دنیای اقتصاد: فرابورس ایران روز گذشته روند متفاوتی نسبت به روزهای اخیر در پیش گرفت و با افت ۵/ ۳ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) مواجه شد. ریزش دیروز آیفکس در حالی بود که این نماگر در ساعت میانی معاملات تا حدودی رشد کرد اما در ادامه با تاثیر منفی پالایش نفت تهران ریزش کرد و نهایتا در رقم ۸/ ۸۱۹ واحدی ایستاد. به این ترتیب بازدهی فرابورس از ابتدای سال تاکنون به ۸/ ۱درصد رسید. دیروز نماد معاملاتی پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه آیفکس داشت. بر این اساس دیروز در این نماد که بیش از ۷ درصد از ارزش کل بازار فرابورس را در اختیار دارد، حدود ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد ریال (با مشارکت بالای ۹۵ درصدی) حقیقی‌ها دست به دست و در نهایت با افت ۱/ ۱ درصدی قیمت مواجه شد.

نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس و سهامی ذوب آهن اصفهان نیزدر مجموع با تاثیر ۳/ ۲ واحدی زمینه ریزشی‌تر شدن آیفکس را فراهم آوردند. در سمت مقابل، نمادهای پالایش نفت شیراز، تولیدی نیروی برق دماوند و پتروشیمی مارون قرار داشتند و در مجموع با تاثیر مثبت ۳۵/ ۱ واحدی مانع افت بیشتر آیفکس شدند. «شراز» از ابتدای شهریور ماه تاکنون با بازدهی ۴۰ درصدی همراه بوده است. در حالی که دیگر نمادهای پالایشی پس از رشدهای قیمتی در هفته‌های نخست مرداد، روند اصلاحی در پیش گرفتند، اما قیمت پالایش نفت شیراز همچنان در مدار صعودی حرکت می‌کند.

روز گذشته در فرابورس بیش از ۱۵۴ میلیون ورقه بهادار در ۲۰ هزار نوبت مبادله شد. ارزش کل این معاملات به حدود یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال رسید. بیشترین حجم معاملات دیروز به معاملات اسناد خزانه اسلامی نوبت هفتم و ششم و همچنین اوراق مشارکت گل‌گهر تعلق داشت.در میان معاملات خرد این بازار نیز توکاریل با جابه‌جایی‌ بیش از ۱۹ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۹ میلیارد ریال در صدر قرار گرفت. این نماد همچنین بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس را از آن خود کرد. پس از «توریل» نیز ذوب آهن اصفهان رده دوم بیشترین ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص داد.

بیشترین افزایش قیمت روزانه فرابورس همچنان در اختیار نمادهای تازه‌وارد فرابورسی بود. بر این اساس کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و شیر پاستوریزه پگاه گلستان همچنان پیشتاز بودند و بیشترین رشد قیمتی را به نام خود ثبت کردند. شرکت مواد ویژه لیا و توکاریل نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. در مقابل، نمادمعاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه فارس، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بهمن دیزل قرار داشتند که با افت قیمت بیش از ۴ درصدی معاملات یکشنبه خود را به پایان رساندند. افزون بر این روز گذشته در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به یک میلیون و ۹۰ هزار ورقه بهادار رسید.

بازار اسناد خزانه اسلامی نیز دیروز شاهد معامله ۲۹۷ هزار و ۸۶ورقه در ۲۲۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۶۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال بود.به این ترتیب این اوراق در بازه قیمتی ۸۴۰ تا ۹۹۳ هزار تومان به معاملات روز یکشنبه خود پایان دادند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز دیروز ۵۳ هزار و ۶۰۰ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۴۶ میلیارد ریال معامله شد. بر این اساس «تسه»ها در این روز در بازه ۸۰۶ تا ۸۶۶ هزار ریال دست به دست شدند. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق نیز با افت ۸/ ۳ درصدی به «تسه۹۳۰۱» اختصاص یافت. در پایان معاملات ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همان ۴/ ۲۲ درصد قبلی باقی ماند.

نیم‌نگاهی به گروه‌های فعال فرابورسی

بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز حاکی از آن است که در گروه انبوه‌سازی، شرکت عمران و سازندگی قزوین به همراه نمادهای «ثالوند»، «آ س پ»، «ثغرب» و «ثباغ» با نوسان مثبت قیمتی همراه شدند و در مقابل نمادهای «ثعمرا»، «کیسون»، «ثپردیس»، «ثرود»، «ثنور» و «ثتران» بیشترین نوسان منفی را تجربه کردند. در این میان بیشترین حجم و ارزش معاملات در اختیار سرمایه‌گذاری مسکن تهران قرار گرفت. «ثتران» روز گذشته با جابه‌جا‌یی بیش از ۴ میلیون سهم ارزش معاملات خود را به ۵۱۷ میلیارد تومان رساند.

گروه رایانه نیز روز گذشته، با معامله ۴نماد «مفاخر»، «افرا»، «سیستم» و «فن‌آوا» همراه بود. تمامی نمادهای این گروه به جز افرانت در محدوده مثبت قیمتی به کار خود پایان دادند.در گروه محصولات شیمیایی نیز نماد معاملاتی شرکت کود شیمیایی اوره لردگان با دادوستد ۳۵۰ هزار سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد و همراه با نمادهای «زنجان»، «شصفها»، «مارون»، «دهدشت» و «شکبیر» بیشترین نوسان مثبت قیمتی را تجربه کردند. عنوان منفی‌ترین نماد این گروه را نیز پتروشیمی گلستان به خود اختصاص داد. «شستان» دیروز با افت حدود ۱۴ درصدی معاملات خود را به پایان رساند. در گروه دارویی اغلب نمادها با نوسانات منفی قیمتی همراه شدند. شرکت الحاوی که دیروز با نوسان مثبت چشمگیری روبه‌رو‌ شد و رشدقیمت ۷/ ۷ درصدی را تجربه کرد، با جابه‌جایی‌ بیش از ۱۵۳ هزار سهم به ارزش ۶۶ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. شرکت کی بی سی نیز از دیگر نمادهای مثبت این گروه بود. در مقابل نمادهای «دبالک»، «پخش» و «دسانکو» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

دو نماد فعال در گروه خودرویی فرابورس نیز روز گذشته معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. بر این اساس دیروز در مجموع حدود ۱۴۲ هزار سهم توسط دو نماد «خفناور» و «خدیزل» مورد معامله قرار گرفت که ارزشی حدود ۶۲ میلیون تومان به همراه داشت. بهمن دیزل نیز با افت بیش از ۴ درصدی زیان ده ترین نماد این گروه بود.بانکی‌های فعال در فرابورس نیز روز گذشته را با اقبال نامساعد سپری کردند به‌طوری که در میان ۸ نماد معامله شده در این گروه تنها نماد معاملاتی شرکت‌های اعتباری کوثر مرکزی و اعتباری ملل معاملات خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. در مقابل نمادهای «وقوام»، «وشهر»، «سمایه» و «ومهر» با روندی منفی به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز یکشنبه فرابورس در این گروه نیز به بانک حکمت ایرانیان رسید. روز گذشته معامله‌گران در نماد «حکمت» حدود ۵/ ۵ میلیون سهم مبادله کردند که ارزشی در حدود ۶ میلیارد ریال داشت.