گروه بورس- مید نشریه چاپ لندن طی گزارشی نبود ارتباط بورس تهران با سایر بازارهای مالی را یک ویژگی جذاب برای بازار سرمایه معرفی کرد. به گزارش فارس، نشریه اقتصادی مید اعلام کرد عدم ارتباط با بورس‌های جهانی و عرضه شرکت‌های دولتی با ارزش کمتر از ارزش واقعی باعث جذابیت بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

کمبود نقدینگی در میان سرمایه‌داران ایرانی یکی از موانع مهم اجرای طرح‌های خصوصی‌سازی در ایران است. دولت ایران با هدف رفع این مشکل تصمیم گرفته است وام‌هایی را با نرخ بهره پایین در اختیار سرمایه‌داران قرار دهد. در حال حاضر این سیاست برای فروش سهام دو شرکت به نام‌های فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران به اجرا گذاشته شده است.

براساس این تصمیم، خریداران فقط کافی است ۲۰درصد ارزش سهام خریداری شده را شخصا بپردازند و مابقی مبلغ را می‌توانند در قالب وام‌های کم بهره از بانک دریافت کنند.

در عین حال کارشناسان معتقدند اعطای وام به سرمایه‌‌داران برای خرید سهام شرکت‌های واگذاری شده کاری خطرناک است. این سیاست در درون شورای همکاری خلیج فارس نیز اتخاذ شد و در وهله اول نتایج مثبتی را به بار آورد. بازارهای سهام در این کشورها به سرعت رشد پیدا کرد؛ اما دو سال پس از اجرای این سیاست تقریبا همه این بازارها با سقوط مواجه شدند و پیش‌بینی می‌شود بورس ایران نیز به چنین سرنوشتی دچار شود.

یکی دیگر از سیاست‌هایی که دولت ایران برای فروش شرکت‌های دولتی دنبال می‌کند، جذب سرمایه‌‌داران خارجی و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری در بورس تهران است.

بورس تهران از این جهت که با بازارهای سهام جهانی ارتباطی ندارد، برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد. در حالی که بازارهای سهام در جهان طی ماه ژانویه با سقوط مواجه شدند شاخص بورس تهران رو به افزایش است. به علاوه ارزش اولیه‌ای که برای عرضه شرکت‌های ایرانی به بورس تهران تعیین می‌شود، بسیار کمتر از ارزش واقعی این شرکت‌ها است. این دو مقوله مزیت‌های مهمی ‌هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس تهران بکشانند.

در عین حال سیاست می‌تواند طرح‌های ایران را برای تقویت بورس تهران و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این کشور در مورد خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی ناکام بگذارد. شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران نگرانی دارند و اگر چه بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیایی چنین نگرانی‌هایی ندارند، حضور خارجی‌ها در عرصه اقتصاد ایران بسیار محدود است. عملکرد دولت در عرصه اقتصاد و همچنین مسائل سیاسی مطرح در مورد این کشور از جمله فاکتورهای سیاسی دخیل در این زمینه است.