دنیای اقتصاد: رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره یکساله منتهی به پایان شهریور ماه ۹۵ منتشر شد. اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با درج اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، معیار و امتیاز رتبه‌بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آنها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه کرده است. بر اساس این گزارش، معیار به ‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات از سوی شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش‌بینی درآمد هر سهم (اولین گزارش) و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (در این گزارش ۶ ماهه)، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد. میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و همچنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا نیز در این محاسبات بوده است. افزون بر این؛ از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به‌طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته است.

برترین شرکت‌ها کدامند؟

براساس این گزارش، از میان ۳۰۲ شرکت مورد بررسی رتبه‌های اول تا سوم از لحاظ به موقع بودن و قابلیت اتکای اطلاعات ارسالی به نماد معاملاتی شرکت‌های بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو، تولید مواداولیه داروپخش و تجارت الکترونیک پارسیان اختصاص یافته است. شرکت‌های صنعتی بهشهر، پتروشیمی مبین، گروه سرمایه‌گذاری مسکن، داروسازی امین، حمل و نقل توکا، صنایع سیمان کرمان و داروسازی زهراوی نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند. از سویی دیگر شرکت‌های کاشی اصفهان، پالایش نفت تبریز، سیمان کارون، بانک پاسارگاد، پست‌بانک، پالایش نفت اصفهان، تولیدی لنت ترمز ایران، پالایش نفت بندرعباس، کاشی نیلو و آلومراد به ترتیب در انتهای جدول رتبه‌بندی قرار دارند. همچنین گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، گروه دارویی سبحان و سرمایه‌گذاری البرز رتبه‌های اول تا پنجم را در بین شرکت‌های هلدینگ به خود اختصاص دادند. این در حالی است که میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پردیس، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و سرمایه‌گذاری سپه رتبه نخست تا پنجم را کسب کردند.

جهش و سقوط برخی نمادها

بررسی رتبه‌های اعلام شده در این گزارش در مقایسه با عملکرد دوره ۳ماهه قبل نشان از افزایش در اطلاع‌رسانی برخی نمادها و بالطبع جهش رتبه‌های آنها دارد و در مقابل بعضی از دیگر نمادها با عملکرد نامطلوب خود به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند. بر این اساس بانک انصار که در رتبه‌بندی دوره یک‌ساله منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری به‌عنوان برترین شرکت شناخته شده و رتبه نخست را کسب کرده بود، حال به رتبه ۹۲ نزول یافت. در این مقایسه سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و سرمایه‌گذاری سایپا نیز به ترتیب از رتبه‌های هفتم و هشتم به جایگاه ۵۰ و ۸۰ تنزل کردند. نماد معاملاتی گلتاش نیز از دیگر نمادهایی بود که با کاهش رتبه مواجه شد و به این ترتیب از رتبه ۱۰ به ۳۳ رسید. این در حالی است که بر اساس مقایسه مزبور برخی نمادها از جمله کارخانجات داروپخش، گرجی، بیمه آسیا، هلدینگ خلیج فارس و داروسازی روز دارو هر کدام حدود ۵۰ پله رشد رتبه را تجربه کردند و برخی نمادها از این افزایش فراتر رفته و بیش از ۱۰۰ رتبه جهش یافتند که در این میان می‌توان به نمادهای قند هگمتان، فیبر ایران، قند اصفهان، تایدواتر خاورمیانه، ماشین‌سازی نیرومحرکه و لبنیات کالبر اشاره کرد. همچنین از شرکت‌های هلدینگ مجموعه‌هایی همچون گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، گروه داوریی سبحان و سرمایه‌گذاری البرز رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پردیس، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و سرمایه‌گذاری سپه رتبه نخست تا پنجم را از آن خود کردند.