دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران معاملات آخرین روز کاری هفته را با رشد ۴/ ۱ واحدی (معادل ۱۷/ ۰ درصد) به پایان رساند. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۶/ ۴ درصد رسید.در معاملات روز چهارشنبه در مجموع ۱۸۳ میلیون و ۳۰۴ هزار ورقه بهادار در ۱۹ هزار و ۷۶۳ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۱۵میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند همچنان عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را به خود اختصاص دادند. معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و تولید نیروی برق دماوند در مجموع با تاثیر حدود ۷/ ۵ واحدی بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نماد شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند.

همگام با صنایع فرابورسی

از سه نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دیروز دو نماد «سیستم» و «مفاخر» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. همکاران سیستم با افت ۱۴/ ۲ درصدی بیشترین کاهش قیمت این گروه را داشت و افرانت معاملات روز گذشته را بدون تغییر قیمت پشت سر گذاشت. بیشترین حجم و ارزش معاملات به معامله یک میلیون و ۱۸۳ هزار سهم «مفاخر» به ارزش ۵ میلیارد و ۴۶ میلیون ریال اختصاص پیدا کرد. در گروه فرآورده‌های نفتی «شاوان» عنوان مثبت‌ترین نماد گروه را از آن خود کرد. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود ۴ درصدی همراه شود. در مقابل دو نماد «شپاس» و «شراز» افت قیمت را تجربه کردند. در گروه قند و شکر کام سهامداران شیرین شد. به‌طوری که در پایان معاملات روز گذشته هر دو نماد‌ معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و قند شیروان قوچان و بجنورد به ترتیب با رشد ۶/ ۲ و ۸/ ۰ درصدی همراه شدند. تک‌نماد گروه سیمانی نیز دیروز معاملات مثبت و پرتقاضایی را تجربه کرد. بر این اساس سهامداران با معامله بیش از ۳ میلیونی سهام «سبزوا» به ارزش ۲۶۱ میلیون تومان زمینه رشد ۳/ ۱ درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم آوردند. در گروه ساختمانی نیز نماد «ثرود» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و نمادهای «ثغرب»، «ثعمرا» و «ثالوند» در محدوده منفی نوسان کردند. در گروه غذایی دیروز شاهد معاملات مثبت در دو نماد «غمینو» و «غفارس» بودیم. به این ترتیب نمادهای مذکور به ترتیب با رشد ۶/ ۴ و ۳/ ۲ درصدی همراه شدند. «غگلستا» که تنها نماد منفی گروه محصولات غذایی بود اما بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.

نزول نرخ سود «اخزا»ها به 41/ 22 درصد

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود ۵۶۳ هزار ورقه به ارزش حدود ۵/ ۵۱۵ میلیارد ریال در ۵۴۶ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم بیشترین سهم از معاملات این بازار را به دست آورد. همچنین این بازار دیروز شاهد معامله ۳۴۹ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۳۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۳۷ تا ۹۹۵ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد ۲/ ۰ درصدی در اختیار نماد «اخزا۴» قرار گرفت. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۲/ ۱واحدی، به ۴۱/ ۲۲ درصد رسید. همچنین این رقم در مقایسه با هفته گذشته حدود ۱/ ۰ واحد افزایش داشته و نسبت به ماه گذشته کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن به 087/ 16 میلیون تومان

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن تنها سه سررسید در محدوده منفی نوسان کردند. بر این اساس فرابورس در آخرین روز کاری هفته شاهد معامله ۳۲ هزار و ۶۴۲ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افزایش ۴۳/ ۱ درصدی مواجه شد و به ۷۹ هزار و ۳۷۴ تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد ۷/ ۳ درصدی به «تسه۹۴۰۳» رسید و در مقابل سررسید مهر ۹۴ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در سطح ۲۲ درصدی باقی ماند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۶ میلیون و ۸۷ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.