دنیای اقتصاد- همایون دارابی: دو روز تعطیلی پایان هفته موجب شد تا هفته گذشته با سه روز فعالیت و عدم حضور شمار قابل‌ملاحظه‌ای از معامله‌گران در بازار مواجه باشد، از این‌رو اکثر تحولات هفته گذشته را نمی‌توان تحولاتی مهم به‌شمار آورد و انتظار می‌رود روند واقعی بازار این هفته شناسایی شود.در هفته گذشته در مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی سفر وزیر اقتصاد به جلسه صندوق بین‌المللی پول دارای اهمیت بود. در این جلسه خانم لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول قول داد بخش‌های ذی‌ربط صندوق کماکان به همکاری با ایران در ارائه کمک‌های فنی و آموزشی در زمینه‌های بانکی، پولی، ارزی و مالیاتی ادامه دهند.همچنین عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با شبکه بانکی کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این حوزه بود که در این‌باره رئیس صندوق بین‌المللی پول نسبت به بهره‌گیری از امکانات صندوق در راستای رفع مشکل با کشورهای ذی‌ربط قول مساعدت و پیگیری داد تا همکاری لازم با بانک‌های ایران صورت گیرد.از همین رو در تحولات اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه سپتامبر به‌طور متوسط روزانه ۶۶۵/ ۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. همچنین به‌رغم کاهش تولید عربستان افزایش تولید عراق، نیجریه و لیبی اصلی‌ترین دلیل افزایش متوسط تولید نفت اوپک بوده است.

در بازار جهانی معامله‌گران در هفته گذشته تلاطم قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد بودند. تغییر ارزش دلار آمریکا بازار فلزات و مواد خام نظیر نفت را جابه‌جا کرد. بهای نفت برنت که رشد قابل‌ملاحظه‌ای را صورت داده بود در پایان هفته برای حفظ ارزش۵۲ دلار در هر بشکه با مشکلات جدی مواجه بود. در بازار فلزات بهای هر تن مس به ۴ هزار و ۶۹۰ دلار رسید، بهای هر تن سرب نیز به‌رقم ۲هزار دلار رسید و بهای روی نیز در حد ۲ هزار و ۲۳۰ دلار گزارش شده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین با اینکه جو بازار فولاد بهتر شده، تغییر زیادی نداشت. هنوز کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند منتظر بمانند. هزینه تولید آنها با رشد قیمت زغال‌سنگ بالا رفته از این‌رو نمی‌خواهند برای سنگ‌آهن نیز پول بیشتری بپردازند.به گزارش «ایفنا» آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌درصد وارداتی از استرالیا در چین ۵۶ دلار و ۶۰ سنت در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است که در یک روز ۸۰ سنت بالا رفته است. برخی از فعالان بازار برای روزهای آتی تغییراتی منفی برآورد کرده‌اند. کارخانه‌های چینی که ۳ تا ۴ ماه گذشته سوددهی داشته‌اند، حال ضررهایی داده‌اند از این‌رو تمایلی به خرید سنگ‌آهن در بازار نقدی نشان نمی‌دهند، چون موجودی کافی در انبارها دارند.از طرفی برخی معتقدند اواخر اکتبر و نوامبر بازار فولاد چین رونق بیشتری خواهد داشت و تقاضای سنگ‌آهن بالا می‌رود.قیمت بیلت در بازار داخلی چین نیز در سطح ۳۱۸ دلار هر تن در ثبات است. بالا رفتن قیمت زغال‌سنگ و افزایش هزینه تولید فولادسازان چینی باعث شده به‌دنبال افزایش قیمت ورق و مقاطع باشند در حالی که تقاضای واقعی هنوز بهبود خاصی نداشته است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز دوشنبه، بازاری با جو تعطیلی ایام سوگواری امام حسین (ع)بود که در آن نبود فروشندگان در بازار به کمک قیمت‌ها آمد تا در نهایت، شاخص کل بورس ۲۱۹ واحد افزایش یافته و به رقم ۷۷۶۵۵ واحد برسد. نمادهای خساپا با ۳۷ واحد، فخوز با ۲۹ واحد و کگل با ۲۱ واحد بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص بورس گذاشتندو در مقابل نماد جم با ۱۵ واحد بیشترین تاثیر منفی را براین شاخص گذاشت. در بازار روز چهارشنبه گروه خودرویی شرایط مثبتی را تجربه کرد که اوج آن معاملات ۹۵‌میلیون سهمی سایپا بود.در گروه حمل‌و‌نقل اطلاعیه عرضه ۴۰ درصدی ریل‌پردازسیر نکته جالب‌توجه است جایی که طبق آن قرار است شرکت اعتباری کوثر مرکزی از طرف شرکت ارزش آفرینان کوثر کیش (سهامدار عمده حریل) تعداد ۷۸۴ میلیون سهم حریل را روز سه‌شنبه مورخ ۴ آبان‌ماه عرضه کند؛ قیمت پایه هر سهم نیز معادل قیمت پایانی سهام در روز قبل از عرضه اعلام شده است، به شرط آنکه از مبلغ ۱۴۲۵ ریال کمتر نباشد. کوثر بزرگ‌ترین سهامداران حریل به‌شمار می‌رود.

