دنیای اقتصاد- اسامی اعضای کنسرسیوم ترک که عنوان اولین طرف خارجی خصوصی‌سازی در ایران را به خود اختصاص ‌دادند، دیروز اعلام شد. ‌هفته‌ها قبل از انجام معامله، این کنسرسیوم به رهبری شرکت ترکیه‌ای
«گوبره تاش» اعلام کرده بود بیشترین رقم پیشنهاد شده برای خرید یک شرکت دولتی ایرانی را ارائه کرده است.

خریداران ترک «رازی» ‌۶۳۵میلیارد تومانی مشخص شدند
گروه بورس- اسامی اعضای کنسرسیوم ترک خریدار پتروشیمی رازی اعلام شد.
مشخصات کنسرسیوم ترکیه‌ای
به گزارش «فارس» پیش از این و هفته‌ها قبل از انجام معامله فوق این کنسرسیوم به رهبری شرکت ترکیه‌ای «گوبره تاش» اعلام کرده بود پیشنهاد خرید شرکت پتروشیمی رازی را به ارزش ۶۷۹‌میلیون دلار به طرف‌های ایرانی داده و رقم پیشنهادی بیشترین رقم پیشنهاد شده برای خرید شرکت ایرانی رازی است.
«گوبره تاش» که یک شرکت تولیدکننده کود شیمیای در ترکیه است، این تصمیم را با انتشار بیانه‌ای در بورس استانبول نیز اعلام کرد و به دنبال انتشار این بیانیه بود که سهام این شرکت در بورس استانبول 5/3‌درصد رشد یافت. کنسرسیوم ترکیه‌ای متشکل از 4 عضو شامل شرکت‌های ترکیه‌ای «گوبره تاش»، آسیا گاز انرژی‌، طاووسان و شرکت ایرانی شقایق سازه‌رنگین ایران است. این کنسرسیوم در گروه 5 شرکت بزرگ شیمیای اروپا قرار دارد که سهام آن در بورس ترکیه مورد معامله می‌گیرد. این کنسرسیوم با خرید 95‌درصد از شرکت پتروشیمی رازی که 280‌میلیارد تومان سرمایه اسمی دارد، از این پس مدیریت این شرکت ایرانی را به دست خواهد گرفت.
جزئیات فروش مزایده پتروشیمی رازی
در رابطه با جزئیات فروش مزایده‌ای پتروشیمی رازی، معاون سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: با اعلام فروش مزایده‌ای این شرکت، مدیران کنسرسیوم ترکیه‌ای با سفر به ایران به مدت 15 روز با بازدید از محل کارخانه در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، بررسی‌های کاملی را برای خرید انجام دادند.
وی در رابطه با شرایط پرداخت این معامله مهم در تاریخ خصوصی‌سازی و چگونگی پرداخت فروش ۹۵‌درصد از سهام پتروشیمی رازی گفت: براساس شرایط اعلامی و تعیین شده‌، این کنسرسیوم بعد از تبدیل دلار به ریال، ۲۰‌درصد از ارزش کل معامله به مبلغ ۱۲۷‌میلیارد تومان را پرداخت خواهد کرد و ...
80 ‌درصد باقی مانده را نیز در اقساط 5 ساله به سازمان خصوصی‌سازی خواهد داد.
عقدائی چنین معامله‌ای را در طول فعالیت ۶ ساله سازمان خصوصی‌سازی بی‌سابقه دانست و گفت: چنین معامله‌ای با بازتاب‌های مثبتی همراه بوده و نشان داد که سرمایه‌گذاری در ایران از امنیت کاملی برخوردار است که یک سرمایه‌گذار خارجی حاضر به خرید یک شرکت ایران ‌شده است.
به گفته وی 5‌درصد از سهام پتروشیمی رازی به عنوان سهام ترجیحی کارکنان غیرقابل فروش بوده و در آینده به کارکنان این شرکت واگذار خواهد شد.

