آگاهان بورس: بلوک سوم خریدار دارد

دنیای اقتصاد- فروش نرفتن دومین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه، صف فروش یک‌میلیون و ۳۰۰هزار سهمی را برای سهام این شرکت در بورس رقم زد. در حالی که مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و معامله‌گران بازار از احتمال فروش رفتن بلوک دوم فولاد سخن می‌گفتند، ولی درنهایت بلوک دوم این شرکت به‌رغم مزیت‌هایی که برای فروش آن فراهم شده بود، فروش نرفت. بلوک دوم «فولاد» اسیر کنسرسیوم شکننده شد

آگاهان بازار: «بلوک سوم» خریدار دارد

گروه بورس- فروش نرفتن دومین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه، صف فروش یک‌میلیون و ۳۰۰هزار سهمی را برای سهام این شرکت در بورس رقم زد.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و معامله‌گران بازار از احتمال فروش رفتن بلوک دوم فولاد سخن می‌گفتند، ولی درنهایت بلوک دوم این شرکت به‌رغم مزیت‌هایی که برای فروش آن فراهم شده بود، فروش نرفت.

اگرچه معامله نشدن بلوک دوم سهام فولاد تا آخرین زمان معاملات روز گذشته، سبب منفی شدن سهام این شرکت در تابلوی معاملات بورس نشد، ولی نگرانی بازار با تشکیل صف یک‌میلیون و ۳۰۰هزار سهمی فولاد بروز پیدا کرد.

اولین اظهارنظر بعد از نبود خریدار

با وجود نبود اقبال خریداران به سهام فولاد، معاون سازمان خصوصی‌سازی فروش نرفتن بلوک دوم فولاد را بر روند معاملاتی سهام این شرکت در بورس بی‌اثر دانست.

سیدمهدی عقدایی در گفت‌وگو با «موج» در این خصوص می‌گوید: به‌رغم عدم انجام معامله امروز فولاد، نه کل بازار و نه سهام فولاد منفی نشد. وی تصریح کرد که سازمان خصوصی‌سازی ملزم به عرضه و فروش سهام دولت است و این عرضه باید متناسب با کشش بازار صورت گیرد!

نبود توافق میان اعضای کنسرسیوم

افزون بر این، این مسوول خصوصی‌سازی دلیل اصلی فروش نرفتن بلوک دوم فولاد را به نبود توافق میان اعضای کنسرسیوم مربوط دانست.

وی در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید: کنسرسیوم مورد نظر نتوانست حداکثر بلوک پنج درصدی سهم را جمع‌‌آوری کند و برای چهار درصد سهم، متقاضی وجود داشت.

خریداران مورد نظر در آخرین لحظات روی مقدار سهم به توافق نرسیده و کنسرسیوم مورد نظر بر روی چهار درصد توافق داشتند.

عرضه بلوک‌های سوم و چهارم؛ امروز و فردا

تجربه ناموفق عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی شرایط را برای تغییر تصمیم این سازمان فراهم نکرده است؛ چرا که مطابق گفته های «عقدایی» بلوک‌های سوم و چهارم مطابق برنامه زمان‌بندی طی امروز و فردا عرضه خواهند شد.

وی در گفت‌وگو با «موج» با اشاره به اصلاح زمان بازپرداخت ارزش معامله در تسهیل انجام این معاملات تصریح کرد: در صورتی که بلوک‌هایمان به فروش نرسد، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز بعد در اطلاعیه‌ای فروش جداگانه یا یک جا این بلوک‌ها را اعلام می‌کنیم.

ناظر بازار: بلوک سوم خریدار دارد

گمانه‌ها برای فروش رفتن یا نرفتن بلوک‌های سوم و چهارم فولاد سبب شده که ناظر بازار از وجود خریدار برای بلوک سوم سخن بگوید.

«علی صحرایی» ناظر عملیاتی بازار شرکت بورس در گفت‌وگو با «موج» با بیان این که دومین بلوک ۵درصدی فولاد مورد معامله قرار نگرفت، انجام نشدن این معامله را به زمان‌بندی پرداخت ارزش معامله دومین بلوک نسبت داد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود عدم معامله دومین بلوک آیا بلوک سوم عرضه خواهد شد، به وجود خریداران برای ۵درصد بلوک سوم فولاد در روز ۲۸ بهمن ماه اشاره کرد.

