دنیای اقتصاد: در معاملات آخرین روز از هفته جاری نزدیک به ۲۴۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در ۸۲ هزار و ۱۳۴ مرتبه داد‌و‌ستد شد. سرمایه‌گذاران دیروز در ادامه ریزش عمومی قیمت‌ها از ابتدای هفته تا‌کنون، شاهد افت چشمگیر ۵/ ۶ واحدی معادل ۸/ ۰ درصدی آیفکس بودند. افتی که در همان یک ساعت ابتدایی معاملات به نماگر این بازار تحمیل شد.نماگر این بازار که در ابتدای هفته در سطح ۸۲۳ واحدی قرار داشت، در معاملات دیروز به رقم ۸/ ۸۱۱ واحدی رسید (افت ۴/ ۱ درصدی).

در جریان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون و تولید نیروی برق دماوند بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه نماگر فرابورس ایران به‌جا گذاشتند. در مقابل معاملات مثبت در نماد شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت شیراز مانع از ریزش بیشتر آیفکس شدند. در معاملات خرد فرابورس ایران(شامل بازارهای اول، دوم وپایه) دیروز شاهد نقل و انتقال بیش از ۱۷۶ میلیون سهم به ارزش ۶۴ میلیارد تومان بودیم(بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد ارزش معاملات دیروز فرابورس به معاملات این سه بازار اختصاص داشت).در بین سه بازار مزبور نماد معاملاتی شرکت صنایع کاغذ پارس بالاترین حجم معامله و نماد تازه وارد تولید برق ماهتاب کهنوج نیز بیشترین ارزش معامله را تجربه کردند.

در معاملات بازارهای اول، دوم و پایه نماد «تکنار» به همراه نمادهای «غگلستا» با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شدند. در مقابل اما نمادهای «کشرق» و «زگلدشت» بیشترین افت روزانه قیمتی را تجربه کردند. بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز با دست‌به‌دست شدن بیش از ۲۶۵ هزار ورقه به ارزش حدود ۲۴ میلیارد تومان روبه‌رو شد. در این بازار نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله ۶ بیشترین حجم و ارزش معاملات را شاهد بود. در نماد «اخزا۶» تعداد ۹۲ هزار و ۶۷ ورقه به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت.

اختراعی دیگر در بازار فرابورس ایران واگذار می‌شود

در دیگر تحولات فرابورس ایران دیروز خبر واگذاری یک اختراع دیگر در بازار دارایی فکری به‌چشم می‌خورد. بر این اساس بهره‌برداری از حق امتیاز اختراع «ترازوی سلامتی و رژیم غذایی هوشمند» از طریق مذاکره در بازار سوم فرابورس ایران واگذار خواهد شد. مالک اختراع ترازوی سلامتی و رژیم غذایی هوشمند در نظر دارد این اختراع را به‌مدت سه سال و به تعداد ۲۰ هزار دستگاه به‌صورت نقد یا نقد و اقساط از طریق مذاکره در بازار سوم فرابورس ایران عرضه کند. کارگزار عرضه‌کننده این اختراع، شرکت آینده‌نگر خوارزمی بوده و حداقل قیمت قابل پذیرش برای واگذاری حق بهره‌برداری از آن ۷ میلیارد ریال تعیین شده است، ضمن آنکه وجه تضمین شرکت در مذاکره نیز ۲۱۰ میلیون ریال است.