گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران در جریان معاملات روز گذشته با نوسانات محدود نمادها روبه‌رو‌ شد تا برای سومین روز متوالی مسیر نزولی خود را ادامه دهد. بر این اساس دیروز آیفکس با افت ۸/ ۱ واحدی (معادل ۲۲/ ۰ درصد) تا سطح ۷۹۹ واحدی عقب‌نشینی کرد. شرکت تولید نیروی برق دماوند از جمله نمادهایی بود که طی معاملات دیروز بیشترین تاثیر بر افت شاخص فرابورس را داشت. «دماوند» معاملات دیروز را در محدوده قیمتی منفی به پایان رساند و با تاثیر ۸/ ۱ واحدی خود شاخص کل فرابورس را نزولی کرد. از نکات قابل‌توجه در معاملات این روز این شرکت، مشارکت ۱۰۰ درصدی حقیقی‌های بازار در خرید و فروش سهام «دماوند» بود. موضوعی که نتوانست به رشد قیمتی این نماد در آخرین روز کاری این هفته منتهی شود.

ذوب‌آهن اصفهان نیز برای ششمین روز متوالی به نوسانات کوچک خود در محدوده منفی ادامه داد تا تاثیر منفی ۳/ ۰ درصدی بر شاخص کل داشته باشد. این شرکت در سال‌های گذشته با رکود بازار مسکن با مشکلات شدید در شناسایی سود مواجه بوده است. گرچه تغییر زیان سهم به سود در آخرین پیش‌بینی سال جدید تا حدی خوشبینی را میان سهامداران این سهم ایجاد کرده است،‌ اما همچنان زیان‌های سنگین در صورت‌های مالی این شرکت محسوس است. در شرایط کنونی راه‌اندازی پروژه تولید ریل امیدواری به کاهش مقدار زیان انباشته در سال‌های گذشته به‌وجود آورده است. شاید مهم‌ترین نکته بازاری و هیجانی نهفته در این سهم که عامل اصلی تشدید نوسانات با موج هیجان بوده است، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باشد. در حالی‌که ۵ ماه از سال ۹۵ سپری شده است همچنان روند افزایش سرمایه این شرکت با ابهام فراوانی روبه‌رو‌ است.

فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی مارون از جمله نمادهایی بودند که روز گذشته در مجموع با تاثیر بیش از یک واحدی خود مانع از افت بیشتر آیفکس شدند. «هرمز» که پیش از این با حمایت بالای معامله‌گران حقوقی بازار رشد مناسبی را تجربه کرده بود، در روزهای اخیر به واسطه کمرنگ شدن این حمایت‌ها معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رسانده بود. روز گذشته حقیقی‌های بازار تمام خرید سهام فولاد هرمزگان جنوب را بر دوش کشیدند و در قسمت فروش نیز مشارکت ۳/ ۹۵ درصدی داشتند.

در معاملات روز چهارشنبه فرابورس ایران با احتساب معاملات بلوکی ۲۴۲ میلیون و ۳۸۳ هزار ورقه بهادار در ۲۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش یک هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماه قبل به ترتیب حدود ۲۱ و ۴ درصد افت کرده است. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود ۲۳ درصدی مواجه شد. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس نیز به آتیه داده‌پرداز و دامداری تلیسه نمونه رسید تا این دو نماد تازه‌وارد با صف خرید پرحجم، عرضه‌های محدود و رشد قیمتی همچنان یکه‌تازی کنند. («اپرداز» از روز عرضه تاکنون با بازدهی ۱۱۵ درصدی همراه بود.)

همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در این روز به هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه اختصاص پیدا کرد. بر این اساس «میدکو» با مشارکت نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوقی‌ها در طرف خرید و فروش توانست معاملات روز گذشته را با خرید و فروش ۲۹ میلیون و ۶۶۱ هزار سهم به ارزش نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال به پایان رساند. دامداری تلیسه نمونه نیز که با گذشت ۹ روز از حضور خود در تابلوی معاملات فرابورس همچنان پیشتاز است؛ به‌طوری که روز گذشته با دارا بودن صف سنگین خرید، بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به حدود ۴۸ درصد رسیده است. پس از «تلیسه» نیز شرکت صنایع غذایی مینو شرق، بیمه کوثر و آتیه داده‌پرداز با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند.

«تسه»ها در مدار منفی

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در این روزها به دنبال قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌اند، رو به کاهش گذاشته است. دیروز نیز تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن در مدار منفی قرار داشتند. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۹۷ تا ۹۴۷ هزار ریال قیمت خوردند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد «تسه ۹۴۱۰» به میزان ۵ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش محسوس نسبت به روز ماقبل، ۹/ ۲۲ درصد شد.

گامی دیگر برای تعمیق بازار بدهی

علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۱۷۱ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۲۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال بودیم تا با افزایش قیمت تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی، این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۳ تا ۹۸۹ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. در عین حال دیروز نمایندگان مجلس با انتشار و فروش ۴۰ هزار میلیارد تومانی اوراق اسناد خزانه برای پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها، پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله صدا و سیما، مطالبات شهرداری‌ها از دولت و پرداخت بدهی خرید تضمینی محصولات کشاورزی موافقت کردند. مصوبه‌ای که به دولت اجازه داد برای پرداخت بدهی خود به طلبکاران از جمله بانک‌ها، پیمانکاران، شهرداران (با اولویت شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت) و بدهی‌های مربوط به خرید تضمینی محصولات استرات‍ژیک کشاورزی، تا ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه یا سایر اوراق اسلامی منتشر و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور تمام یا بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کند. بر این اساس گام مثبت دیگری در جهت تعمیق بازار بدهی برداشته شد.

خیز برای توسعه بازار بدهی