گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: شاخص کل فرابورس ایران در اولین روز کاری هفته، معاملات مثبتی را به ثبت رساند. بر این اساس دیروز نماگر این بازار با رشد ۷/ ۹ واحدی (معادل ۲/ ۱ درصد) همراه شد تا در سطح ۳/ ۸۰۸ واحدی قرار گیرد. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۳۴/ ۰درصد رسید.

روز گذشته نماد پتروشیمی مارون با تاثیر ۸ واحدی خود بیشترین تاثیر بر رشد آیفکس را بر عهده داشت. با نگاهی به معاملات این سهم متوجه حجم بالای معاملات «مارون» در روز گذشته می‌شویم. معاملاتی که حقوقی‌ها نقش پررنگی در آن بازی کردند. بر این اساس دیروز بیش از ۹۹ درصد از سهم «مارون» بین سهامداران حقوقی این شرکت دست به دست شد.

پس از «مارون» نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین اثر مثبت بر آیفکس را به خود اختصاص داد. افزایش تقاضا و معاملات مثبت در نماد «ذوب» به واسطه خبر افزایش سرمایه آن سبب جهش قیمتی در این نماد شد، به‌طوری که پس از چند بار عرضه در نماد شرکت ذوب‌آهن اصفهان، مجددا صف خرید میلیونی در این نماد تشکیل شد تا در پایان با تاثیر ۵/ ۱ واحدی زمینه رشد بیشتر شاخص فرابورس را فراهم آورد.

بر این اساس ذوب آهن اصفهان که بعد از ناکامی در تحقق افزایش سرمایه ۶۳۳ درصدی و عدم استفاده از مجوز ۱۳۰ درصدی سازمان بورس، این بار به پیشنهاد هیات‌مدیره افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را آغاز کرده است، در پایان معاملات روز گذشته تحت تاثیر تشدید صف خرید میلیونی با رشد حدود ۵ درصدی، قیمت ۲۶۳ تومان را ثبت کرد. سهامداران حقیقی در این نماد فعالیت بیشتری در سمت خرید و فروش داشتند.

این شرکت در سال‌های گذشته با رکود بازار مسکن با مشکلات شدید در شناسایی سود مواجه بوده است. گرچه تغییر زیان سهم به سود در آخرین پیش‌بینی سال جدید تا حدی خوشبینی را میان سهامداران این نماد ایجاد کرده است،‌ اما همچنان زیان‌های سنگین در صورت‌های مالی این شرکت محسوس است. در شرایط کنونی راه‌اندازی پروژه تولید ریل امیدواری به کاهش مقدار زیان انباشته در سال‌های گذشته به‌وجود آورده است.

در فرابورس دیروز، نماد معاملاتی پالایش نفت تهران با تاثیر ۳/ ۲ واحدی، از رشد بیشتر آیفکس ممانعت کرد. به نظر می‌رسد از عمده مواردی که در روزهای اخیر نه تنها «شتران» بلکه عمده نمادهای پالایشی را تحت تاثیر قرار داده است، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است، به‌طوری که این کالای اساسی در طول هفته کاری گذشته افتی بیش از ۲ درصد را به ثبت رسانده است. نکته‌ای که به گفته کارشناسان سبب می‌شود تا سهامداران با نگرانی از روند آتی بازار نفت به صف فروشندگان بپیوندند.

در مجموع معاملات روز شنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) ۳۹۳ میلیون و ۹۴۰ هزار ورقه بهادار در ۱۹ هزار و ۷۰۰ نوبت معاملاتی به ارزش دو هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماه قبل به ترتیب حدود ۳۷ و ۹۶ درصد رشد کرده است. این در حالی است که تعداد معاملات در همین بازه زمانی با افت حدود ۲۴ درصدی مواجه شد.

عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس نیز به آتیه داده‌پرداز و دامداری تلیسه نمونه رسید تا این دو نماد تازه‌وارد با صف خرید پرحجم، عرضه‌های محدود و رشد قیمتی همچنان یکه‌تازی کنند. بر این اساس «اپرداز» در هجدهمین روز حضور خود در فرابورس با بازدهی ۱۱۸ درصدی همراه بوده است. «تلیسه» نیز با گذشت ۱۰ روز از حضور خود در تابلوی معاملات فرابورس همچنان پیشتاز است؛ به‌طوری که روز گذشته با دارا بودن صف سنگین خرید، بیشترین افزایش را از آن خود کرد. بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به حدود ۹۱ درصد رسیده است.

در همین حال بررسی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز نشان می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با دادوستد بیش از ۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۱ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این گروه به خود اختصاص داد. همچنین بیشترین ارزش معاملات فرابورس روز شنبه به نماد پتروشیمی مارون رسید. بر این اساس «مارون» با مشارکت نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوقی‌ها در طرف خرید و فروش توانست معاملات روز گذشته را با خرید و فروش ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار سهم به ارزش نزدیک به ۱۶۱ میلیارد ریال به پایان رساند. ذوب آهن اصفهان نیز در این روز با دادوستد بیش از ۳۷ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد.

تداوم روزهای منفی «تسه»ها

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در این روزها به واسطه قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌ است، به روند کاهشی خود در تمامی نمادهای این گروه ادامه داد. بر این اساس، دیروز تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن در مدار منفی قرار داشتند و در بازه ۸۸۲ تا ۹۱۰ هزار ریال قیمت خوردند. بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۹» به میزان ۶/ ۴ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روز ماقبل، به ۷/ ۲۲ درصد رسید. تیرماه امسال پس از اقدام دولت در کاهش نرخ سود بانکی، قیمت اوراق حق تقدم مسکن نیز به تبع آن افزایش یافت؛ به‌طوری‌که در اواخر مردادماه امسال هر ورق اوراق تسهیلات مسکن مرز ۱۰۰ هزار تومانی را نیز رد کرده بود. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۲۴۹هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۵۳نوبت معاملاتی به ارزش ۲۳۷میلیارد ریال بودیم تا با افزایش قیمت تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی، این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۵ تا ۹۹۰ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

پیش‌نیازهای اصلی توسعه بازار بدهی

مدیرعامل فرابورس ایران در نخستین روز از سومین همایش مهندسی‌ مالی و بیم‌سنجی ایران با اشاره‌ به معاملات اسناد خزانه اسلامی به‌عنوان توسعه‌دهنده بازار بدهی کشور گفت: دادوستد این اسناد که به‌منظور تامین مالی دولت در چرخه ابزارهای نوین معاملاتی فرابورس ایران قرار گرفت، از آبان ماه سال گذشته و حدود یک ماه پس از آغاز معاملات این اوراق به شدت افزایش یافت و هم‌اکنون شاهد بازار به نسبت عمیقی درخصوص این اوراق هستیم که البته پیش‌بینی می‌شود با پذیرش ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اسناد خزانه اسلامی بیش از پیش به هدف توسعه روزافزون بازار بدهی کشور و تامین مالی دولت از درگاه بازار سرمایه نزدیک شویم.

امیر هامونی وجود موسسات رتبه‌بندی اعتباری را یکی از پیش‌نیازهای اصلی توسعه بازار بدهی عنوان و اظهار کرد: برای جذابیت هرچه بیشتر بازار بدهی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید موسسات رتبه‌بندی، ناشران اوراق بدهی را با توجه به رتبه اعتباری و عملکرد و شفافیتی که دارند، رتبه‌بندی کنند تا ناشری که کارنامه بهتری دارد، از امتیاز بالاتری برخوردار شود.

رشد یک درصدی آیفکس

رشد یک درصدی آیفکس