این کنسرسیوم‌های ناموفق!

گویا نبود روحیه کار تیمی میان ایرانیان در ابعاد مختلف در حال خودنمایی است؛ چرا که همان طور که «عقدایی» نیز از نبود توافق میان اعضای کنسرسیوم سخن گفته در بازار نیز از این ماجرا سخنانی نقل می‌شود.

جدا از مشکلات عدیده‌ای که در مسیر فروش بلوک دوم وجود داشت، شاید بتوان تشکیل نشدن موفق کنسرسیوم را نیز یکی از دلایل دیگر شکست این عرضه برشمرد.

به گزارش «فارس»، در پی عدم‌فروش بلوک دوم و ۵درصدی فولاد مبارکه، آخرین بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ۴مجموعه مختلف از جمله بانک ملی، سرمایه‌گذاری تدبیر و بهمن و یک گروه دیگر در روزهای گذشته توافقات اولیه‌ای برای خرید بلوک دوم و ۵درصدی فولاد مبارکه انجام داده بودند، اما بعد از بازگشایی نماد در ساعت ۱۰ و ۲۴دقیقه دیروز به دلیل وجود اختلاف و انصراف یک عضو، این کنسرسیوم با آشفتگی مواجه شد و توافقی به دست نیامد.

همچنین از قرار معلوم اعضای باقی مانده این کنسرسیوم فقط توانایی خرید ۳/۳درصد از سهام فولاد مبارکه را داشتند و قادر نشدند برای تامین منابع مالی ۷/۱ باقی مانده چاره‌اندیشی کنند.

نبود مشوق‌های جذب سرمایه

به دنبال فروش نرفتن بلوک دوم فولاد کارشناسان و تحلیل‌گران بازار هر کدام عوامل متفاوتی را برای نافرجام ماندن عرضه‌های خصوصی‌سازی برمی‌شمردند که بسیاری از آنها بارها تکرار شده است.

«حسین ملاحسین‌آقا»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، در مورد فروش نرفتن عرضه بلوک دوم سهام فولاد مبارکه گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که مشوق‌های لازم برای ورود پول‌های جدید در بورس اوراق بهادار برای جذب پول‌های خارج از بورس فراهم نیست. وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی در بورس کشور وجود دارد که شرکت سهام عام بوده و متعلق به شخص خاصی نیست، ادامه داد: این شرکت‌های سرمایه‌گذاری علاقه‌مند به حضور و خرید این بلوک‌ها هستند، ولی توقع دارند که سیستم بانکی کشور تسهیلاتی را برای حضور این شرکت‌ها فراهم کرده یا حداقل بتوانند وثایق قابل‌تامینی را برای خرید سهام اقساطی شرکت‌ها فراهم کنند.

به اعتقاد «ملاحسین‌آقا» باید ارزش و اهمیت بیشتری برای شرکت‌های سهامی عام قایل شده و تسهیلاتی فراهم کنند که این شرکت‌ها بتوانند بلوک‌ها را خریداری کنند؛ علاوه‌بر آن باید بتوانند پول‌های مجازی ایجاد کنند؛ زیرا اعتباراتی که برای آینده شرکت تخصیص می‌یابد، مجموعه پول‌هایی است که به عنوان پول‌های مجازی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

مدیریت همچنان در دست دولت

از سوی دیگر، یعقوب محمودی، کارشناس یک شرکت سرمایه‌گذاری، با اشاره به خرید پنج درصدی سهام فولاد توسط صندوق کارکنان با تایید مطلب فوق ادامه داد: با این روش مدیریت همچنان تحت‌کنترل دولت باقی می‌ماند؛ زیرا صندوق کارکنان فولاد مربوط به وزارت صنایع بوده و این وزارتخانه زیر مجموعه دولت است که با این وجود تصور می‌شود که عرضه‌های بعدی به این صورت ادامه یابد.

وی واگذاری سهام‌های دولتی به بخش غیردولتی را به دلیل کمبود نقدینگی و نیز فقدان آن در بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: علاوه‌بر این بسیاری از مسائل به صورت شفاف بیان نمی‌شود؛ زیرا با واگذاری ۲۰درصد فولاد مبارکه قیمت سنگ‌آهن دریافتی آنها مشخص نیست؛ به همین دلیل بعید است که این سهام به بخش خصوصی واگذار شود.