گروه بورس ، زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته، با افت ۴۲۱ واحدی( بیش از نیم درصد) کانال ۷۷ هزار واحدی را شکست و در ارتفاع ۷۶ هزار و ۷۴۷ واحد قرار گرفت. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تا کنون به بیش از ۳/ ۴ درصد رسید. تشدید فشار فروش در جریان معاملات روز گذشته قیمت عمده نمادهای بورسی را در مسیر نزولی حرکت داد تا نماگر بازار سهام به پایین‌ترین رقم خود از ۱۱ مرداد ماه سال جاری برسد. به عبارت دیگر سهامداران در پایان معاملات دیروز شاهد عقبگرد شاخص به رقم یک ماه گذشته بودند.

در شرایط رکود فعلی بازار سهام که نشانه‌های آن را در افت چشمگیر حجم و ارزش معاملات می‌توان به روشنی دید، سه موضوع مهم خودنمایی می‌کنند: موضوع اول ریزش چشمگیر قیمت نمادهای زیرمجموعه گروه خودرویی بود. قیمت عمده نمادهای این گروه در جریان معاملات دیروز به کمترین رقم خود از بهمن ماه سال گذشته رسید. مطابق پیش‌بینی تحلیلگران قیمت کنونی نمادهای مهم گروه مزبور یعنی «خودرو» و «خساپا» به زیر کف‌های حمایتی خود رسیده‌اند. در همین راستا دیروز دو نماد مزبور در بین ۴ نماد با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل قرار گرفتند. به نظر می‌رسد سفته‌بازی روی سهام این نمادها که نقطه اوج آن در زمستان ۹۴ مشاهده شد، حالا به خط پایان رسیده است. به عبارت دیگر با خروج پول‌های سفته‌بازی از معاملات نمادهای این گروه حالا شاهد نزدیک شدن قیمت این نمادها به کف حمایتی هستیم.

موضوع دوم معاملات مثبت گروه روی است. معاملات نمادهای زیر مجموعه این گروه با رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نوسانات مثبتی را به ثبت رساندند و در صدر صنایع با بیشترین رشد شاخص جای گرفتند. در این مورد هر چند پیش‌بینی‌ها از ادامه روند رشد قیمت‌ها در بازار جهانی حکایت دارند، اما نباید فراموش کرد نمادهای زیر‌مجموعه این گروه از ابتدای سال رشد‌های مناسبی را ثبت کرده‌اند و برخی اظهار نظرات نیز ادامه رشد قیمت در بازار‌های جهانی را دور از انتظار می‌دانند. از این رو سهامداران باید این دو عامل رادر مورد گروه مزبورمد نظر قرار دهند. موضوع دیگری که در معاملات روزهای اخیر به خصوص روز گذشته مشاهده شد، اقبال ویژه سهامداران به تک نمادها است. موضوعی که در روند تاریخی بورس تهران در دوران رکود بازار سهام چندین بار مشاهده شده است.

در رکود فعلی بازار نیز یک‌بار دیگر شاهد گرایش سهامداران به تک‌نمادها هستیم. در مورد وضعیت روزهای اخیر بازار سهام، بهاره عزآبادی، کارشناس بازار سهام گفت: در شرایط کنونی تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها موجب تشدید فشار فروش در بازار سهام شده است. دیروز این تشدید فروش‌ها در عمده نمادهای فعال بازار مشاهده شد و در نهایت قیمت بسیاری از نمادها با افت مواجه شدند. در مورد گروه خودرویی این افت، قیمت عمده این نمادها را نزدیک به کف حمایتی اولیه خود در زمستان ۹۴ قرار داد. این کارشناس بازار سهام در تشریح دلایل تشدید ریزش قیمت‌ها در گروه خودرویی گفت: گروه خودرویی در زمستان ۹۴ رشد چشمگیری را تجربه کرد و این در حالی بود که شتاب رشد قیمت آنها از شتاب بهبود عوامل بنیادی این شرکت‌ها بسیار جلو‌تر بود. بسیاری از سهامداران در شرایطی که خودروساز‌ها زیان انباشته قابل توجهی داشتند، تنها تحت تاثیر اخبار انعقاد قرار‌داد شرکت‌های خودرویی واخبار افزایش سرمایه‌آنها به صفوف خرید سهام این شرکت‌ها پیوستند. وی ادامه داد: پس از مدتی که نشانه‌های بهبود در شرکت‌های گروه خودرویی مشاهده نشد و گزارش‌های سه‌ماهه نمادهای خودرویی وضعیت نامناسبی از وضعیت شرکت‌ها به بازار مخابره کردند، پول‌های وارد شده به این سهم‌ها که عمدتا پول سفته‌بازی بودند راه خروج از بازار پیش گرفتند.

