دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با توجه به تعطیلی میان هفته شاهد کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات بود.در هفته گذشته معامله‌گران تنها شاهد ۴۳۲میلیارد تومان داد‌و‌ستد در بورس بودند این مولفه ۶۲درصد افت نسبت به هفته ماقبل از خود نشان می‌دهد که کاهش قابل ملاحظه‌ای حتی با وجود یک روز تعطیلی میان هفته به شمار می‌رود. این موضوع نشان‌دهنده تداوم کمبود نقدینگی در بازار است. هفته گذشته، معامله‌گران در بازار جهانی نفت شاهد توقف بهای نفت برنت در کانال ۴۶تا۴۷دلار در هر بشکه بودند. در بازار فلزات بهای هرتن مس ۴هزار و ۷۰۰دلار گزارش شده است. بهای روی نیز به ۲هزار و ۲۳۲دلار در هر تن رسیده است.بهای هرتن آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۵۲دلار و یک هزار و ۹۰۴دلار گزارش شده است.

در بازار روز چهارشنبه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در نهایت با رشد ۱۱واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. روز چهارشنبه بازار شرایط متعادلی داشت که شبیه روزهای دیگر هفته کم حجم بود. در این بازار مهم‌ترین‌ خبر، وقوع حادثه‌ای مجدد در صنعت پتروشیمی بود که موجب بروز نگرانی شد. بروز آتش سوزی در پتروشیمی مبین در ساعات بازار موجب بازگشت نگرانی از حوادث زنجیره‌ای در صنعت پترو شیمی شد در این حادثه که موجب توقف تولید در تمامی پتروشیمی‌های عسلویه شد ۴نفر نیز مجروح شدند. در گروه پتروشیمی همچنین واحد نیمه صنعتی پلی‌پروپیلن در استان مرکزی با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد. مرضیه شاه‌دایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره اظهار کرد: با مدیران پالایشگاه شازند درخصوص تامین خوراک واحدهای پتروشیمی استان مرکزی مثل پتروشیمی شازند و پتروشیمی خمین مذاکراتی انجام شد. وی افزود:‌پالایشگاه شازند هم‌اکنون تامین‌کننده خوراک پتروشیمی اراک است و این پالایشگاه، نفتای مورد‌نیاز این مجتمع پتروشیمی را تامین می‌کند و در صورت فراهم شدن شرایط ظرفیت افزایش سطح همکاری‌ها وجود دارد. این مقام مسوول تصریح کرد: پالایشگاه شازند در تلاش است محصولات جدیدی مانند پروپیلن تولید کند که می‌تواند این محصول در پتروشیمی‌ها به‌عنوان خوراک مورد استفاده قرار گیرد. در گروه بانکی همچنان نمادهای بانک‌های بزرگ متوقف هستند. در حالی که نزدیک به دو ماه از توقف نماد بانک‌های بزرگ می‌گذرد همچنان بازار در انتظار اعلام صورت‌های مالی بانک‌ها و برگزاری مجامع است.

در این گروه مدیرعامل بانک تجارت گفت: به موجب آیین‌نامه کفایت سرمایه، نسبت کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌هایی موزون‌شده به ضرایب ریسک برحسب درصد است، در حال حاضر ۸ درصد تعیین شده است که بر اساس مقررات کمیته بال ۳ این نسبت به ۱۲درصد افزایش خواهد یافت. محمدابراهیم مقدم در رابطه با وظایف سیاست‌گذار در جهت موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: کاهش ارزش ریال که در نتیجه افزایش قیمت اسعار در سال‌های اخیر شکل گرفته، سبب شده که سرمایه بانک‌ها به شدت کاهش یابد و در نتیجه در ارتباطات بین‌المللی مشکلات زیادی را به وجود آورده است. بنابراین، افزایش سرمایه بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده اهمیت زیادی دارد که تاکنون به آن پرداخته نشده است. در گروه بانکی خسرو خواجه حسنی که سرپرستی بانک گردشگری را برعهده داشت، از سوی هیات مدیره به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره انتخاب شد. در گروه شیمیایی بعد از موافقت اخیر سازمان بورس با تمدید ارسال مدارک افزایش سرمایه جدید پلی‌اکریل تا ۷ مهر، شب گذشته ۴ عضو جدید هیات مدیره این شرکت بورسی انتخاب شدند تا پیگیر مسائل آن شوند.

در همین حال مدیرعامل شرکت پلی‌اکریل ایران از تمدید مهلت ارسال مدارک و مستندات افزایش سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.علی مستاجران با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار که در کدال منتشر شد، اعلام کرد: براساس درخواست شرکت پلی‌اکریل ایران در تاریخ ۱۶ شهریور ۹۵، سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه ۱۷ شهریور با تمدید مهلت ارسال مدارک و مستندات تا ۵ مهر ۹۵ موافقت کرده است.«شپلی» از مرداد ماه سال ۹۴ پروژه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی را آغاز کرد، اما به سبب طولانی شدن زمان اجرایی شدن این طرح و افزایش زیان انباشته، از یک طرف این راهکار اهمیت موضوعی خود را از دست داد و از طرف دیگر تداوم فعالیت شرکت بیش از گذشته با چالش مواجه شد؛ بنابراین درخواست بررسی مجدد پرونده افزایش سرمایه به سازمان ارائه شد. در گروه خودرویی مطابق آمار تولید کل سواری تا پایان مردادماه با رشد ۱۰۶ درصدی ۴۴۸ هزار و ۵۲۲ دستگاه بوده است. براساس جدیدترین آمار میزان تولید انواع خودرو در ۵ ماه نخست امسال با رشد ۳/ ۱۰ درصدی به ۴۸۶ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو رسیده است. در گروه سیمانی، دبیر انجمن سیمان با اعلام عملی شدن حذف تخفیف قیمت سیمان در برخی استان‌ها و بررسی افزایش قیمت گفت: تا ۱۵ مهر تخفیف کارخانه‌های سیمان حذف می‌شود.

عبدالرضا شیخان با بیان اینکه آخرین قیمت مصوب برای سیمان به ۳۰ خرداد ۹۳ بر می‌گردد به خبرگزاری فارس اظهار کرد: بعد از این تاریخ، به دلیل ایجاد رکود و افت تقاضای سیمان، اکثر کارخانه‌ها محصول خود را با تخفیف عرضه می‌کردند. وی ادامه داد: اخیرا طی هماهنگی با مدیران عامل شرکت‌های سیمانی به این نتیجه رسیدیم ادامه روند عرضه سیمان با تخفیف باعث تعطیلی کارخانه‌های سیمانی خواهد شد. به همین دلیل برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، مقرر شد میزان تخفیف‌ها کاهش یابد. شیخان با اشاره به عملی شدن حذف تخفیف قیمت سیمان در برخی استان‌ها، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۵ مهر ماه تخفیف قیمت برای همه کارخانه‌ها حذف شود. این درحالی است که تخفیف ۳۰ درصدی به ۱۰ تا ۱۲ درصد رسیده اما باز هم به قیمت‌های مصوب سال ۹۳ نرسیده‌ایم. وی در مورد احتمال افزایش قیمت سیمان نیز گفت: تقاضای ما این است که برای کمک به کارخانه‌های سیمانی، با تایید وزارت صنعت مقداری افزایش قیمت در مورد سیمان داشته باشیم و حداقل به اندازه نرخ تورم سال‌های اخیر، این افزایش قیمت صورت گیرد. حداقل یک ماه برای نهایی شدن این بررسی‌ها زمان لازم است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن شاخص با رشد اندک ۱۱واحدی به ۷۶هزار و ۴۵۵واحد رسید.