گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار سرمایه خود را برای مهم‌ترین رخداد سمبلیک که در سال فقط یک بار برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

رویدادی که تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی بورس شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه فعالان بازار سرمایه به شمار می‌رود. از این رو اهمیت برگزاری این رخداد سمبلیک که طی سال‌های گذشته با استقبال قابل توجه اهالی بازار سهام مواجه شده، سبب شد تا در گفت‌وگویی با مجری برگزاری این نمایشگاه به بررسی آخرین وضعیت این رویداد بپردازیم.

۲۲۰ شرکت در ۳۲ هزار مربع

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین وضعیت برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه گفت:‌ تاکنون مشارکت بیش از ۲۲۰ شرکت از بخش‌های مختلف نظام مالی کشور، شامل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، صنعت بیمه و بانک‌ها در هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در سال ۱۳۹۲ قطعی شده است و البته روند نام‌نویسی از متقاضیان ازطریق سایت اختصاصی نمایشگاه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش قابل توجه در این ارقام باشیم.

سعید مستشار افزود: وسعت فضای مفید نمایشگاه تاکنون به ۱۶۵۰۰ مترمربع و فضای غیرمفید نمایشگاه، به بیش از ۳۲ هزار مترمربع رسیده است، بنابراین می‌توان گفت نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بدون تردید ازنظر وسعت برگزاری که یکی از معیارهای ارزیابی نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود، بزرگترین نمایشگاه در دنیا در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری است.

وی درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه هم گفت: این نمایشگاه از دهم تا سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. طبعا همانطور که همه فعالان بازار سرمایه شاهد بوده‌اند، نمایشگاه هر سال در مقایسه با سال گذشته، ازنظر کیفی و کمی توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است و به یاری خدا و همت همه دست‌اندرکاران، نمایشگاه هفتم هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

مستشار اظهار امیدواری کرد: برهمین اساس پیش‌بینی می‌کنیم هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان و وسعت برگزاری نمایشگاه در مقایسه با دوره گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی یادآور شد: همچنین برنامه‌های متعددی برای ارتقای کیفی نمایشگاه در نظر گرفته شده و جلسات شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه با هدف برنامه‌ریزی به‌منظور ارتقای کیفیت برگزاری نمایشگاه، به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد.

همچنین در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری چند همایش و نشست با حضور فعالان و صاحبنظران بین‌المللی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بازار سرمایه، همزمان با نمایشگاه هفتم هستیم که انشاءا... پس از قطعی‌شدن برنامه‌ها، به نحو مقتضی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رشد بخش بین‌المللی نمایشگاه

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره حضور شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه یاد شده گفت: فرآیند دعوت از مشارکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه از حدود یک‌ماه قبل، به صورت بسیار گسترده، ازطریق دفاتر نمایندگی سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران و همچنین، دفاتر نمایندگی ایران در سایر کشورها، با همکاری وزارت امور خارجه آغاز شده و پیرو این فراخوان، برخی کشورها نیز آمادگی اولیه خود را برای حضور در نمایشگاه اعلام کرده‌اند که مذاکرات با آنها، در جریان است. همچنین همزمان با نمایشگاه دوره هفتم، پنجمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی با همکاری بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد و تاکنون، ۷ کشور برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در مجموع با توجه به اینکه بیش از دو ماه تا برگزاری نمایشگاه و دوره بازار سرمایه اسلامی فرصت داریم و روند نام‌نویسی از مشارکت‌کنندگان خارجی نیز از ماه گذشته آغاز شده، هنوز نمی‌توان آمار نهایی در این خصوص ارائه کرد، اما پیش‌بینی ما این است که در مقایسه با دوره گذشته، رشد مناسبی در بخش بین‌الملل نمایشگاه داشته باشیم، اگرچه باید این موضوع را هم مدنظر قرار داد که باوجود عمر ۷ ساله نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، سال آینده دومین سالی است که این نمایشگاه، به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت و کمیت بخش بین‌الملل، همانند بخش داخلی باشد، همانطور که بخش داخلی نمایشگاه نیز برای آنکه به شرایط مطلوب فعلی برسد، حدود ۷ سال زمان سپری کرده است.

