توقف‌های ابهام‌ساز در بازار سهام

دنیای اقتصاد، همایون دارابی: معاملات بورس اوراق بهادار هفته گذشته را در حالی به پایان رساند که معامله‌گران تالار شیشه‌ای شاهد برآیند صفر شاخص کل سهام بودند. در حالی که اولین روز از هفته گذشته بازار با زیان نسبتا شدیدی مواجه شد، در سه روز معاملاتی پایانی هفته با رشد ۳۴۶ واحدی شاخص کل (معادل ۴۵/ ۰ درصد)، تقریبا تمامی افت ابتدای هفته جبران شد.

کمبود نقدینگی و نگرانی از وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها از مهم‌ترین‌ دلایل رویگردانی معامله‌گران از بازار سرمایه به‌شمار می‌رود. با پایان شهریور‌ماه اینک نگاه‌ها به مهرماه و انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی است که به دلیل حسابرسی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر‌چند نمی‌توان انتظار فوق‌العاده‌ای از گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها داشت اما در برخی از صنایع و رشته‌ها انتظار گزارش‌های بهتری می‌رود. در همین حال مهم‌ترین نگرانی بازار در حال حاضر گروه بانکی و نمادهای متوقف است. در گروه بانکی با فراخوانی سهامداران بانک ملت به مجمع، بازار در انتظار انتشار صورت‌های مالی این بانک است که می‌تواند به بازار شوک وارد سازد. در همین حال مشخص نیست آیا این بانک و دیگر بانک‌های متوقف قبل از برگزاری مجمع بازگشایی خواهند شد یا خیر؟ در همین حال دومین حوزه نگرانی بازار توقف نمادهایی است که بلاتکلیف باقی مانده‌اند. در مهم‌ترین‌ نمادها بحث صندوق‌های فروشگاهی و نمادهای درگیر آن کنتور‌سازی ایران و ایران ارقام است.

جایی که بازار در انتظار انتشار گزارش‌های رسمی در مورد وضعیت این نمادها است. در تحولات پیرامون بورس تهران، هر‌چند بازار نفت به دلیل رشد تولید و صادرات با وضعیت مناسبی مواجه است اما در بقیه بخش‌ها همچنان آمار تولیدات رشد قابل‌ملاحظه‌ای را نشان نمی‌دهد. در این شرایط نگاه‌ها به برنامه‌های دولت در شش ماهه دوم سال و به ویژه نحوه برخورد با نتایج انتخابات آمریکا است. در حوزه اقتصادی مهم‌ترین‌ مباحث در شش ماه باقی‌مانده سال بحث تک‌نرخی شدن ارز و همچنین انتشار کارت‌های اعتباری است که می‌تواند تاثیرات اقتصادی مهمی نیز داشته باشد. در همین حال انتشار اعلام موافقت ایالات‌متحده با فروش هواپیماهای ایرباس به تهران گام بلندی در بازگشت ایران به بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود. انجام یک معامله ۱۰ میلیارد دلاری و در‌گیری شبکه وسیعی از شرکت‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها علاوه بر منفعت اقتصادی خرید هواپیماهای جدید سد‌شکنی برای دیگر معاملات بین‌المللی خواهد بود. از ابتدای تصویب برجام نیز دولت به دنبال اجرای چنین معامله‌ای برای بازگرداندن سریع ایران به بازار جهانی بود. در کنار بحث اقتصادی داخلی، در حوزه بین‌الملل قیمت نفت همچنان در کانال کمتر از ۵۰دلار و نفت برنت در حد ۴۷دلار گزارش شده است. بهای هر تن مس نیز ۴هزار و ۷۳۰دلار گزارش شده است. بهای هر تن روی نیز به ۲هزار و ۲۷۸دلار رسیده است. بهای آلومینیوم و سرب به ترتیب یک هزار و ۵۷۰دلار و یک هزار و ۹۵۶دلار در هر تن گزارش شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص کل بخش عمده‌ای از افت هفته خود را جبران کرد. روز چهارشنبه در گروه سیمان معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مازاد ۳۰ میلیون تن سیمان تولیدی در کشور خبر داد. به گزارش «ایرنا» سید‌حمید پورمحمدی اظهار کرد: در شرایط کنونی ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که تنها برای ۵۰میلیون تن آن بازار وجود دارد. به گفته وی، مطابق توافق انجام شده بین این سازمان، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن، حدود دو میلیون تن سیمان از کارخانه‌های سیمان کشور برای اجرای طرح‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی خریداری می‌شود. پورمحمدی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده در کشور هم اکنون، سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در کشور است. در گروه فلزی مدیرعامل کارخانه فولاد هرمزگان از ثبت رکوردی جدید با تولید پنج‌هزار و ۱۷۴ تن تختال (آهن عریض) در این کارخانه در شهریورماه امسال خبر داد. امیرمسعود هراتیان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: شرکت فولاد هرمزگان با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از تجهیزات در شهریور امسال با تولید پنج هزار و ۱۷۴ تن تختال، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. وی افزود: رکورد قبلی مربوط به ۲۶ فروردین امسال به میزان ۴‌هزار و ۹۴۱ تن بوده است.

