دنیای اقتصاد: روز گذشته در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک وبیمه، همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری و توسعه ایران برگزار شد. بخش دوم این همایش به پنل تخصصی بازار سرمایه اختصاص داشت. در این پنل، مدیر عامل شرکت بورس تهران، مدیر عامل بورس انرژی، رئیس هیات مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و یکی از اعضای شورای عالی بورس تهران سخنرانی کردند. این سخنرانان به معرفی شرایط و وضعیت کنونی بازار سرمایه و لزوم تلاش‌های بورس‌های متفاوت برای جذب سرمایه‌گذار خارجی پرداختند.

فعالیت قابل توجه بازیگران خرد در بورس

در این پنل تخصصی حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس تهران با ارائه گزارشی از فعالیت های بورس طی یک‌سال اخیر شرایط بازار سهام را از ابتدای سال ۹۵، بسیار مطلوب دانست. وی در این زمینه گفت: در حوزه ابزارها تنوع بسیار خوبی به وجود آمده است. هم اکنون ارزش بازار کل بورس حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است. ۳۲۳ شرکت در بورس تهران حضور دارند که عمدتا شرکت‌های بزرگ و مهم اقتصادی در کشور هستند. این شرکت‌ها در ۳۷ صنعت فعالیت دارند که صنایع مهم و پایه‌ای به شمار می‌روند.وی همچنین در ادامه بیان کرد: در کنار بازار سهام بازار دیگری به نام بازار بدهی فعالیت می‌کند که از تنوع و ارزش بالایی برخوردار است. ابزار بدهی تنوع بسیار خوبی دارد و با توجه به نیاز مخاطب و سلیقه افراد می‌تواند پشتوانه تامین مالی خوبی به شمار رود.

قالیباف درخصوص ساختار مالکیت بازار نیز اینچنین گفت: از لحاظ ساختار مالکیت حدود ۲۰ درصد بورس در اختیار سهامداران خرد و حقیقی است و ۸۰درصد دیگر در اختیار نهادهای سرمایه‌گذاری قرار دارد. با این وجود آمارها حاکی از آن است که بازیگران حقیقی از ابتدای سال فعالیت بیشتری در بازار سهام داشته‌اند. درخصوص نهاد‌ها نیز تنوع خوبی در بازار سرمایه به وجود آمده است به‌طوری که هم‌اکنون ۱۷۰ صندوق سپرده‌گذاری در سهام، اوراق و درآمد ثابت فعال است که فلسفه وجودی آنها حرفه‌ای شدن مدیریت دارایی‌ها است. مدیر عامل شرکت بورس تهران در ادامه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه روابط بین‌الملل نیز فعالیت‌های قابل توجهی داشته است. طی یک‌سال گذشته، بورس تهران به عضویت دو فدراسیون مهم بین‌المللی درآمده است که همین موضوع در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی بی اثر نبوده است. در این زمینه، از ابتدای سال ۲۱۲ کد سهامداری خارجی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه شده است. وی در پایان بیان کرد: با توجه به تحولات به وجود آمده انتظار می‌رود که بازار سهام تا سال ۹۶ شرایط روبه رشدی را سپری کند. رشدی که عمدتا می‌تواند در زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی موثر بوده و بازار سرمایه را به سمت بین‌المللی شدن حرکت دهد.

مجوز اولین صندوق پروژه در حوزه انرژی

در این برنامه سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی، در مجموع بازار سرمایه کشور و تمامی بورس‌های زیر مجموعه آن را دارای پتانسیل‌های کافی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند با استفاده از ابزارهای متفاوتی در بازار سرمایه صورت گیرد. در بورس انرژی تنوع حضور شرکت‌های سهامی و همچنین عرضه‌کنندگان در بخش نفت، پتروشیمی و برق از عوامل افزایش جذابیت این بورس برای خارجی‌ها است. وی زمینه‌های جذاب شدن اقتصاد کشور برای این سرمایه‌گذاران را حرکت اقتصاد کشور در مسیر اقتصاد آزاد و رقابتی دانست.