گروه بورس- فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران برای سومین روز متوالی حرکت در مسیر نزولی را ادامه داد. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته نماگر این بازار با افت ۶/ ۳ واحدی (معادل ۴۵/ ۰درصد) در عدد ۷۹۳واحدی قرار گرفت. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۶/ ۱درصد رسید.

روز گذشته پالایش نفت تهران با تاثیر منفی حدود ۲ واحدی بیشترین تاثیر بر افت آیفکس را بر عهده داشت. به نظر می‌رسد از عمده مواردی که در روزهای اخیر نه‌تنها «شتران» بلکه عمده نمادهای پالایشی را تحت‌تاثیر قرار داده است، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. در عین حال شرکت پالایش نفت بندرعباس (حاضر در تابلوی معاملاتی بورس) در اولین روز کاری هفته جاری صورت مالی میاندوره‌ای در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱/ ۰۳/ ۹۵ خود را بر روی سایت کدال قرار داد که بر اساس این گزارش «شبندر» به ازای هر سهم ۱۹ ریال سود محقق کرد. بر این اساس سود خالص این شرکت مبلغ ۲۶۱ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال اعلام شده که نسبت به سال گذشته کاهش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. موضوعی که سبب رخنه فضایی منفی در میان تمامی نمادهای پالایشی شده است. فضایی که به پالایشی‌های فرابورس نیز تسری پیدا کرده تا نیمی از نمادهای فعال در این گروه معاملات روز گذشته را در محدوده قیمتی منفی به پایان برسانند.

در نقطه مقابل «شتران»، فولاد هرمزگان جنوب قرار داشت که با تاثیر بیش از یک واحدی از افت بیشتر آیفکس ممانعت کرد. فولاد هرمزگان جنوب از جمله شرکت‌هایی است که به سبب مکان جغرافیایی، ظرفیت مناسب تولیدی و جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. بر این اساس «هرمز» با حمایت خوب معامله‌گران حقوقی (مشارکت ۹۹ درصدی) معاملات روز گذشته را با رشد ۴۹ ریالی به پایان رساند تا معامله‌گران با دادوستد ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار سهم در این نماد به ارزش ۵۱۹ میلیون تومان قیمت سهام «هرمز» را به ۲۳۰۰ ریال افزایش دهند.

پتروشیمی مارون نیز برای چهارمین روز متوالی در مسیر نزولی گام برداشت. از نکات قابل‌توجه معاملات «مارون» در روزهای اخیر، حجم بسیار پایین معاملات سهام بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورس (بزرگ‌ترین‌ شرکت از منظر ارزش بازار) است. بر این اساس پتروشیمی مارون معاملات روز گذشته خود را با دادوستد تنها ۳ هزار و ۵۵۸ سهم به پایان رساند تا با افت ۴درصدی قیمت خود، تاثیر منفی ۷/ ۰ واحدی بر آیفکس داشته باشد. طی معاملات اوایل هفته گذشته شنیده‌هایی مبنی‌بر راه‌اندازی طرح متانول‌سازی، اقبال سهامداران به «مارون» و تشکیل صف خرید پرحجم در این نماد را فراهم آورده بود. با این همه رفته‌رفته از تب و تاب این اخبار کاسته شد تا پتروشیمی مارون بار دیگر به مسیر نزولی بازگردد. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود ۱۴۹ میلیون ورقه بهادار در ۱۴ هزار و ۲۲۹ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۶۷ میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. با وجود رشد حجم و ارزش معاملات فرابورس نسبت به روز ماقبل آن هنوز هم شاهد کم‌رمقی معاملات این بازار هستیم. بر این اساس بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماه قبل به ترتیب حدود ۵۱ و ۴۴ درصد افت کرده است. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود ۴۰ درصدی مواجه بوده است. دامداری تلیسه نمونه نیز برای دومین روز متوالی در محدوده منفی معامله شد. ۱۶ روز از حضور «تلیسه» در تابلوی معاملاتی فرابورس می‌گذرد. این در حالی است که این نماد در این بازه زمانی تنها دو روز منفی را پشت‌سر گذاشته است. بر این اساس شرکت دامداری تلیسه نمونه معاملات روز گذشته را با دادوستد ۲۵۸ هزار سهم در قیمت ۸۹۹۲ ریالی به پایان رساند تا با افت ۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت روز گذشته فرابورس را به خود اختصاص دهد. «تلیسه» دیروز با فشار فروش مواجه شد تا سنگین‌ترین صف فروش روز گذشته را به خود اختصاص دهد. (شرکت دامداری تلیسه نمونه بیش از ۵/ ۱ میلیون صف فروش داشت)

ثبات سود «تسه»ها برای هفتمین روز

روز گذشته ۵۲ هزار و ۵۸۴ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۴۷ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی خرید و فروش شد تا «تسه»ها در این روز در بازه ۸۶۹ تا ۸۹۹ هزار ریال دست‌به‌دست شوند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ماه ۹۳ در حالی با رشد ۱۲۰۰ تومانی (معادل ۴/ ۱ درصد) همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۳۰۳» به میزان ۶۸/ ۰ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق، برای هفتمین روز متوالی همان ۷/ ۲۲ درصد باقی‌ماند. اوراق تسهیلات مسکن در این روزها به واسطه قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌‌اند. این در حالی است که تیرماه امسال پس از اقدام دولت در کاهش نرخ سود بانکی، قیمت اوراق حق تقدم مسکن نیز با افزایش همراه شد؛ به‌طوری‌که در اواخر مردادماه امسال هربرگه اوراق تسهیلات مسکن مرز ۱۰۰ هزار تومانی را نیز رد کرد. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۱۶۲ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۸۴ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۵۴ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۸ تا ۹۹۵ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

افت «پالایشی» فرابورس