خود از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی بود. این شرکت که حدود ۴درصد از سهام «وبانک» را در اختیار دارد در روزهای مزبور مجموعا ۵۶ میلیون سهم از این شرکت را به فروش رسانده است.

«دشیمی» از اوایل شهریور ماه تا کنون با صف خرید مواجه است. این شرکت در هفته اخیر با تحرک بیشتر سهامداران خرد همراه بود و طی آن تغییر مالکیتی حدود ۱۶۴هزار و ۵۰۰ سهم از سوی حقوقی به حقیقی را به ثبت رساند. سهامداران فعال این شرکت در بازه زمانی ذکر‌شده دو شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین و سرمایه‌گذاری صبا تامین بودند که در مجموع بیش از ۱۶۵هزار سهم را به فروش رساندند. فرآوری مواد معدنی ایران تنها در روز چهارشنبه تغییر مالکیت بیش از یک میلیونی را از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی داشته است. بررسی تغییر مالکیت این شرکت در روزهای شنبه و یکشنبه نشان می‌دهد که ۱۰۰ درصد خرید و فروش در اختیار بازیگران حقیقی بوده و در روز چهارشنبه نیز ۹۶ درصد از حجم خرید و همچنین ۶۲درصد از حجم فروش در اختیار این بازیگران به ثبت رسیده است. بررسی سهامداران فعال این شرکت نیز نشان می‌دهد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح مالک حدود ۱۶ درصد از سهام «فرآور» در آخرین روز هفته بیش از ۷۰۰هزار سهم از این شرکت را به فروش رساند.

شرکت لعابیران از دیگر سهم‌های مورد توجه سهامداران حقیقی در هفته اخیر بود. بررسی‌ها نشان از تغییر مالکیت هفتگی بیش از ۵میلیون سهمی این شرکت از سوی حقوقی به حقیقی دارد. این در حالی است که در اولین روز هفته نیز ۱۰۰ درصد خرید و فروش‌های «شلعاب» در اختیار بازیگران خرد بوده است. اما در بررسی سهامداران فعال با وجود خرید ۱۰۰هزار سهم از سوی دو فرد حقیقی، شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین بیش از ۵ میلیون سهم از این شرکت را به فروش رسانده است. صدر تامین سهامدار عمده این شرکت با بیش از ۶۲ درصد مالکیت است. همان‌طور که گفته شد سهم‌های گروه‌های معدنی- فلزی با توجه به قیمت‌های جهانی مورد توجه سهامداران به خصوص سهامداران حقیقی قرار گرفته است. در همین زمینه فملی طی این بازه زمانی تغییر مالکیتی حدود ۳۴ میلیون سهمی و از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی داشته است. بیشترین تغییر مالکیت این شرکت مربوط به روز شنبه و حدود ۲۳میلیون سهم بوده است. طی این روز حقیقی‌ها با مشارکت ۸۴ درصدی در سمت خرید و حقوقی‌ها با مشارکت ۶۵ درصدی در سمت فروش حضور داشتند. در زمینه سهامداران فعال نیز شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس در مجموع ۲۰۰هزار سهم از این شرکت را به فروش رساندند.

پتروشیمی فناوران طی دو روز معاملاتی هفته گذشته با صف خرید و استقبال سهامداران حقیقی همراه بود. تغییر مالکیت این شرکت در بازه هفتگی حدود یک میلیون سهم و از سوی حقوقی به حقیقی بوده است. «شفن» طی این مدت شاهد حضور دو سهامدار فعال بود. بر همین اساس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری صباتامین و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم را به فروش رسانده است. پتروشیمی شیراز در روز چهارشنبه حدود ۶میلیون و ۱۵۰ هزار سهم تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقیقی داشته است. با این حساب، این شرکت در کل هفته حدود ۶ میلیون سهم تغییر مالکیت به نفع بازیگران خرد به ثبت رسانده است. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد طی این هفته سهامدار فعال این نماد بوده است که در آخرین روز معاملاتی هفته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم را به فروش رسانده و در دو روز ابتدایی هفته نیز حدود ۷۷هزار سهم را خریداری کرده است.

شرکت‌های تامین اجتماعی در نقش فروشنده

شرکت‌های زیر‌مجموعه تامین اجتماعی در هفته‌ای که گذشت عمدتا سهم‌های خود را در نماد‌های مختلف به فروش رسانده‌اند. در این زمینه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین از دو شرکت دارویی داروپخش و تولید مواد اولیه داروپخش سهم به فروش رسانده است. همچنین سرمایه‌گذاری صبا تامین نیز در روزهای مختلف و از چهار شرکت شیمی دارویی داروپخش، فرآورده‌های تزریقی، پتروشیمی فناوران و سیمان دورود سهم به فروش رسانده است. شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین نیز دیگر شرکت زیر‌مجموعه تامین اجتماعی است که سهام شرکت‌های کاشی الوند، کاشی سعدی و لعابیران را فروخته است.شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد از زیر‌مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس است که در هفته جاری تحرک بسیاری در بازار داشته است. این شرکت از ۸ شرکت گلتاش، پتروشیمی کرمان، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، شاهد،صنعتی بهشهر،سیمان کرمان و کنترل خوردگی تکین کو به میزان محدود سهم خریداری کرده و حدود ۷ میلیون سهم از پتروشیمی شیراز را به فروش رسانده است. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر دیگر سهامدار حقوقی فعال بازار بوده است که طی یک هفته از شرکت‌های توسعه معادن، مارگارین و تایدواتر خاورمیانه حدود هزار سهم خریداری کرده است.