گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت افت ۲/ ۱ درصدی یکی از ضعیف‌ترین هفته‌های سال جاری خود را پشت سر گذاشت.در هفته گذشته در سایه فشار عرضه‌ها، کاهش ارزش معاملات و نبود نقدینگی کافی در بازار سهام قیمت اکثر نمادهای اثر‌گذار با افت مواجه شد تا در نهایت شاخص در کل هفته با کاهش ۹۱۴واحدی (معادل ۲/ ۱ درصد) مواجه شود و زیان معامله‌گران در بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به حدود ۸/ ۳درصد برسد.در شرایط کنونی عمده معامله‌گران انتظارات خود در سال جاری را در آستانه رسیدن به نیمه دوم سال کاهش داده‌اند.

از دیدگاه کارشناسان کمبود نقدینگی، همچنین نبود رونق اقتصادی موجب شده تا بازار همچنان در محدوده زیان باقی بماند. در همین حال کاهش ۴۰درصدی ارزش معاملات در هفته قبل نسبت به هفته پیش از آن و همچنین کاهش ۱۵درصدی تعداد و حجم معاملات نشان‌دهنده کمبود جدی نقدینگی و انگیزه در میان معامله‌گران است.از دیدگاه کارشناسان امیدواری‌ها در ماه‌های آینده به مباحثی نظیر رشد در بازارهای جهانی معطوف است که تحقق آن با احتمال و اما و اگر مواجه است.در تحولات اقتصادی هفته‌گذشته معاون وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز در زمستان امسال خبر داد و گفت: برای یکسان‌سازی نرخ ارز علاوه بر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد مشارکت دارد اما باید به تبعات تورمی و با ثبات بودن یکسان‌سازی آن توجه داشت. برای ما مهم این است که یکسان‌سازی پایدار باشد و دولت صرفا کنترل‌کننده باشد و کالاهای نهایی مصرفی و واسطه‌ای وارداتی را افزایش ندهد.

ما می‌خواهیم یکسان‌سازی نرخ ارز در زمستان رخ دهد اما باید منابع ارزی لازم را داشته باشیم و ساز‌و‌کار انتقال ارز به داخل کشور هم روان شده باشد.وی افزود: مسلما افزایش تورم را با اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز خواهیم داشت اما میزان آن نیاز به مشخص شدن نرخ ارزی دارد که در یکسان‌سازی اعمال می‌شود. در تحولات اقتصادی جهانی بهای نفت مجددا کاهش را تجربه کرده و بهای نفت برنت نیز به مرز ۴۶دلار در هر بشکه رسیده است. در بازار فلزات بهای هر تن مس ۴هزار و ۶۰۲دلار گزارش شده و بهای هر تن روی به ۲هزار و ۳۳۰دلار رسیده است. بهای سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و ۶۰۱دلار و یک هزار و ۸۷۵دلار در هرتن رسیده است. در بازار سنگ‌آهن قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین ثابت مانده است. قیمت فولاد نیز افت داشت اما میزان خرید سنگ‌آهن کمی افزایش یافت. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا از جمعه گذشته تاکنون در ۵۹ دلار و ۵۰سنت هر تن سی‌اف‌آر چین ثابت مانده است. فعالان بازار معتقدند افت قیمت فولاد و همچنین نشست آتی گروه ۲۰ در چین بازار را به سکوت و انتظار می‌برد. از این رو بهبود چشمگیر قیمتی بعید به نظر می‌رسد. این روزها قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۷ دلار افت داشت اما هنوز نسبت به اوایل ماه بالاتر است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه نظیر بیشتر روزهای هفته گذشته شاهد معاملات ضعیفی بود و در آن شاخص با کاهش ۱۹۱واحدی به ۷۷هزار و ۱۶۷واحد رسید.نمادهای «وغدیر»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. در گروه خودرویی روز چهارشنبه نماد آهنگری تراکتور‌سازی مجددا با صف خرید همراه بود. این شرکت در گزارش شفاف‌سازی از عدم رخداد تغییری عمده در شرایط این شرکت خبر داده است.در گروه دامداری و تولید شیر پس از رشدی خیره‌کننده نماد تلیسه روز چهارشنبه با عرضه ۲ میلیون سهم از سوی بنیاد مستضعفان به تعادل رسید.در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه بلوک ۷/ ۶ درصدی «پترول» در سومین عرضه معامله شد.

این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون سهم بود که به قیمت پایه هر سهم ۱۴۳ تومان در بازار دوم معاملات بورس و از طریق کارگزاری حافظ عرضه شد.گفته می‌شود این بلوک سهام بازرگانی پتروشیمی توسط کنسرسیومی متشکل از توسعه مهرآیندگان، مدبران و مبین خریداری شده است. با این معامله بازرگانی پتروشیمی از ترکیب سهامداران پترول خارج می‌شود.در گروه شیمیایی نیز به دنبال معامله بلوک ۲۰درصدی مواد ویژه لیا، لیست سهامداران این شرکت اعلام شد تا توسعه صنعتی از ترکیب سهامداران این شرکت خارج شود.

درگروه ابزار پزشکی کنتور‌سازی برای سومین بار سهامداران خود را برای برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده در ۱۱شهریورماه دعوت کرده است.در گروه مخابرات شایعاتی مبنی بر تمایل اورنج فرانسه برای خرید سهام همراه اول مجددا مطرح شده است.در همین حال مخابرات، سهامداران خود را برای مجمع تصمیم‌گیری در مورد ادغام شرکت‌های مخابراتی استانی فرا خواند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن شاخص کل باکاهش ۲۵/ ۰ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات در بورس نیز به ۱۲۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۳میلیارد تومان رسید(با احتساب معاملات بلوکی).