ضمن اینکه با توجه به سهام شناور نسبتا بالای گروه خودرویی، این امر نیز بسیار محتمل است که بخش عمده اعتبارات کارگزاری‌ها در معاملات گروه مزبور وارد شده باشد و حالا با تسویه فشار اعتباری‌ها با قیمت عمده نمادهای گروه خودرویی با افت مواجه می‌شوند. عزآبادی تشریح کرد: معاملات نمادهای زیر‌مجموعه گروه روی با بهبود در وضعیت قیمت‌های جهانی در مدار رشد قیمت‌ها حرکت کردند. نمادهای زیر‌مجموعه این گروه‌ها در صورت‌های مالی خود نرخ روی را کمتر از مقدار کنونی آن در بازار جهانی در نظر گرفته بودند، از این رو با رشد قیمت در بازار‌های جهانی مورد توجه بازار قرار گرفتند. در این مورد برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ روی خبر می‌دهند. امری که در صورت تحقق می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌های مزبور را بهبود بخشد. عزآبادی تشریح کرد: در شرایط کنونی عامل بنیادی مثبت خاصی در بازار وجود ندارد و هنوز مواردی که انتظار می‌رفت با رفع تحریم‌ها در بازار رخ دهد اتفاق نیفتاده است. شاید این قضاوت بسیار زودهنگام باشد اما برای عمده سهامداران کنونی که دید بسیار کوتاه‌مدت به معاملات بازار سهام دارند، پیام فروش سهم را مخابره می‌کند و نتیجه اینکه عمده نمادهای فعال در بورس تهران افت قیمت را تجربه می‌کنند.

اقبال به تک نمادها

در جریان معاملات روز گذشته شاهد افت شاخص ۳۱ صنعت از صنایع فعال در بورس تهران بودیم.پنج گروه محصولات فلزی، استخراج کانه‌های فلزی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، ابزار پزشکی و دستگاه‌های برقی صنایع سبز پوش دیروز بودند که مجموعا کمتر از ۱۰درصد از ارزش بازار را اختیار دارند. در طول فعالیت بورس تهران همواره شاهد بوده‌ایم در دوران رکود معاملات، سهامداران توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری روی نمادهای کوچک بازار تحت تاثیر اخبار و شایعات از خود نشان می‌دهند. باید توجه داشت که بخشی از این تقاضا احتمالا به علت رکود سهام شرکت‌های بزرگ و فقدان گزینه سرمایه‌گذاری است، بنابراین درخصوص تداوم این روند باید مراقب ایجاد تقاضای سفته‌بازانه و غیرواقعی در سهام این شرکت‌ها بود. موضوعی که در مورد برخی سهم‌ها در بازار مشاهده شد و زیان‌های چشمگیری نیز نصیب معامله‌گران شد. در آن سوی جدول بازدهی صنایع، گروه‌های خودرو، استخراج زغال‌سنگ، محصولات کاغذی و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند. گروه خودرویی همچون روزهای اخیر بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. پس از گروه خودرو، گروه سرمایه‌گذاری بیشترین حجم و گروه محصولات فلزی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

در بازار چه گذشت؟

در پایان معاملات اولین روز از هفته جاری نماگر بازار سهام با کاهش معادل ۴۲۱ واحدی معادل ۵۵/ ۰ درصد مواجه شد. شاخص کل هم‌وزن اما افت ۶۴ واحدی معادل ۴۴/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشت. این موضوع نشان می‌دهد بیشتر نمادهای بزرگ و اثر‌گذار در افت شاخص اثرگذار بوده است. براین اساس دیروز معاملات سهام در نمادهای سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه و سایپا بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نمادهای شرکت توسعه معادن و فلزات، توسعه معادن روی ایران و کالسیمین بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. این موضوع مطابق آنچه تشریح شد، به دلیل بهبود قیمت در بازار جهانی روی رخ داده است. دیروز بیش از ۴۵۷ میلیون و ۶۵۸ هزار سهم ورقه به ارزش بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان طی ۴۵هزار و ۴۴ نوبت داد و ستد شد. بیش از نیمی از ارزش معاملات دیروز در معامله اوراق مشارکت ملی نفت ایران (۳ماهه ۲۱ درصد) «مساپا ۷۱۲» رقم خورد. بیش از ۹۹ درصد از سهام این شرکت از سوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. به این ترتیب ارزش معاملات خرد در بورس تهران کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود. این موضوع یادآور دوران رکود شدید در بازار سهام است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو مولفه نسبت به میانگین یک ماهه خود افت حدود ۴۲ درصدی را به ثبت رسانده است. با در نظر گرفتن این موضوع که یک ماه پیش هم رونق معاملات در سطوح چشمگیری نبود، عمق رکود در معاملات بورس تهران را می‌توان دید. بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز به نمادهای خودرویی تعلق داشت. «خودرو» صدر‌نشین جدول نمادها با بیشترین حجم و «خساپا» صدر‌نشین جدول بیشترین ارزش معاملات در بازار سهام شد.

عقبگرد یک ماهه در بورس