گروه بورس، هدیه لطفی: پرونده فرابورس ایران در پنجمین ماه از سال جاری در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار توانست با ثبت بازدهی ۳/ ۲ درصدی، به روند صعودی آغاز شده از ماه پیش ادامه دهد. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به ۰۴/ ۰درصد کاهش یابد.

بررسی روند حرکتی آیفکس در مردادماه نشان از تاثیر عوامل مثبت مختلفی بر این بازار دارد که از همان روزهای ابتدایی ماه توانست منجر به تحرکات مناسبی در این بازار شود. ثبت روندی صعودی با شیب ملایم، نماگر این بازار را تا سقف ۸۱۸واحدی هدایت کرد تا به این ترتیب تداعی‌گر روزهای مثبت شاخص در خرداد ماه شود. نقش حمایت حقوقی‌ها از بازار در یک ماه اخیر به‌عنوان مهم‌ترین عامل در رشد اخیر بورس و فرابورس محسوب می‌شود. به عقیده کارشناسان واکنش به کف‌های قیمتی سهام و حمایتی شاخص در فرابورس همگام با معاملاتبورس از دیگر دلایل این رشد بوده است که در این میان نقش تاثیر اجرای کاهش نرخ سود بانکی از ابتدای تابستان، رشد مثبت در بازارهای جهانی به ویژه بازار نفت و همچنین اتمام فصل مجامع را نباید نادیده گرفت. تمامی این عوامل توانست فرابورس را در مدار مثبت قرار دهد که ماحصل آن ثبت بازدهی ۳/ ۲ درصدی در کارنامه مردادماه و توقف در کانال ۸۰۵واحدی بوده است.

بر‌اساس این گزارش در این ماه ارزش بازار فرابورس(بازار اول و دوم) نیز با ۶/ ۳ درصد رشد همراه شده و به حدود ۸۳هزار میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ رشد مزبور مربوط به عرضه اولیه دو نماد آتیه داده‌پرداز و دامداری تلیسه بود، همچنین حجم کل معاملات این بازار در مرداد با ۷/ ۶۸ درصد رشد نسبت به تیرماه به بیش از ۶میلیارد و ۲۵۰ میلیون برگه اوراق بهادار رسید؛ این در حالی است که در این مدت ارزش کل معاملات ۰۲/ ۲ درصد کاهش یافته و به ۳۱هزار و ۷۹۱میلیارد ریال رسید. این ارقام با درنظرگرفتن مبادلات بلوکی و اوراق مشارکت محاسبه شده است.

بررسی جزئیات بازار

بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در مرداد ماه حکایت از ثبت بازدهی ۳/ ۲ درصدی (معادل ۱۷واحدی) این بازار دارد به‌طوری‌که شاخص آیفکس اولین روز مرداد ماه را با توقف در محدوده ۷۹۴واحدی آغاز کرد و در روزهای آتی با صعود در محدوده بیش از ۷۸۷ واحدی، روزهای مثبت و متعادلی را در این کانال سپری کرد که در نوزدهم ماه به اوج خود یعنی محدوده ۸۱۸واحدی صعود کرد. این روال تداوم چندانی نداشت و به این ترتیب نخستین روزهای نزولی آیفکس در این ماه رقم خورد که در نهایت آخرین روز کاری این ماه با ۵واحد افزایش و توقف در محدوده ۸۰۵واحدی به کار خود پایان داد. بیشترین تاثیر را در رشد مزبور نمادهای «شتران»، «دماوند» و «مارون» بر عهده داشتند.

روند معاملاتی تسهیلات مسکن

در ماهی که گذشت با تمدید اعتبار اوراق تسهیلات خرید مسکن «تسه» سررسید شده، قیمت این اوراق کنترل شد و در محدوده یک میلیون ریال باقی‌ ماند، بنابر مصوبه جدید بانک مسکن و تصمیم فرابورس با هدف بهبود حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار فرابورس و تعادل سمت عرضه و تقاضا، اوراق تسهیلات مسکن سال ۹۳ که از زمان انتشار به مدت ۲ سال اعتبار و قابلیت خرید و فروش در فرابورس را داشتند؛ یعنی اوراق تسه صادره از ۱۵ فروردین ۹۳ تا ۱۵ اسفندماه این سال (تسه ۹۳۰۱ تا ۹۳۱۲) به مدت ۶ ماه دیگر قابل معامله و خرید و فروش در بازار شدند و به این ترتیب نه تنها از ابطال حدود ۳۲۰ هزار ورقه به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان جلوگیری شد بلکه به‌عنوان راهکاری برای مهار افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن عمل کرده و این اوراق در همان محدوده قیمتی ۱۰۰هزار تومان معامله شدند.

مهم‌ترین‌ رویدادهای ماه

مرداد‌ماه فرابورس با اخبار زیادی همراه بود، به‌طوری‌که نه تنها ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به فرابورس ایران صورت گرفت، بلکه با دو عرضه اولیه و همچنین واگذاری مالکیت در بازار دارایی فکری، به رونق هر چه بیشتر این بازار ختم شد. سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت است. این نوع سرمایه‌گذاری منبع بسیار مهمی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی است که کوچک‌تر از آنند که بتوانند به بازار سرمایه یا بانک‌ها دسترسی داشته باشند. این کسب وکارها عموما ریسک بالا و به‌تبع بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذار دارند.

حضور و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها در فرابورس ایران دستاوردهایی همچون توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی ندارند را به همراه داشته و با هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به ساختارهای دانش‌محور موجب افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از چنین شرکت‌هایی می‌شود.

نخستین عرضه اولیه این ماه با کشف قیمت ۳۶۵ تومانی هر سهم شرکت آتیه داده‌پرداز رقم خورد که به این ترتیب ۲۷ میلیون سهم مزبور معادل ۹درصد از کل سهام شرکت به قیمت کشف شده مورد معامله قرار گرفت. افزون بر این در ماهی که گذشت، شاهد عرضه اولیه ۱۰درصدی از سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه در بازار دوم بودیم که بر این اساس ۷میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم ۵۳۰تومان معامله شد.

در این ماه، معامله عمده ۶۹ درصدی از سهام کنترلی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان به ارزش کل ۵.۱۰۳ میلیارد تومان که در بیستم مرداد ماه صورت گرفته بود، به قطعیت رسید، همچنین قطعیت معامله ۱۰۰ درصدی اوراق مستقیم و بی‌واسطه اختراع «ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستمJET AIR» در بازار دارایی فکری فرابورس ایران نیز رخ داد. قیمت کل پایه این اختراع نیز معادل ۱/ ۲ میلیارد تومان بود.

مرداد مثبت «آیفکس»