گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو نسبتا ضعیفی بود.نکته قابل توجه در معاملات روز گذشته، صف خرید شرکت آسان پرداخت بود. جایی که صف سنگین خرید این شرکت با عرضه‌های بیش از ۱۳میلیون سهم مواجه شد و ارزش بازار این شرکت به بیش از یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید. این شرکت دیروز بخش قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی بازار را درگیر خود کرد. همین امر تقاضا در دیگر بخش‌های بازار را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار داد. در بازار دیروز همچنین با توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا مواجه بودیم. «خساپا» به دلیل آنچه ابهام در اطلاعات این شرکت گفته شده است، متوقف شد. افزایش شمار نمادهای متوقف و نامشخص بودن دلایل برخی از این توقف‌ها موجب نگرانی معامله‌گران شده است.

در نهایت دیروز شاخص با افت ۱۷واحدی به رقم ۷۸هزار و ۳۷۰واحد رسید. در مورد توقف نمادها رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با اعلام علت توقف نماد معاملاتی شرکت سایپا و وضعیت ۳۳ نماد متوقف دیگر، به ۳۳ شرکت هشدار داد که در اولین فرصت نسبت به معرفی کمیته حسابرسی اقدام کنند.علی بیگ‌زاده در گفت وگو با بورس پرس، درباره علت توقف نماد «خساپا» که با انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه در کدال از تایید سود ۱۰۲ ریالی و پوشش ۱۳ ریالی خبر داده بود، توضیح داد: بعد از انتشار گزارش عملکرد سایپا، سیستم مربوطه به‌صورت خودکار اقدام به توقف نماد کرد و بررسی‌ها نشان داد هر‌چند سود این شرکت تغییری نکرده اما در جزئیات سود تغییرات بااهمیتی رخ داده است.

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها مشخص شد درآمد سرمایه‌گذاری‌ها به مقدار قابل توجهی افزایش و بهای تمام شده هم کاهش یافته است. به همین دلیل مدیران شرکت باید توضیحاتی ارائه دهند تا نماد سایپا بازگشایی شود.این مقام مسوول با اعلام اینکه زمان بازگشایی نماد «خساپا» به توضیحات مدیران بستگی دارد، درباره توقف دیروز ۳۳ نماد که به دو دلیل تعدیل پیش بینی درآمد و ابهام در ارائه اطلاعات رخ داد، گفت: در میان انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه، برخی شرکت‌ها اقدام به تعدیل با اهمیت بیش از ۲۰ درصدی درآمد هر سهم خود کردند که بخشی از توقف نمادها (۱۶ شرکت) مربوط به این موضوع بود.بیگ زاده ادامه داد: تعداد دیگری از شرکت‌ها ابهام‌های نامتوازن و معناداری را بین درآمد و پوشش‌های اعلامی ایجاد کردند که یا باید اقدام به تعدیل کنند یا توضیحاتی ارائه دهند تا شبهات برطرف شود. به همین دلیل نماد برخی شرکت‌ها به منظور پیشگیری از اشتباهات سهامداران بسته شده تا بعد از دریافت توضیحات مدیران و اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده، به تابلوی معاملات باز‌گردند.

وی در مورد زمان بازگشایی نماد این دسته از شرکت‌ها هم گفت: زمان توقف نماد این گروه کوتاه خواهد بود و صرف اینکه توضیح مدیران دریافت و سهامداران مطلع شوند، بازگشایی خواهند شد. در گروه معدنی دیروز خریدار بلوک میدکو، شرکت راهبرد سرمایه ایرانیان اعلام شد. این شرکت مالک بلوک ۳/ ۷ درصدی میدکو به ارزش ۶۰۷میلیارد تومان شده است که روز شنبه در تابلوی بورس عرضه شد. در گروه مخابرات شرکت مبین وان کیش در بازار دوم معاملات فرابورس درج نماد شد. این شرکت با نماد «اوان» به‌عنوان دومین شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات (پس از آتیه داده‌پرداز) و هفتاد و هشتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج و در نوبت عرضه اولیه قرار گرفته است.

سهامدار عمده و ۹۹ درصدی «اوان»، شرکت گسترش الکترونیک ایرانیان و مشاور پذیرش آن شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین است. سرمایه اسمی «اوان» ۱۰ میلیارد تومان بوده و براساس گزارش عملکرد ۶ ماهه منتهی به شهریور، سود هر سهم این شرکت ۴۴۰ ریال پیش‌بینی شده است.فعالیت این شرکت که سال ۸۹ تاسیس شده و دارای ۴۴ نیروی انسانی است، شامل خدمات ارزش افزوده پیامکی و صوتی (IVR)، سیستم‌های آموزش الکترونیکی و ویدئو کنفرانس، ساخت اپلیکیشن‌های مختلف، Micropayment و سیستم‌های پرداخت تلفنی است. دیروز در گروه غذایی اعلام افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی مارگارین به صف خرید این نماد منجر شد.براساس اعلام صورت گرفته سرمایه این شرکت از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته، به ۱۰۸ میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی اعلام شده است. اعلام این افزایش سرمایه موجب شد تا سهام این شرکت، بورسی بعد از افزایش حدود ۵/ ۸ درصدی قیمت در دو روز گذشته، امروز با صف خرید حدود ۴ میلیونی روبه‌رو‌ شود.

در گروه پتروشیمی نگرانی جدی در مورد فعالیت شرکت‌های تولید‌کننده پلی اتیلن به دنبال اعلام فرمول قیمت اتان به وجود آمده است. اعلام شده است که نرخ اتان در هیچ شرایطی نباید کمتر از ۲۲۰دلار شود، در حالی است که در حال حاضر شرکت‌های ایرانی با خوراک اتان ۲۴۰دلاری در حال رقابت با شرکت‌های عربستانی با نرخ خوراک ۹۰دلاری هستند. دیروز در همین زمینه بیژن زنگنه درباره انتقاد شرکت‌های پتروشیمی از تغییر فرمولی ناعادلانه و غیرمنطقی برای فروش خوراک اتان توضیح داد: از فرمول و قیمت‌های تعیین شده برای فروش اتان دفاع می‌کنم. این مقام مسوول با بیان اینکه هم‌اکنون برای فروش یک میلیون تن اتان، ۴ میلیون تن تقاضا در داخل کشور وجود دارد، تاکید کرد: اگر پتروشیمی‌ها فکر می‌کنند که قیمت‌های فعلی گران است قطعا مزایده برگزار می‌کنیم و یک‌ونیم برابر قیمت‌های فعلی خوراک اتان را به فروش می‌رسانیم. زنگنه در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا قیمت‌های فعلی اتان منجر به سودآوری و جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت پتروشیمی خواهد شد، گفت: دو شرکت مصرف‌کننده خوراک اتان در طول دو سال متوالی گذشته تاکنون سودآوری قابل توجهی داشتند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما نسبتا ضعیف بود که در آن ارزش معاملات( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۶۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۸۴میلیارد تومان بالغ شد.