دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران روز گذشته با رشد ناچیز ۰۴/ ۰ واحدی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی خراسان بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند اما در مقابل معاملات منفی در نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون مانع از رشد شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس بدون تغییر محسوس نسبت به روز دوشنبه در همان سطح ۸۳۳‌واحدی باقی بماند.

رشد «زاگرس» همسو با رشد «متانول»

نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس در پایان معاملات روز گذشته با مشارکت حدود ۸۰‌درصدی معامله‌گران حقیقی روند روزهای اخیر خود را ادامه داد و با رشد ۵/ ۱ درصدی در قیمت پایانی همراه شد. از آنجا که «زاگرس» یکی از مهمترین شرکت‌های فروشنده متانول است، به نظر می‌رسد افزایش بهای جهانی این محصول یکی از عوامل زمینه‌ساز رشد قیمتی این شرکت پتروشیمی در روزهای اخیر بوده است. روز گذشته قیمت هر تن متانول CFR چین نسبت به دوران افت خود در چند ماه اخیر، با ۶۰ درصد رشد به ۲۸۶ دلار رسید. این موضوع زمینه استقبال از متانول‌سازان بورسی و فرابورسی را فراهم کرد.

«ذوب» به افزایش سرمایه نزدیک شد

ذوب آهن اصفهان روز گذشته با استقبال معامله‌گران همراه شد. سهامداران «ذوب» دیروز با دادوستد بیش از ۱۱ میلیون سهمی این شرکت به ارزش حدود ۳۱ میلیارد ریال با رشد ۸/ ۱ درصدی همراه شدند. مجتبی فریدونی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو‌ با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: حسابرس ذوب‌آهن گزارش توجیهی هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی را تایید کرده و این گزارش برای تایید به سازمان بورس ارسال شده است. سازمان بورس نیز گزارش حسابرس را تایید کرده اما مدارک و مستندات دیگری را برای ثبت نهایی این موضوع درخواست کرده که از سوی شرکت تهیه و تا پایان این هفته به سازمان بورس ارسال می‌َشود. در مجموع می‌توان گفت که افزایش سرمایه شرکت در مراحل نهایی است. فریدونی افزود: در حال حاضر افزایش سرمایه شرکت در سازمان بورس در مراحل پایانی است و چند ابهام کوچک مانده که احتمالا ظرف یکی، دو هفته پیش رو برطرف می‌شود. وی گفت: مجوز افزایش سرمایه از سوی سازمان به زودی دریافت خواهد شد و پس از آن نسبت به برگزاری مجمع فوق العاده اقدام خواهد شد. به این ترتیب در صورت تایید سازمان بورس، سرمایه اسمی «ذوب آهن» از ۷۸۶ میلیارد تومان کنونی به بیش از ۳.۳۱۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. اظهارات این مقام مسوول‌ در حالی منتشر شد که هنوز خبر رسمی در این باره از سوی سازمان منتشر نشده است.

حرکت «میدکو» خلاف جهت کالایی‌ها

معاملات نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه دیروز در محدوده منفی ادامه پیدا کرد. بر این اساس «میدکو» دیروز با وجود مشارکت حدود ۶۰ درصدی معامله‌گران حقوقی با افت ۷/ ۰ درصدی در قیمت پایانی همراه شد و با تاثیر ۵/ ۰ واحدی خود مانع از رشد آیفکس شد. افت دیروز «میدکو» در حالی رخ داد که دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی فعال در فرابورس با توجه به رشد مناسب قیمت‌‌ها در بازارهای کالایی مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند و همگی معاملات دیروز خود را در محدوده مثبت قیمتی به پایان رساندند.

فرابورس از دریچه آمار

معاملات خرد فرابورس دیروز (بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد دادوستد بیش از ۱۲۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۶ میلیارد تومان در حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نوبت معاملاتی بود.نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر با معامله بیش از ۱۱ میلیون سهم بالاترین حجم معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات خرد نیز به میزان ۳۱ میلیارد ریال از آن نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان شد. همچنین در این سه بازار بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن، نیرو سرمایه، صنایع غذایی مینو شرق و بیمه نوین رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های آتیه داده‌پرداز، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، عمران و توسعه شاهد و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. علاوه بر این در فرابورس روز گذشته (در مجموع ۵ بازار)، سهامداران برای خرید اوراق مرابحه مگاموتور، مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق اجاره شرکت مخابرات ایران، اوراق اجاره رایتل، اوراق اجاره هواپیمایی ماهان زمینه شکل‌گیری سنگین‌ترین صف‌های فروش را در این نمادها فراهم کرد.

معاملاتی پرحجم در بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حدود یک میلیون و ۸۳۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۷۲ میلیارد تومان در ۶۸۰ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از ۷۲ درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. «اخزا۱۰» با دادوستد ۱۰۰ هزار واحدی خود بالاترین حجم در این بازار را به خود اختصاص داد. معاملات اوراق اجاره پترو ریگ به ارزش حدود ۲۷ میلیارد تومان نیز سبب شد تا بیشترین ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت از آن «صدانا» شود. روز گذشته شاهد معامله ۸۸۱ هزار و ۸۸۳ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۶۶ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۷۷ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۴۴ تا ۹۹۵ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نمادهای «اخزا۷» و «اخزا۸» تنها نمادهای منفی دیروز در این گروه بود که به ترتیب با افت قیمت ۰۳/ ۰ و ۰۴/ ۰ درصدی معاملات خود را به پایان رساندند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم (اخزا۵) با توجه به سررسید و تسویه مبلغ اسمی این اوراق در تاریخ نهم آذرماه، در پایان معاملات امروز سوم آذر متوقف خواهد شد.در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی، به ۲/ ۲۴ درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

کاهش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده منفی نوسان کردند. بر این اساس فرابورس سه شنبه شاهد معامله ۷۲ هزار و ۴۹۲ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۷۴ تا ۷۹ هزار تومان ادامه می‌دهند.به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با کاهش ۴۲/ ۱ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۷۶ هزار و ۵۹۴ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت ۹/ ۴ درصدی به «تسه۹۵۰۸» رسید و در مقابل سررسید مردادماه ۹۴ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد.به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روزهای اخیر به ۸/ ۲۱ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

جولان اوراق بدهی در فرابورس

جولان اوراق بدهی در فرابورس