مستشار خاطرنشان کرد: در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی که در کشورهای دیگر از جمله آلمان، اتریش، امارات و ... در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود، تعداد مشارکت‌کنندگان خارجی در مقایسه با مشارکت‌کنندگان داخلی بسیار محدود است، به عنوان مثال براساس بررسی‌های صورت‌گرفته، در دوره اخیر نمایشگاه‌های INVEST و DKM آلمان که جزو معتبرترین نمایشگاه‌های صنعت مالی در دنیا محسوب می‌شوند، حداکثر ۱۴ شرکت خارجی حضور داشتند، در حالی که تعداد کل مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها حدود ۳۰۰ شرکت بوده است، بنابراین در ارزیابی عملکرد بخش بین‌الملل نمایشگاه باید این موضوع را نیز مدنظر قرار داد.

وی درباره اهمیت حضور شرکت‌‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بورس گفت: در چنین نمایشگاه‌هایی که یکی از اهداف عمده آنها، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و معرفی دستاوردهاست، به همان اندازه که حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه در قالب غرفه اهمیت دارد، حضور بازدیدکنندگان خارجی فعال در عرصه خدمات مالی در نمایشگاه نیز حائز اهمیت است، موضوعی که ما هم در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مدنظر قرار داده‌ایم و تاکنون نیز بسیاری از مدیران و صاحبنظران بین‌المللی که در عرصه بازار سرمایه فعالیت دارند، برای بازدید از نمایشگاه اعلام آمادگی و ابراز تمایل کرده‌اند که این موضوع، به طور قطع دستاوردی ارزشمند برای نمایشگاه خواهد بود.

وی یادآور شد: پس از نمایشگاه ششم و براساس مذاکرات صورت‌گرفته در طول برگزاری نمایشگاه، چندین تفاهمنامه همکاری بین ارکان بازار سرمایه ازجمله شرکت بورس کالا، شرکت سپرده‌گذاری و شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با شرکت‌های مربوطه در سایر کشورها منعقد و روند اجرایی این تفاهمنامه‌ها آغاز شد که این موضوع، حاکی از موفقیت بخش بین‌الملل نمایشگاه در نخستین سال برگزاری است.

سومین نمایشگاه بزرگ مالی در دنیا

مستشار درباره نحوه حضور شرکت‌ها و نهادها در نمایشگاه بورس گفت: شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت در نمایشگاه می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی نمایشگاه درخواست خود را به صورت اینترنتی ارائه دهند. همچنین کلیه اطلاعات موردنیاز مشارکت‌کنندگان از جمله شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، برنامه‌های جانبی نمایشگاه، نحوه نام‌نویسی و... ازطریق همین سایت در دسترس است.

وی درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه ایران در مقایسه با تجربه‌های رخ داده در جهان تصریح کرد: بدون تردید نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، به استناد آمار و عملکرد، از نظر وسعت برگزاری بزرگترین نمایشگاه و ازنظر تعداد مشارکت‌کنندگان، سومین نمایشگاه بزرگ در دنیا در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. همچنین شاید به جرأت بتوان ادعا کرد این نمایشگاه ازنظر تنوع مشارکت‌کننده در دنیا بی‌نظیر است، این موضوع با بررسی اجمالی نمایشگاه مطرح دنیا در عرصه مالی، به خوبی قابل اثبات است، زیرا اغلب این نمایشگاه‌ها، بر محور یک صنعت خاص، مثلا بازار سرمایه، صنعت بیمه و یا صنعت بانکداری متمرکز شده‌اند، در حالی که در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، هر سه رکن اصلی نظام مالی، یعنی بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه، حضور موثر و گسترده دارند.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به انتظارات گروه‌های متنوع مخاطبان، اعم از مخاطبان تخصصی یعنی فعالان بازار سرمایه و مخاطبان عام شامل سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل، از دیگر مزایای نمایشگاه بورس در ایران، در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه در سایر کشورهاست.

مستشار به دستاوردهای نمایشگاه بورس اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه، به عنوان مهم‌ترین رویداد سالیانه صنعت مالی در کشور، ایجاد فضایی موثر و بانشاط برای هم‌اندیشی، تبادل‌نظر و تجربیات و شکل‌گیری نوعی هم‌افزایی میان فعالان نظام مالی در کشور است، به نحوی که در یک بازه زمانی ۴ روزه، همه صاحبنظران و فعالان عرصه مالی از ایران و سایر کشورها گردهم آمده و درخصوص محورهای همکاری مشترک، گفتگو می‌کنند. همچنین معرفی دستاوردها و پتانسیل‌های صنعت مالی و سرمایه‌گذاری به عموم مردم، از دیگر کارکردهای این نمایشگاه است که با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگ‌سازی، هر سال در مقایسه با سال‌ قبل تقویت می‌شود.

