مهر- معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی ایران، فارس را یکی از استان‌های ممتاز در بخش خصوصی‌سازی و سهام عدالت توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، در کار گروه اشتغال استان فارس افزود: همچنین در آمارهایی که پردازش می‌کنیم، فارس کمترین اشتباهات و نواقص را داشته و از صحت کار بالایی برخوردار بوده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح چالش‌های موجود کشور در بحث خصوصی‌سازی و پیش بینی‌های لازم در رفع آن موانع پرداخت و اظهار داشت: یکی از مسائلی که در حال حاضر خصوصی‌سازی در کشور را با مشکل مواجه کرده، عدم توانمندی مناسب این بخش است که در این خصوص در نظر گرفتن یک خط اعتباری ۱۰‌میلیارد دلاری جهت تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های بخش‌های غیر دولتی از خارج از کشور با استفاده از منابع ارزی و تخصیص ۴۰‌درصد از مانده حساب ذخیره ارزی سال پیش به بخش غیر دولتی از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ایران از عدم گستردگی و عمق کافی بازار سرمایه و تاثیری‌پذیری این بازار از تحولات سیاسی و تنش‌های بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های خصوص سازی یاد و خاطرنشان کرد: ما جمعیتی حدود یک‌درصد از جهان را تشکیل می‌دهیم و به طبع باید بازارهای جهان نیز به همین نسبت در اختیارمان باشد.

کرد زنگنه ادامه داد: یکی از اهداف ما در سهام عدالت جهت کسب بازارها، گسترش فرهنگ سهام در بین مردم است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود سه میلیون سهامدار در بین مردم داریم که حدود چهار‌درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد، در صورتی که این آمار در کشورهای دیگر به ۶۰‌درصد از جمعیت نیز رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: امروزه مردم ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را به دارایی‌های واقعی مانند زمین، ملک و... اختصاص می‌دهند در حالی که با خرید سهام میزان ارزش افزوده را نیز می‌توان افزایش داد.

کرد زنگنه با بیان اینکه در بحث چالش‌های خصوصی‌سازی باید به توسعه یافتگی بورس نیز توجه شود، تصریح کرد: برای تحقق این امر راهکار‌هایی مانند تشکیل بازار تحلیل گران در نظر گرفته شده است.

وی عدم وجود مناسب بخش تعاون توانمند جهت حضور در فرآیند توسعه بخش خصوصی و خصوصی‌سازی را دیگر چالش مساله خصوصی‌سازی برشمرد و گفت: برای برطرف کردن این مساله، افزایش ۲۵‌درصدی سهم بخش تعاون تا پایان سال ۹۳، ارائه تسهیلات به بخش خصوصی ۲۰‌درصد بیشتر از بخش دولتی، پیش‌بینی بانک توسعه تعاون و تبدیل صندوق تعاون به صندوق ضمانت در نظر گرفته شده است. رییس سازمان خصوصی‌سازی ایران نگرانی از شکل‌گیری انحصارات خصوصی به جای انحصارات دولتی و در پی آن عدم وجود فضای رقابتی در جامعه را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی خصوصی‌سازی در کشور دانست و عنوان کرد: در راستای این مساله تشکیل شورای رقابت در کشور را مد نظر قرار داده که در این شورا دو قاضی، سه نماینده مجلس و ۱۰ اقتصاد دان، حقوقدان و خبره بازرگانی حضور دارند.

کرد زنگنه عنوان کرد: علاوه بر این شورا تشکیل هیات تجدید نظر متشکل از سه قاضی و چهار متخصص بخش خصوصی مد نظر قرار گرفته است.