حضور حقیقی‌ها در بازار کم رمق

دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: رخوت بازار سهام در روند معاملات هفته گذشته نیز تداوم پیدا کرد و بورس تهران در واپسین روزهای مهلت تسویه اعتبارات توسط کارگزاری‌ها، شاهد روند کم‌رمق معاملات خود بود. بر این اساس در چهار روز معاملاتی هفته گذشته ارزش معاملات در سه روز زیر مرز ۱۰۰ میلیارد تومان بود و در نهایت نماگر این بازار با افت ۲۸۷ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) در سطح ۷۶ هزار و ۴۵۵ واحدی قرار گرفت تا عقربه بازدهی بازار زیان تقریبا ۵ درصدی را از ابتدای سال نشان دهد. با این وجود آمارها حاکی از آن است که بازار در هفته جاری شاهد حضور بیشتر بازیگران حقیقی در صف‌های خرید و حمایت این گروه از بازار بوده است. گواه این گفته نیز آمار تغییر مالکیت هفتگی است که از دست به دست شدن سهم‌ها به ارزش حدود ۴میلیارد تومان از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی خبر می‌دهد.

بازار زیر سایه حقیقی‌ها

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند در سابقه معاملاتی خود طی هفته اخیر دو روز مثبت و دو روز منفی را پشت سرگذاشت و تغییر مالکیت ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار سهمی از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی را به ثبت رساند. با این حال روز چهارشنبه این سهم شاهد فعالیت بیشتر بازیگران حقوقی بود؛ به‌طوری که بیش از دو میلیون سهم از سمت حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است.سهامداران فعال این نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بودند که طی هفته اخیر تماما خریدار بوده و جمعا بیش از ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار سهم از «واتی» را خریداری کرده‌اند.

شرکت ایران خودرو در هفته اخیر به جز یک روز مثبت، در دیگر روزها با روند نزولی به کار خود پایان داده است. این شرکت همچنین در بحث تغییر مالکیت به غیر از روز سه‌شنبه در دیگر روزها حمایت حقوقی‌ها را در سمت تقاضا داشته؛ به‌طوری که جابه جایی بیش از ۲ میلیون سهم را به نفع بازیگران حقوقی به ثبت رسانده است. بیشترین حمایت حقوقی‌ها در این نماد مربوط به روز چهارشنبه است که این دسته از معامله‌گران بزرگ بازار با حضور پررنگ در صف‌های خرید، بیش از ۵ میلیون از سهم این شرکت خریداری کرده‌اند. در بحث سهامداران فعال نیز شرکت سرمایه‌گذاری سلیم در چهار روز معاملاتی هفته مذکور ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم ایران خودرو را خریداری کرده است تا در حال حاضر بیش از ۱۶۸ میلیون سهام «خودرو» را در پرتفوی خود داشته باشد. در عین حال معامله‌گران حقیقی نیز طی معاملات هفته گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار سهم ایران خودرو را خریداری کرده‌اند.

«وپاسار» در تمامی روزهای معاملاتی هفته اخیر روند نزولی را تجربه کرده است. بر همین اساس، بررسی فعالیت بازیگران حقیقی و حقوقی بانک پاسارگاد نیز حاکی از حمایت حقوقی‌ها در صف‌های خرید بیش از حقیقی‌ها در ۴ روز معاملاتی هفته گذشته است.برهمین اساس، بانک پاسارگاد با تغییر مالکیتی نزدیک به ۱۰ میلیون سهم از سمت حقیقی به حقوقی در هفته اخیر به کار خود پایان داده است. از سهامداران فعال این بانک نیز می‌توان به شرکت نیک‌اندیشان سروش فجر اشاره کرد که بیش از ۷ میلیون سهم «وپاسار» را خریداری کرده است. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا نیز از دیگر سهامداران فعال بانک پاسارگاد است که حدود ۱۵۰ هزار سهم «وپاسار» را خریداری کرده است.

کارخانجات قند قزوین نیز طی معاملات هفته گذشته شاهد یک روز منفی و ۳ روز مثبت بود. بر این اساس طی ۴ روز معاملاتی هفته مذکور «قزوین» شاهد تغییر مالکیت یک میلیون و ۴۵۴ هزار سهم از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی بود. حضور بیشتر سهامداران حقیقی در این نماد در حالی صورت گرفت که اکثر شرکت‌های این صنعت در هفته اخیر با اقبال از سوی سهامداران خرد مواجه بودند.همچنین، در میان سهامداران فعال این نماد شرکت بازرگانی پویا گستر دنیا قرار دارد که ۴میلیون سهم قند قزوین را به فروش رسانده است. در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان ۳۵ هزار سهم «قزوین» را به پرتفوی خود اضافه کرده است.

توسعه معادن و فلزات نیز در هفته اخیر تنها یک روز مثبت داشته است. بر این اساس طی معاملات هفته گذشته این شرکت شاهد حمایت حقوقی‌ها در سمت تقاضا در تمامی روزها بود، به‌طوری که جابه‌جایی نزدیک به ۹ میلیون سهم را از سمت حقیقی به حقوقی به ثبت رساند. از سهامداران فعال «ومعادن» نیز می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین اشاره کرد که حدود ۲۴۰ هزار سهم توسعه معادن و فلزات را خریداری کرده است تا در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون سهام این بانک را در پرتفوی خود داشته باشد.

