گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران در جریان معاملات روز گذشته با نوسانات محدود نمادها روبه‌رو‌ شد. در نهایت نیز پس از گذشت سه روز مثبت متوالی، در مسیر نزولی قرار گرفت. بر این اساس دیروز آیفکس با افت ۶/ ۳ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) تا سطح ۹/ ۸۱۶واحدی عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۴/ ۱ درصد محدود شد. از نکات قابل توجه فرابورس دیروز، غلبه مشارکت حقیقی‌های بازار در نمادهای تاثیرگذار بود.

به‌طوری که در میان ۵ نمادی که بیشترین تاثیر در افت آیفکس را بر عهده داشتند، شاهد مشارکت بالای ۹۰ درصدی معامله‌گران حقیقی در دست به دست کردن سهام این شرکت‌ها بودیم. در عین حال روز گذشته شاهد کاهش قابل توجه ارزش معاملات فرابورس نسبت به روز دوشنبه بودیم. بر این اساس در مجموع معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) ۱۷۱میلیون و ۶۵۶ هزار ورقه بهادار در ۱۵ هزار و ۹۰۳ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک روز قبل به ترتیب با افت ۳ و ۳۳ درصدی مواجه شده است. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود ۱۰ درصدی روبه‌رو‌ شد.

در جریان معاملات دیروز نمادهای تولید نیروی برق دماوند، پالایش نفت تهران، سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز و بیمه کوثر قرار داشتند که در مجموع با تاثیر ۶/ ۳ واحدی خود زمینه افت شاخص فرابورس را فراهم آوردند. بر این اساس «دماوند» دیروز با افت بیش از ۴ درصدی معاملات خود را به پایان رساند تا بیشترین تاثیر را در نزولی کردن شاخص فرابورس داشته باشد. حقیقی‌ها نقش قابل توجهی در معاملات شرکت تولید نیروی برق دماوند بر عهده داشتند؛ به‌طوری که شاهد مشارکت نزدیک ۱۰۰ درصدی سهامداران حقیقی در دادوستد سهام این شرکت بودیم. معاملاتی که در پایان با دادوستد ۴۷۰ هزار سهم «دماوند» به افت قیمت حدود ۴۳۲ ریالی این سهم منتهی شد.عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس نیز بار دیگر به آتیه‌داده‌پرداز رسید تا این نماد تازه‌وارد با وجود گذشت ۲۱ روز از حضور در تابلوی معاملات فرابورس همچنان در صدر توجهات بازار باشد. این نماد از عرضه اولیه تاکنون با بازدهی ۱۰۸ درصدی همراه بوده است. «اپرداز» در این بازه زمانی تنها یک روز منفی در کارنامه خود دارد.

دامداری تلیسه نمونه نیز با گذشت ۱۳ روز از حضور خود در فرابورس همچنان پیشتاز است؛ به‌طوری که روز گذشته بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. در عین حال دیروز با وجود عرضه بنیاد مستضعفان در نماد «تلیسه»، همچنان شاهد صف خرید ۴میلیونی در این نماد پس از کسب بازدهی حدودا ۷۹ درصدی در قیمت ۹۵۱۳ ریال هستیم تا طولانی‌ترین صف خرید فرابورس دیروز نیز در نماد دامداری تلیسه نمونه تشکیل شود.

همراه با صنایع فعال فرابورسی

گروه رایانه در روز گذشته، تنها یک نماد مثبت داشت. بر این اساس دیروز بیشترین نوسان منفی را نماد توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با ۶/ ۲ درصد نوسان منفی تجربه کرد و گروه فن آوا معاملات خود را با رشد قیمتی ۵ درصدی به پایان رساند. معامله‌گران حقیقی به نسبت مشارکت بیشتری در تبادل سهام نمادهای فعال گروه رایانه داشتند. در گروه محصولات شیمیایی نیز نماد پتروشیمی مارون با مبادله ۵۱۰ هزار سهم به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد، این در حالی است که «شتوکا» با نوسان منفی ۸۶/ ۰ درصدی، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. همچنین در این گروه تنها دو نماد «شلرد» و «شکبیر» با نوسان مثبت به کار خود پایان دادند. از نکات قابل توجه در معاملات گروه محصولات شیمیایی مشارکت عمده سهامداران حقیقی در قسمت فروش و در مقابل خریداری سهام توسط معامله‌گران حقوقی است. به‌عنوان مثال روز گذشته حقیقی‌ها مشارکتی ۹۰ درصدی در فروش سهام پتروشیمی مارون داشتند و خرید ۹۱ درصد سهام این شرکت توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد.

صنایع خودرویی فعال در فرابورس نیز با معامله دو نماد بهمن دیزل و مهندسی صنعتی روان فن‌آور در روز گذشته معاملات خود را به پایان رساندند. معامله این دو نماد نیز چندان رونقی نداشت و در مجموع حدود ۳۲ هزار و ۶۶۵ سهم آنها مورد معامله قرار گرفت. «خفناور» معاملات این روز را با رشد ۲ درصدی به پایان رساند و «خدیزل» افت قیمت یک درصدی را تجربه کرد. در این گروه نیز حقیقی‌ها نقشی پررنگ داشتند. در گروه دارویی نیز شرکت کی‌‌بی‌سی با نوسان مثبت ۶/ ۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود ۶۳۸ هزار برگه به ارزش ۳۸۸ میلیون تومان به این نماد تعلق گرفت، اما در مقابل بیشترین کاهش نرخ به نماد «دبالک» اختصاص یافت. معامله‌گران حقوقی حضور فعالی در معاملات نماد «دتولید» داشتند، به‌طوری که حدود ۹۰ درصد از سهام این شرکت توسط حقوقی‌ها مورد مبادله قرار گرفت.بانکی‌های فعال در فرابورس شاهد معاملات پرحجم شرکت اعتباری کوثر مرکزی بود، به‌طوری که بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه با جابه‌جا‌یی دو میلیون و ۲۲۰ هزار سهم به ارزش ۲۶۶ میلیون تومان به این نماد تعلق داشت. حقوقی‌ها به‌طور میانگین مشارکتی ۵۰ درصدی در خرید و فروش سهام «وکوثر» داشتند.

ثبات سود «تسه‌ها» برای چهارمین روز متوالی

بازار تسهیلات مسکن در روز گذشته شاهد معاملات منفی در اغلب نمادها بود. بر این اساس دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازه زمانی ۸۹۱ تا ۹۱۶ ریال قیمت خوردند. بیشترین افزایش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۷» به میزان ۷۷/ ۱‌درصد رخ داد. در مقابل «تسه ۹۴۰۶» افت ۴ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای چهارمین روز متوالی همان ۷/ ۲۲ درصد باقی ماند. اوراق تسهیلات مسکن در این روزها به واسطه قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌‌اند. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۷۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۲۷ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۶ تا ۹۹۲ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با نماد «اخزا۳» دیروز بیشترین حجم و ارزش بازار اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. در این نماد بیش از ۴۴ هزار ورقه بهادار دادوستد شد که ارزش آن حدود ۴۳ میلیارد ریال بود.

آیفکس عقب‌نشینی کرد