در گروه معدنی انتشار گزارش ۶ ماهه چادرملو انتظارات برای تعدیل این شرکت را افزایش داده است، چادرملو در ۶ ماهه ۷۶ درصد سود خود را پوشش داده است. در این گروه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی شماره ٢ با ظرفیت ۵ میلیون تن خبر داد.در گروه انفورماتیک شرکت آسان پرداخت گزارش ۶ ماهه خود را اعلام کرد. این شرکت در عملکرد ۶ ماهه هم ۴۹ درصد معادل ۷۲۱ ریال را پوشش داده است.در گروه لاستیکی، لاستیک سهند در برابر تحقق ۴ درصدی سود ۲۲۷ ریالی هر سهم در سه ماه اول سال، با ارائه آمارهایی از تولید و فروش در دوره ۶ ماهه، پیش‌بینی کرد سود پیش‌بینی شده محقق می‌شود.در گروه فلزی فاز اول پروژه فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش که از سال ۹۳ در بورس پذیرفته شده، با ظرفیت سالانه ۲/ ۱ میلیون تن با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.به گزارش بورس پرس، شرکت فولاد کاوه‌جنوب کیش سال ۸۵ با سرمایه اولیه یک میلیارد تومانی تاسیس شده و از شهریور سال ۹۳ با سرمایه اسمی ۶۰۰ میلیارد تومانی با پلاک ۴۸۸ در بازار دوم معاملات بورس پذیرفته و درج نام شد.

براساس این گزارش، «کاوه» تاکنون قادر به عرضه اولیه نشده و برنامه افزایش سرمایه ۶/ ۱۶ درصدی دارد (به ۱۰۰ میلیارد تومان). محمد اتابک، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان، درباره آخرین وضعیت این شرکت گفت: فاز اول پروژه فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید ۲/ ۱ میلیون تن فولاد در سال، با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری رسما به بهره‌برداری می‌رسد.اتابک مهم‌ترین پروژه‌های تکمیلی این مجتمع را دو واحد آهن اسفنجی به ظرفیت تجمیعی ۸۵۶/ ۱ میلیون تن در سال، ایستگاه گاز به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت، خط انتقال فشار قوی و پست‌برق ۲۳۰ کیلو ولت، تاسیس و انتقال آب از دریا به ظرفیت روزانه ۱۵ هزار مترمکعب، فولادسازی فاز یک به ظرفیت ۱۰۲ میلیون تن در سال نام برد و ابراز امیدواری کرد پروژه‌های توسعه این مجتمع که با هدف توسعه فعالیت‌ها و مزیت‌های تولید در دست اقدام قرار گرفته است با همت همه کارکنان و حمایت مسوولان بنیاد مستضعفان و تدابیر حمایتی همه دست‌اندرکاران این صنعت هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. وی مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت را فولادسازی فاز دو به ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در سال، گندله‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، آب شیرین‌کن به ظرفیت روزانه ۴۰ هزار مترمکعب و اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری اعلام کرد.

در گروه فلزی همچنین، مدیرعامل فولاد مبارکه در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد این شرکت برای تامین تقاضای رو به رشد داخلی پس از رفع تحریم‌ها، تولیدش را بیش از ۲۵ درصد در سال آینده افزایش خواهد داد.بهرام سبحانی در مصاحبه با این پایگاه خبری گفته است: تولید فولاد در مقایسه با ۵/ ۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۶، به میزان ۲ میلیون تن در سال آینده افزایش خواهد یافت اما صادرات تغییری نخواهد کرد و ۵/ ۱ میلیون تن می‌ماند که تولید بالاتر برای تامین تقاضای داخلی صورت می‌گیرد. به علت رشد اقتصادی بیشتر سرانه مصرف فولاد ایران از ۲۳۵ کیلوگرم در حال حاضر ممکن است به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در چند سال آینده افزایش پیدا کند.در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است در صورت آزادی موصل و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح سوریه بازار بزرگ سیمان عراق و سوریه برای ایران مهیا می‌شود. به گزارش «ایسنا» در حالی که صنعت سیمان ایران در حال بازسازی سیستم قیمت‌گذاری خود است، این صنعت در رکودی دست‌وپاگیر نیز که ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش قابل‌ملاحظه صادرات به واسطه ناامنی بازارهای هدف است، به سر می‌برد.عبدالرضا شیخان با ارائه آمار تولید و صادرات سیمان گفت: در ۶ ماه اول امسال معادل ۳۰ میلیون و ۳۴۲ هزار تن کلینکر سیمان و ۲۹ میلیون تن سیمان تولید شد که ۲۵ میلیون تن برای تامین بازار داخلی بوده است و حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزارتن نیز صادرات سیمان و کلینکر به کشورهای دیگر داشته‌ایم.در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که ارزش معاملات در بورس به مدد شمار قابل‌توجهی از معاملات بلوکی به ۲۳۱ میلیارد تومان رسید و در کل هفته نیز شاخص با رشد ۴۷۲ واحدی معادل ۶/ ۰ درصد زیان معامله‌گران در سال‌جاری را به ۳ درصد کاهش داد.