دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: نماگر بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با افت ۸ واحدی مواجه شد و تا سطح ۷۹ هزار و ۳۸۶ واحدی عقب‌نشینی کرد. نماگر بازار در دقایق پایانی معاملات با رشد ۵۷ واحدی همراه شد؛ اما این روند ادامه پیدا نکرد و شاخص کل تحت تاثیر معاملات منفی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و ملی صنایع مس ایران در مسیر نزولی قرار گرفت. از نکات قابل توجه این روزهای بازار توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک بازار است. موضوعی که می‌توان آن را در اختلاف شاخص کل و شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) مشاهده کرد. این امر حکایت از عدم پایداری رشد نمادهای بزرگ‌تر و تحرک معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. به نظر می‌رسد در شرایطی که بزرگان بازار سهام روزهای کم‌رمقی را سپری می‌کنند و ابهامات پیرامون این شرکت‌ها نیز رو به افزایش است، شرکت‌های کوچک‌تر یک بار دیگر مکانی برای جولان سفته‌بازان شده‌اند. بیشتر معاملات در این سهام با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت انجام شده و به رشد قیمتی این شرکت‌ها منجر می‌شود. رشدی که پشتوانه‌ای بنیادی نداشته و کاملا گویای سفته‌بازی در معاملات این شرکت‌ها است.

رشد بدون توجیه کوچک‌ترهای بورس

حسام حسینی، تحلیلگر بازار سهام با ابراز نگرانی در مورد شکل‌گیری فضای سفته‌بازی در معاملات شرکت‌های کوچک فعال در بازار سهام به «دنیای اقتصاد» گفت: در روزهای اخیر شرکت‌های کوچک (با سرمایه کم) بسیار مورد اقبال بازار قرار گرفته‌اند. این در حالی است که قیمت فعلی این شرکت‌ها نسبت به عایدی آنها توجیه‌پذیر نیست. به‌عنوان مثال سهام یک شرکت بورسی که مبلغ فروش آن تنها به میزان یک چهارم ارزش بازار آن است و P/ E حدود ۴‌دارد، بدون وجود چشم‌انداز روشنی باز هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. این موضوع کاملا گویای ایجاد فضای سفته‌بازی در میان کوچک‌تر‌های بورسی است. حسینی در ادامه نگاهی به صنایع فعال بورسی در روزهای اخیر انداخت و گفت: بیشترین ارزش معاملات آخرین روز معاملاتی هفته جاری در گروه‌های خودرو، محصولات فلزی، شیمیایی، سیمان و فلزات اساسی رایانه خلاصه شده است. این گروه‌ها در مجموع ۳۷‌درصد از ارزش معاملات کل بورس تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

برندگان بورسی بازارهای جهانی

وی اضافه کرد: در حال حاضر صنایعی همچون پتروشیمی‌ها و نمادهای زیرمجموعه معدنی و فلزی فعال هستند. به نظر می‌رسد دو عامل رشد کامودیتی‌ها و همچنین رشد شاخص دلار از مهم‌ترین‌ عوامل تداوم رشد این گروه‌ها است. در روزهای گذشته شاهد رشد مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی بودیم؛ به‌طوری که قیمت اوره (اوره گرانول فوب) در این مدت با ۳۵ درصد رشد به ۲۳۰ دلار در هر تن رسید و ۵۰ دلار از کف قیمتی گذشته خود فاصله گرفت. متانول cfr چین نیز نسبت به دوران افت خود در چند ماه گذشته، با ۶۰ درصد رشد به ۲۸۵ دلار رسید. فولاد نیز در این مدت با رشدی معادل ۴۰ درصد همراه شد و تا محدوده ۴۰۰ دلار رشد کرد. در کنار این موضوع رسیدن شاخص دلار به سقف ۱۳ ساله نیز زمینه توجه بازار به این گروه‌ها را فراهم آورد.

این تحلیلگر بازار سهام به بررسی شرایط گروه خاکستری بورس پرداخت و عنوان کرد: صنعت سیمان از صنایعی است که طی دو سال اخیر دوره پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به سبب رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد بیشترین تاثیرات منفی را پذیرفته است. افزایش نرخ و حذف تخفیف قیمت سیمان در برخی استان‌ها سبب شد تا فروش محصولات این شرکت‌ها با افزایش حدود ۲۰ درصدی همراه شود؛ اما بدهی سنگین سیمانی‌ها موجب شد تا سود چشمگیری نصیب این شرکت‌ها نشود. با این حال در روزهای اخیر شاهد شکل گرفتن تقاضای مناسبی در سهام این شرکت‌ها و به تبع آن رشد قیمتی آنها بودیم. امری که دلایل آن را شاید بتوان در بهبود هر چند اندک وضعیت شرکت‌های سیمانی جست‌وجو کرد. با این وجود رشد بیشتر سیمانی‌ها مستلزم مشاهده نکات مثبت در گزارش‌های میان‌دوره آتی این شرکت‌ها است.حسینی با اشاره‌ای به وضعیت صنعت خودرو عنوان کرد: طی معاملات روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات برای گروه خودرو رقم خورد. ارزش معاملات در این گروه بالغ بر ۱۲۳‌میلیارد ریال بود. با توجه به بالا بودن سهام شناور در گروه خودرو، این گروه شاهد مشارکت بیشتر معامله‌گران و در نتیجه معاملات بیشتری نسبت به دیگر گروه‌های بورسی است. خودرویی‌ها به لحاظ فروش سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند؛ اما باید توجه داشت این شرکت‌ها در تنگنای شدید مالی قرار دارند؛ به‌طوری که فروش اقساطی خود را به شدت افزایش داده‌اند. بنابر این بعید است که سود خودرویی‌ها از فروش محصولات با رشد قابل توجهی همراه شود.

بورس از دریچه آمار

نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با افت ۸ واحدی به پایان رساند و در عدد ۷۹ هزار و ۳۸۶ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها) اما با رشد حدود ۲/ ۰ درصدی روبه‌رو‌ شد. بورس تهران در پایان معاملات دیروز (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد شد و یک میلیارد و ۴۴۱ میلیون سهم حدود ۵۲ هزار نوبت معاملاتی بود تا ارزش کل معاملات این روز بازار سهام حدود ۲۳۳ میلیارد تومان برآورد شود. معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خراسان و پتروشیمی پردیس با حمایت معامله‌گران حقوقی سبب شد تا در ساعات ابتدایی معاملات نماگر این بازار در مسیر صعودی قرار گیرد؛ اما تاثیر منفی نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و ملی صنایع مس ایران بر رشد شاخص کل غلبه کرد و در نهایت نماگر بورس تهران با افت ۰۱/ ۰ درصدی همراه شد.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی لعابیران، درخشان تهران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و لبنیات پاک ثبت شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، پشم شیشه ایران، کاشی پارس و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، سخت‌آژند و اوراق صکوک مرابحه سایپا بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. در آن سوی بازار نیز خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده رایان سایپا، اوراق مشارکت ملی نفت ایران و صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در این نمادها شکل گیرد.همچنین دیروز سهامداران شرکت صنایع آذرآب بیشترین ارزش معاملات بازار روز چهارشنبه را به میزان ۱۱ میلیارد تومان در این نماد رقم زدند. «خزامیا» نیز با مبادله حدود ۵۴ میلیون و ۲۶۵ هزار سهمی خود بیشترین حجم معاملات این روز بورس تهران را به نام خود ثبت کرد.