دنیای اقتصاد- زهرا رحیمی: در جریان معاملات ماه گذشته، در مجموع بیش از ۱۷ میلیارد و ۱۷۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۳ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال حدود یک میلیون و ۲۷۱ هزار دفعه معامله شدند (اثر معاملات بلوکی حذف شده است). در جریان این ماه برای اولین بار در سال جاری خالص خرید حقیقی‌ها مثبت شد. بر این اساس، حدود ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی از سوی این معامله‌گران وارد بازار شد. ضمن اینکه مشارکت این معامله‌گران در مهر ماه نسبت به ماه‌های اخیر افزایش مناسبی را تجربه کرد.

موضوعی که کارشناسان، مهم‌ترین دلایل آن را به افزایش اعتبارات پس از اتمام سال مالی عمده کارگزاری‌ها و همچنین خوش‌بینی معامله‌گران به وضعیت اقتصاد کشور و به تبع آن وضعیت شرکت‌های فعال در بازار سهام نسبت می‌دهند. بررسی‌ها از جریان ورود نقدینگی به صنایع مختلف نشان می‌دهد که در مجموع بازار و از بین ۳۸ صنعت فعال در بورس تهران، ۱۲ صنعت با تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها مواجه بوده است. در صدر این صنایع گروه ساخت و محصولات فلزی است. در مجموع در این صنعت حدود ۷ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها منتقل شد. در این گروه معامله‌گران حقیقی مشارکت ۵۳ درصدی داشتند. گروه رایانه نیز شاهد تغییر مالکیت ۵ میلیارد و ۴۰۹ میلیون ریالی به نفع حقیقی‌ها بود. این معامله‌گران در نمادهای زیر مجموعه این گروه مشارکت ۵۱ درصدی ایفا کردند و در نهایت نیز خالص خرید این معامله‌گران مثبت شد. حقیقی‌ها در این گروه ۵۹ درصد در سمت خرید و ۴۸ درصد در سمت فروش حضور داشتند. گروه سیمانی که در هفته پایانی مهرماه شاهد شکل گرفتن یک موج تقاضای چشمگیر بود، در مجموع ماه شاهد انتقال حدود ۲ میلیارد و ۸۷۱ میلیون ریال از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها بود. در هفته پایانی مهرماه خبر افزایش نرخ سیمان از سوی انجمن صنفی این محصول موجی از تقاضا در نمادهای سیمانی فعال در بورس تهران به وجود آورد. تقاضایی که البته مطابق پیش‌بینی‌ها پایدار نماند.

سهامداران حقیقی در معاملات گروه سیمانی مشارکت ۹۰ درصدی ایفا کردند. در گروه خودرو و ساخت قطعات ضمن اینکه شاهد مشارکت بیش از ۷۵ درصدی حقیقی‌ها در معاملات بودیم، حدود یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون ریال نیز از سوی حقیقی‌ها وارد معاملات این گروه شد. شاخص گروه مزبور در پایان معاملات مهر ماه رشد ۷/ ۸ درصدی را به ثبت رساند. اهرم این رشد قیمت را باید در انتشار دوباره اخبار انعقاد قرارداد خودرویی‌ها با شرکت‌های خارجی جست‌وجو کرد. اما در آن سوی جدول گروه محصولات شیمیایی وجود داشت. معامله‌گران حقیقی در نمادهای زیر‌مجموعه این گروه مشارکت ۵۲ درصدی در خرید و مشارکت ۷۶ درصدی در فروش داشتند و در نهایت نیز طی معاملات مهرماه مالکیت این سهم به نام حقوقی‌ها تغییر کرد (تغییر مالکیت ۳۲ میلیارد و ۷۲۸ میلیون ریالی). مالکیت سهام گروه قند و شکر نیز به نفع معامله‌گران حقوقی رقم خورد. در این گروه ۲۷ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد معامله‌گران حقوقی انتقال یافت. در این گروه حقیقی‌ها مشارکت ۹۹ درصدی در سمت فروش سهام داشتند. نمادهای زیر‌مجموعه گروه قند و شکر در ابتدای ماه گذشته به سنت سال‌های قبل، توجه معامله‌گران حقیقی را به خود جلب کرد و پس از چند روز نیز رشد‌های مناسبی را تجربه کرد با این حال در ادامه، مطابق پیش‌بینی کارشناسان با این تحلیل که تشکیل صف خرید در این نمادها دلیل بنیادی خاصی ندارد، شاهد فشار فروش و افت قیمت این نماد بودیم.