در گروه خودرویی سایپا کاشان مجوز افزایش ۱۱۷ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را گرفت تا هشتمین شرکتی باشد که از این محل جذاب تامین مالی کند. این شرکت فرابورسی سرمایه ۲۵۰‌میلیارد تومانی را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به ۵۴۲ میلیارد تومان خواهد رساند. براساس این گزارش، طی سال جاری ۷ شرکت آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌، ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران)، پلاسکوکار سایپا، ماشین‌سازی نیرو‌محرکه، قند تربت‌جام، فولادکاویان و سرامیک‌های صنعتی اردکان مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را گرفته‌اند. در ارتباط با این گروه سفیر ایران در آذربایجان گفت: کارخانه خودروسازی مشترک ایران خودرو در باکو تا مه ‌۲۰۱۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

ایران و جمهوری آذربایجان در حال بررسی موضوع اجرایی کردن تعدادی از پروژه‌های مشترک و توسعه روابط دو‌جانبه هستند. محسن پاک‌آیین، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: عملیات عمرانی احداث کارخانه خودروسازی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به نحو موفقیت‌آمیزی انجام شده و این کارخانه قرار است تا مه ‌۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد. مراسم کلنگ‌زنی احداث کارخانه خودروسازی مشترک ایران و جمهوری‌آذربایجان در اوت ۲۰۱۶ در منطقه نفت چالای جمهوری آذربایجان برگزار شد. هزینه احداث این کارخانه ۱۵ میلیون دلار است که حدود ۲۵ درصد از آن از سوی طرف ایرانی تامین خواهد شد. این کارخانه که پروژه مشترکی بین شرکت‌های آذیورو کار‌ جمهوری آذربایجان و ایران‌خودرو است، در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث می‌شود. در گروه پتروشیمی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از ساخت ١١ طرح پتروشیمی با اعتبار ۶ میلیارد یورویی تسهیلات ارزی خبر داد. عادل نژاد‌سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به «ایلنا» گفت: تاکنون اعتبار ۱۱ پتروشیمی از طریق فاینانس چین انجام شده است. وی میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها را ٤٠ درصد اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری از این طرح‌ها در ایجاد اشتغال و چرخه اقتصاد کشور نقش مهمی دارد. نژادسلیم با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین شرکت در بازار سرمایه ایران، فعالیت‌ها و عملکرد شرکت‌های تابعه را با نظارت پیگیری می‌کند، افزود: هلدینگ خلیج فارس به دنبال افزایش و تنوع تولید است. وی گفت: ایران دارای مزیت رقابتی در صنعت پتروشیمی است که باید از آن به خوبی استفاده کرد. بیش از ٨٠ درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی، در داخل کشور ساخته می‌شود. در گروه کانی غیر فلزی مجوز افزایش سرمایه ۱۰۹۹ درصدی سرامیک‌های صنعتی اردکان از دو محل صادر شد.

«کسرا» ابتدا برنامه افزایش سرمایه ۹۱۲درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشت اما در آخرین تصمیم هیات مدیره و مربوط به ۳۰ تیر، این برنامه را با دو تغییر همراه کرد و طی آن درصد افزایش سرمایه را به حدود ۱۱۰۰ درصد افزایش داد و محل این تامین مالی را علاوه بر مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از سود انباشته هم لحاظ کرد. با این اوصاف، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۱۰۹۹درصدی از دو محل جذاب مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته را صادر کرد تا این شرکت که طی روزهای گذشته با اقبال و رشد قیمت سهام به ۴۹۱۳ تومان روبه‌رو‌ شده، آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شود و سرمایه اسمی ۲۵/ ۴ میلیارد تومانی را به بیش از ۹/ ۵۰میلیارد تومان برساند. در گروه واسطه‌گری مالی معامله ۱۶۲ میلیارد تومانی ۹۹ درصد سهام نوآوران مدیریت سبا قطعی شد تا سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی رسما از ترکیب سهامداری شرکت فعال در بورس خارج شود. این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون و ۹۹۹ هزار سهم بود که به قیمت پایه هر سهم ۱۰۸ تومان و به ارزش پایه کمتر از ۱۶۲ میلیارد تومان به‌صورت نقد معامله شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن ارزش معاملات در بورس با احتساب معاملات بلوکی به ۱۵۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۹۸میلیارد تومان رسید.