گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم افت قیمت‌ها بود به گونه‌ای که شاخص کل با عقب‌نشینی ۲۳۷واحدی معادل ۳۱/ ۰ درصد به رقم ۷۶هزار و ۵۰۹واحد رسید.در بازار دیروز همچنان معامله‌گران به دلیل کمبود نقدینگی با حجم اندک معاملات مواجه بودند به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس تهران به ۱۲۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۷میلیارد تومان رسید. این افت شدید ارزش معاملات که توام با ارزش معاملات اوراق مشارکت و بازار بدهی است نشان از شدت‌گرفتن مشکل کمبود نقدینگی در بازار دارد و در این شرایط بازار می‌تواند مستعد بروز رفتار احساسی و افت‌های بیشتر باشد.

در بازار دیروز در تحولات مهم مجمع سازمان خصوصی‌سازی شاهد اظهار‌نظر وزیر اقتصاد بود. علی طیب‌نیا با اشاره به دلایل عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور گفت: موافق تعیین اهلیت در واگذاری‌ها نیستم. به علاوه اینکه اصلاح ساختار شرکت‌ها پیش از واگذاری حرفی قشنگ اما نشدنی است. مقاومت بسیار سخت دستگاه‌های دولتی در تمامی مراحل واگذاری‌ها، وضعیت نامناسب شرکت‌های باقی‌مانده در سبد خصوصی‌سازی و شرایط نامناسب بازار سرمایه، مهم‌ترین‌ دلایل سه‌گانه عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور محسوب می‌شوند. بنابراین به عقیده وزیر اقتصاد اگر مقاومت‌ها کاهش یابد با توجه به بهبود وضعیت بازار سرمایه می‌توان به واگذاری‌های جدید امیدوار بود. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی نیز از فروش بنگاه‌های دولتی، ساماندهی سهام عدالت، جایگزینی نگاه تعهدی به جای درآمدزایی در واگذاری‌ها، وصول مطالبات معوق و سررسیدشده و بازرسی ویژه از شرکت‌های واگذار شده به‌عنوان مهم‌ترین‌ برنامه‌های این سازمان برای پیگیری و اجرا یاد کرد. پوری‌حسینی گفت: اقداماتی مانند ثبت تغییر اساسنامه، فروش، اجاره، ترهین و توثیق دارایی‌ها، اخذ تسهیلات بانکی، ثبت افزایش سرمایه، ثبت مصوبات مجامع عمومی شرکت‌ها و ثبت صورت‌جلسات هیات مدیره از جمله اقداماتی است که شرکت‌های در حال واگذاری و واگذار شده باید با کسب اجازه از سازمان خصوصی‌سازی نسبت به انجام آنها اقدام کنند.

وی درخصوص برنامه‌های آتی این سازمان نیز گفت: فروش بنگاه‌های دولتی باقی‌مانده، ساماندهی سهام عدالت، جایگزینی نگاه تعهدی به‌جای درآمدزایی در واگذاری‌ها، وصول مطالبات معوق و سررسید شده و بازرسی ویژه از شرکت‌های واگذار‌شده به‌صورت بلوکی از مهم‌ترین‌ اقدامات این سازمان در سال جاری برای پیگیری و اجرا هستند. در گروه بانکی با توقف دراز‌مدت نمادهای بانکی فشار به سهامداران خرد افزایش یافته است و در حالی که نماد بانک‌های عمده برای برگزاری مجمع متوقف شده و مجمع نیز به دلیل اختلاف سازمان حسابرسی وبانک مرکزی به تعویق افتاده است، ادامه توقف نمادها به مشکلی عمده برای بازار بدل شده است. در گروه بانکی بانک اقتصاد‌نوین گزارش حسابرسی افزایش سرمایه خود را اعلام کرد. این بانک در نظر دارد سرمایه بیش از ۱/ ۱ هزار میلیارد تومانی را از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی و فعالیت‌های بانکی به بیش از ۳۳/ ۱ هزار میلیارد تومان برساند. در گروه خودرویی دیروز، در حالی مقرر بود تا واگذاری بلوک ۷۲/ ۵۶ درصدی شرکت سایپا دیزل از پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت سایپا انجام شود که این امر به‌دلیل عدم حضور خریدار انجام نپذیرفت و بلوک «خکاوه» روی میز فروش ماند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن کمبود نقدینگی موجب کاهش شاخص و ارزش معاملات شد.