بررسی فعالیت بازیگران پتروشیمی مبین نیز حکایت از حمایت حقوقی‌ها در صف‌های خرید بیشتر از حقیقی‌ها در ۴ روز معاملاتی هفته گذشته دارد. برهمین اساس پتروشیمی مبین که روز چهارشنبه دچار آتش‌سوزی شد با تغییر مالکیت یک میلیون و ۷۳۶ هزار سهم از سمت حقیقی به حقوقی روبه‌رو شد. شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا سهامدار فعال «مبین» بود که حدود ۶۲ هزار سهم این پتروشیمی را خریداری کرده است تا در حال حاضر حدود ۱۵۵میلیون سهم پتروشیمی مبین را در پرتفوی خود داشته باشد.سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز تنها یک روز معاملاتی مثبت در هفته اخیر داشته است. همچنین این شرکت طی این بازه زمانی شاهد تغییر مالکیت ۵ میلیون و ۲۳۶ هزار سهم از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی بود. با این حال روز شنبه این سهم شاهد فعالیت بیشتر بازیگران حقوقی بود، به‌طوری که بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم از سمت حقیقی به حقوقی جابه جا شده است. سهامدار فعال این نماد یعنی شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان طی هفته اخیر تماما خریدار بوده و جمعا بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰هزار سهم از «ونفت» را خریداری کرده است.

حال و هوای فعالان حقوقی در هفته گذشته

در هفته گذشته نیز شاهد مشارکت هر چند کمرنگ شرکت مدبران اقتصاد در سمت خرید سهام بودیم. بر این اساس طی معاملات هفته گذشته ۳هزار و ۵۰۰ سهم از گلتاش، ۲۴ هزار سهم از پتروشیمی جم، ۲۰ هزار سهم از پتروشیمی شیراز و همچنین ۱۰۰ هزار سهم از صنعتی بهشهر به پرتفوی این حقوقی اضافه شده است.سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در ماه‌های اخیر و به خصوص از اوایل مرداد فعالیت پررنگی را در نقش خریدار سهام داشت. در هفته گذشته نیز شاهد مشارکت این معامله‌گر حقوقی در سمت خرید سهام بودیم. بر این اساس طی معاملات هفته گذشته بیش از ۳ میلیون سهم از فولاد هرمزگان جنوب، حدود ۸۷۷هزار سهم از توسعه معادن روی ایران و همچنین بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم از پالایش نفت بندرعباس به پرتفوی این حقوقی اضافه شده است.

آرمان شهر اشتیاق زیادی به خرید سهم «کروی» در این مدت از خود نشان داده است. در این خصوص این سرمایه گذار حقوقی از تاریخ ۱۸ مرداد به جمع سهامداران درصدی توسعه معادن روی ایران پیوست. در حالی که در این تاریخ تنها ۲۸ میلیون و ۹۱ هزار سهم از این شرکت به آرمان شهر اختصاص داشت، اما تا پایان هفته گذشته تعداد سهم «کروی» در پرتفوی این صندوق سرمایه‌گذار به بیش از ۷۰ میلیون سهم رسید. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز از دیگر حقوقی‌های هفته گذشته بورس تهران بوده است که در خرید و فروش سهام دو شرکت مشارکت داشته است. بر این اساس طی معاملات هفته مذکور ۲۰۰ هزار ورق از سهام فیبر ایران توسط شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران مورد خریداری قرار گرفت. این در حالی بود که در همین بازه زمانی شاهد فروش بیش از ۱۰۵ هزار سهم شرکت آهن و فولاد ارفع توسط این معامله‌گر حقوقی بودیم.

موج جدید تقاضا در راه ورود به بازار

هفته گذشته سازمان بورس تغییرات جدید صندوق‌های با درآمد ثابت و مربوط به حد‌نصاب سرمایه‌گذاری و هزینه‌های بدون نیاز به تایید را ابلاغ کرد.بر این اساس مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در این ابلاغیه آورده است، از این پس در زمان راه‌اندازی، صندوق‌های (تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت و در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجاز به سرمایه‌گذاری حداکثر ۶۰ درصد از دارایی‌های خود در گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی هستند.

علاوه بر این صندوق‌های (در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجاز به سرمایه‌گذاری در سهام و حق‌تقدم پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس تا حداکثر ۱۵درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق هستند. طبق مصوبه جدید، صندوق‌ها موظفند ۴۰‌درصد از نقدینگی خود را وارد بازار سرمایه کنند که از این حجم ۱۵ درصد می‌تواند به بازار سهام اختصاص پیدا کند. با این حساب، صندوق‌ها حداقل ۲۵ درصد یعنی حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌توانند تقاضا برای بازار بدهی ایجاد کنند تا بر این اساس شاهد تحرک قابل توجهی در این بخش باشیم. علاوه بر این با توجه به احتمال هدایت بخشی از این نقدینگی به سمت بازار بدهی انتظار می‌رود بازار سرمایه در نیمه دوم سال شاهد افزایش عرضه‌ها و انتشار اوراق بیشتری باشد تا با موج جدیدی از تقاضا‌ها روبه‌رو شود.

طبیعتا ورود این نقدینگی جدید رونق این بازار را افزایش داده و در کل موجبات رشد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را فراهم می‌آورد. با همه این تفاصیل درخصوص پایداری این رونق نمی‌توان با قدرت سخن گفت، زیرا همان‌طور که در گزارش‌های قبل «دنیای اقتصاد» نیز گفته شد بر سر راه ورود این نقدینگی همچنان چالش‌های جدی وجود دارد.