دنیای اقتصاد: در جریان معاملات هفته گذشته فرابورس ایران بیش از ۸۲۸ میلیون ورقه بهادار طی ۷۴ هزار دفعه در بازارهای مختلف فرابورس مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۴۶۰میلیارد تومان بود. نتیجه این دادو‌ستدها افت بیش از ۳/ ۰درصدی آیفکس را به دنبال داشت. نماگر این بازار که معاملات اولین روز از هفته گذشته را در سطح ۶/ ۸۰۲ واحدی آغاز کرده و دو روز معاملاتی ابتدای هفته را با رشد به پایان رسانیده بود، روز سه‌شنبه با افت شدید یک درصدی مواجه شد اما در نهایت معاملات آخرین روز از هفته را با رشد ۳ واحدی به پایان رساند.به این ترتیب زیان فرابورس ایران از ابتدای سال تا پایان معاملات روز چهارشنبه به ۷/ ۰ درصد رسید، این در حالی است که در پایان معاملات دومین روز از هفته گذشته نماگر این بازار توانسته بود از محدوده زیان خارج شود.

اطلاعیه پذیرش «اخزا7» و «اخزا8»

هفته گذشته درتحولات بازار اسناد خزانه اسلامی اطلاعیه پذیرش دو نماد اخزا ۷ و اخزا۸ روی سایت فرابورس ایران قرار گرفت. هر‌چند قرار بود در طول هفته اطلاعیه عرضه اولیه این دو نماد نیز منتشر شود، اما همچنان خبری در مورد تاریخ عرضه این اوراق به بازار ارائه نشده است. با این حال به نظر می‌رسد عرضه این دو مرحله از اسناد خزانه که نسبت به مراحل قبل با افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه بوده است (هر یک از این مراحل ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند، این در حالی است که در مراحل قبل، هربار به اندازه هزار میلیارد تومان از این اسناد به بازار عرضه می‌شد)، حاکی از عزم دولت برای پرداخت بدهی‌های خود و همچنین عمق‌بخشی به بازار بدهی است. از دیگر تحولات این بازار درج دو نماد اخزا ۹ و اخزا ۱۰ است که البته در این دو مرحله هنوز اطلاعیه پذیرشی به بازار ارائه نشده است، با این حال به نظر می‌رسد دولت برای پرداخت بدهی‌های خود از کانال این اسناد گام بسیار مهمی برداشته است.از این رو مطابق پیش‌بینی‌های پیشین «دنیای اقتصاد» اگر این عرضه‌ها به تدریج انجام شود، پیش‌بینی مدیرعامل فرابورس مبنی بر عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در سال جاری که رقمی فراتر از برآورد بودجه است، محقق خواهد شد. در نهایت هفته گذشته شاهد سررسید اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم در روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه و البته آغاز تسویه آن یک‌روز پیش از تاریخ تسویه از سوی دولت بودیم.

آمار معاملات هفته گذشته

هفته گذشته در مجموع در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد ۷۷۳ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن ۱۷۴ میلیارد تومان بود.در بازار ابزارهای نوین مالی نیز ۵۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۴ میلیارد تومان داد‌وستد شد که از رشد ۱۸۹ و ۷۸ درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت داشت (نسبت به هفته گذشته).به گزارش فرابورس ایران معاملات اوراق بدهی در هفته گذشته با رونق زیادی دنبال شد به‌طوری که تعداد ۲ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان دست به دست شد که با رشد ۱۰۰ و ۸۰ درصدی حجم و ارزش معاملات در مقیاس هفتگی همراه بود. معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز هفته پررونقی را پشت سر گذاشت به‌طوری‌که ۵۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد تومان در ETFها خرید و فروش شد که حاکی از افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل بود.در هفته منتهی به ۲۴ شهریور ماه بازار اوراق تسهیلات مسکن، با کاهش ۱۸ درصدی حجم و ارزش معاملات همراه شد. در این بازار ۱۹۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۱۷ میلیارد تومان دادوستد شد.

بررسی صنایع فرابورس در هفته گذشته

بررسی معاملات صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد به‌ترتیب سه گروه انبوه‌سازی، فلزات اساسی و پالایشی بالاترین سهم از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام (بازارهای اول، دوم و پایه) را از آن خود کرده‌اند. گروه انبوه‌سازی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در هفته قبل، سهم ۱۵ درصدی از ارزش کل معاملات خرد را از آن خود کرد. پس از آن گروه فلزات اساسی سهم ۱۴ درصدی را با ارزش معاملاتی به‌میزان ۱۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. ارزش معاملات گروه پالایشی‌ نیز حدود ۱۱ میلیارد تومان معادل ۸ درصد ارزش معاملات خرد این بازار بود.

چهارمین اختراع به ارزش 16 میلیارد ریال واگذار شد

چهارشنبه هفته گذشته مالکیت یک ورقه بهادار مبتنی بر دارایی فکری به ارزش ۱۶ میلیارد ریال به‌طور قطعی در بازار فرابورس ایران انتقال یافت. بازار دارایی فکری فرابورس ایران که با هدف تسهیل انتقال تکنولوژی و قیمت‌گذاری منطقی اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت فکری بر مبنای قیمت یک بازار رقابتی و نیز تجاری‌سازی دارایی‌های فکری راه‌اندازی شده، چهارمین بار شاهد واگذاری مالکیت یک اختراع بود.به گزارش فرابورس ایران، مالکیت اختراع «فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار» در بازار فرابورس ایران به ارزش ۱۶ میلیارد ریال واگذار شد تا به این ترتیب از ابتدای راه‌اندازی بازار دارایی فکری، ارزش معاملات آن به رقم ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برسد.طبق این گزارش، مالکیت اختراع مذکور که شهریور سال ۸۶ در اداره کل مالکیت صنعتی ثبت شده و اصالت گواهی آن در تاریخ ۲۳ آذر‌ماه ۹۳ به تایید رسیده است، به‌صورت ۱۰۰ درصدی با قیمت پایه کل ۱۶ میلیارد ریال و در قالب یک ورقه بهادار مبتنی بر دارایی فکری انتقال یافت.

بنابر گفته‌های مخترع «فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار»، این اختراع موجب جذب یا به دام انداختن مواد مضر و سرطان‌زا (به‌طور میانگین حدود ۸۰ درصد) در فیلتر سیگار بدون تاثیر بر غلظت نیکوتین می‌شود و مشابه خارجی ندارد.پیش از این اختراع، یک طرح صنعتی و دو اختراع دیگر نیز در بازار دارایی فکری فرابورس به فروش قطعی رسیده که شامل «استارتر هوشمند دیجیتال ضدسرقت خودرو»، «باربند نرم خودرو» و «ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستم AIR JET» بودند. در حال حاضر تعداد اختراعات درج شده در فهرست عرضه‌ این بازار به ۱۴۴ مورد رسیده که از اقبال بیش از پیش صاحبان ایده و اختراع به ماهیت عملکردی این بازار و نقش آن در تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات حکایت می‌کند.