تمایل خارجی‌ها به فروش مزایده‌ای شرکت‌ها
در رابطه با فروش پتروشیمی رازی به سرمایه‌گذار خارجی‌، مهدی آقاجانی رئیس ستاد اصل ۴۴ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از جمله دغدغه‌های سازمان خصوصی کمبود منابع و نقدینگی جهت واگذاری شرکت‌ها است که با فروش شرکت‌های ایرانی به سرمایه‌گذاران خارجی این دغدغه بر طرف می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که انگیزه خرید کنسرسیوم ترکیه‌ای‌ از خرید پتروشیمی رازی چه بود، گفت: از جمله نقاط قوت اقتصاد ترکیه و برنامه‌های طرح و توسعه این کشور تقویت بخش کشاورزی است که با توجه به تولید محصولاتی چون اوره و آمونیاک و انواع اسیدها و کودهای شیمیایی در پتروشیمی رازی‌، خریدار ترکیه‌ای با کنترل مدیریت آن احتمالا نسبت به فروش داخلی و تمرکز بر صادرات اقدام خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای فروش شرکت‌ها به خارجی‌ها منعی وجود ندارد و ‌درصدی از سهام یک صنعت قابل واگذاری به مشتریان خارجی است.
آقاجانی با اشاره به فروش شرکت‌های ایرانی در دو قالب بورس و مزایده گفت: معمولا سرمایه‌گذاران جدی و مطرح خارجی خواهان خرید سهام مدیریتی و استراتژیک شرکت‌ها هستند تا بتوانند با کنترل مدیریت، اهداف خود را محقق کنند.
وی ادامه داد: این گروه با توجه به وجود شرکاء و دیگر سهامداران در شرکت‌های بورسی چندان تمایلی به خرید شرکت‌ها از طریق بورس ندارند و به روش واگذاری مزایده‌ای شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند.

فروش اولین شرکت اصل چهل و چهاری به خارجی‌ها
حسینعلی زادمهر مدیرامور مجامع و سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این رابطه گفت: بعد از ابلاغ اصل مهم 44 قانون اساسی‌، پتروشیمی رازی اولین شرکتی است که براساس این اصل به سرمایه‌گذار خارجی فروخته شد.
زادمهر با بیان این مطلب که حضور سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر ورود منابع جدید نقدینگی با نتایج دیگری نیز همراه است، اظهار داشت: سرمایه‌گذار خارجی زمانی وارد اقتصاد دیگر کشورها می‌شود، که احساس امنیت کرده و بداند که فعالیت اقتصادی در دیگر کشورها بدون خطر خواهد بود.
وی ادامه داد: بر این اساس، 4 عامل سیاسی، اقتصادی، قضایی و اجتماعی هر کشوری در جذب سرمایه‌گذاران خارجی اثری بسزایی دارند و فروش مدیریتی شرکت پتروشیمی رازی نیز نشان داد که از دیدگاه سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، ایران دارای ثبات و مزیت‌ها و جذابیت‌های متعددی است.
زادمهر به عدم فروش سهام شرکت‌های صنایع در بورس اشاره کرد و درباره جذابیت‌های شرکت‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: خرید سهام کنترلی و مدیریتی پتروشیمی رازی توسط کنسرسیوم ترکیه‌ای نشان داد که صنعت پتروشیمی دارای مزیت‌های قابل توجهی است و واگذاری اولین شرکت پتروشیمی ایران به خارجی‌ها می‌تواند سرآغاز فروش مناسب دیگر شرکت‌های این صنعت باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر استقبال گسترده سهامداران از عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران و رشد قیمتی آن در روزهای گذشته نیز بر اقبال صنعت پتروشیمی در داخل کشور تاکید کرد.

مشخصات پتروشیمی رازی
مجتمع پتروشیمی رازی یکی از مهمترین کارخانه‌های تولید کودهای ازته و فسفاته و مواد شیمیایی کشور است که اولین فاز واحدهای این مجتمع در سال ۴۹ و به دنبال عملیات ساختمانی ۴ ساله به بهره‌برداری رسید.
به علت قدمت واحدها و صدمات وارده در جنگ تحمیلی، ظرفیت قابل حصول به میزان 2‌میلیون و 400هزار تن رسید و با تکمیل پروژه‌های در دست اجرا، ظرفیت به بیش از 3‌میلیون تن در سال رسید.
این مجتمع بزرگترین تولیدکننده آمونیاک، کود اوره، اسید سولفوریک و گوگرد و تنها تولیدکننده اسید فسفریک و کود دی‌آمونیوم فسفات (کود مخلوط فسفات و سولفات آمونیوم) در ایران است.
فرآورده‌های مزبور علاوه بر تامین نیازهای داخلی، سالانه با صدور گوگرد، آمونیاک، اوره و اسید سولفوریک به بازارهای جهانی در رفع نیازمندی‌های ارزی مجتمع و صنایع و پتروشیمی نقش ایفا می‌کند.
بر اساس این گزارش، روز ۲۱ بهمن ۸۶ نیز تولید تجاری پروژه آمونیاک سوم پتروشیمی رازی بعد از ۴ سال با سرمایه‌گذاری ۲۷۰‌میلیارد تومانی رسما آغاز شد.
ظرفیت پروژه آمونیاک سوم پتروشیمی رازی سالانه 660‌هزار تن تولید آمونیاک است و مدیران این شرکت اعلام کرده اند با توجه به قیمت آمونیاک، این پروژه در مدت کمتر از 2 سال مبالغ سرمایه‌گذاری را برگشت خواهد داد.