برگزاری ۱۵۰ کارگاه آموزشی در طول نمایشگاه

وی درباره هزینه‌های نمایشگاه یادآور شد: هر شرکتی، به صورت مستقل و براساس نوع برنامه‌هایی که برای نمایشگاه تدارک دیده است، هزینه خاص خود را دارد و این موضوع، براساس سیاست‌های داخلی شرکت‌ها تعیین می‌شود. آنچه که به شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی نمایشگاه مربوط است، سازماندهی و سیاست‌گذاری درخصوص کم و کیف برگزاری نمایشگاه است. همچنین هزینه مشارکت در نمایشگاه و اجاره غرفه‌ها نیز توسط خود مشارکت‌کنندگان و براساس تعرفه مصوبه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پرداخت می‌شود.

مستشار درخصوص میزان استقبال عمومی از نمایشگاه و راهکارهای تقویت آن توضیح داد: طبیعتا برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی عمومی که هر سال در طول برپایی نمایشگاه، توسط ارکان بازار سرمایه و سایر مشارکت‌کنندگان به اجرا گذاشته می‌شود، تأثیر قابل توجهی در افزایش میزان مشارکت‌کنندگان داشته است، به نحوی که براساس برآوردها، سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به برپایی نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتورهای آموزشی بورس در محل نمایشگاه، اختصاص بخش ویژه به‌منظور آشناکردن کودکان با مفاهیم کار با پول، توزیع بسته‌های آموزشی بسیارمتنوع برای عموم مردم و برپایی بیش از ۱۵۰ کارگاه آموزشی درطول برگزاری نمایشگاه اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که باوجود ۵/۶ میلیون سهامدار، این میزان بازدید در خور توجه نیست، گفت: باید پذیرفت که در این خصوص، هنوز با جایگاه مطلوب فاصله داریم که با تنوع‌بخشیدن به برنامه‌ها و توسعه ابزارهای اطلاع‌رسانی، تلاش خواهیم کرد به جایگاه مطلوب نزدیک‌تر شویم.

البته لازم است این نکته مهم را اشاره کنم که نمایشگاه‌های صنعت مالی، در همه جای دنیا ذاتا یک نمایشگاه تخصصی محسوب می‌شوند و هیچ‌گاه نمی‌توان اینگونه نمایشگاه‌ها را با نمایشگاه‌های عمومی مانند نمایشگاه کتاب، گل و گیاه و... مقایسه کرد.

حضور موثر و مناسب رسانه‌ها در هفتمین نمایشگاه

مستشار تاکید کرد: اگر نگاهی به آمار بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت مالی در سایر کشورها، ازجمله آلمان، اتریش، امارات، ترکیه و... که رسما منتشر می‌شود نیز بیاندازید، به‌روشنی متوجه خواهید شد که تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از تعداد بازدیدکنندگان در اغلب این نمایشگاه‌ها، بیشتر است. بنابراین، توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ما باید به همان اندازه که به افزایش تعداد بازدیدکنندگان فکر می‌کنیم، به دنبال راهکارهای جذب بازدیدکنندگان موثر در نمایشگاه باشیم.

وی با اشاره به حضور رسانه‌ها در نمایشگاه ۹۲ خاطرنشان کرد: باتوجه به نقش کلیدی که رسانه‌ها در توسعه مستمر بازار سرمایه از یک‌سو و انعکاس رویدادها، واقعیت‌ها و دستاوردهای ارائه شده در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه، از سوی دیگر دارند، فضای مناسبی برای مشارکت اصحاب رسانه، به خصوص رسانه‌های فعال در حوزه بازار سرمایه در نمایشگاه دوره هفتم درنظر گرفته شده است و رسانه‌های علاقه‌مند به مشارکت در این رویداد مهم مالی می‌توانند درخواست خود را به ستاد اجرایی نمایشگاه ارائه کنند.

مستشار در پایان گفت: در هر صورت، اعتقاد داریم همه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در بازار سرمایه ازجمله برپایی نمایشگاه، درصورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که همچون گذشته از پشتوانه رسانه‌ای مناسبی برخوردار باشد.