هواشناسی تازه‌واردهای بازار سهام

گروه بورس- زهرا رحیمی: در طول تاریخ فعالیت بورس تهران، عرضه‌های اولیه همواره یکی از بزرگ‌ترین‌ جذابیت‌های بازار برای فعالان تالار شیشه‌ای بوده است به‌طوری که سهامداران با اشتیاق به خرید سهام شرکت‌هایی که برای اولین‌بار و بعضا با قیمت‌های نسبتا مناسب وارد بورس تهران می‌شدند، اقدام می‌کردند و در بیشتر موارد نیز طی حداقل چند روز پس از عرضه نیز بازدهی مناسبی را از این محل کسب می‌کردند و از این‌رو اطلاع از برنامه‌های عرضه اولیه سازمان بورس همواره مورد‌توجه فعالان عرضه سرمایه‌گذاری بوده است. در همین راستا و در شرایطی که مطابق برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بود عرضه اولیه سهام شرکت‌های بیشتری در بازار سهام کشور (اعم از بورس و فرابورس) صورت بگیرد، اما به نظر می‌رسد عرضه این نمادها به کندی صورت می‌گیرد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون سهام ۷شرکت در فرابورس ایران عرضه اولیه شده است.در بورس تهران اما تنها سهام یک شرکت عرضه اولیه شده و یک شرکت نیز از فرابورس به بورس تهران منتقل شده است.

دو دلیل طولانی شدن عرضه‌های اولیه

روح الله حسینی‌مقدم، مدیر نظارت بر شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران طولانی شدن زمان عرضه‌های اولیه در بورس تهران را به دو دلیل دانست و گفت: انجام عرضه اولیه در بورس تهران یک اقدام زمانبر است. در بورس تهران حساسیت‌های ویژه‌ای در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها وجود دارد چرا‌که باید بخشی از ریسک‌های مربوط به این عرضه‌های اولیه در بورس تهران شناسایی شود، از این‌رو فرآیند آماده‌سازی شرکت‌ها پروسه‌ای زمانبر است. در فرابورس ایران با توجه به اینکه اندازه شرکت‌ها کوچک‌تر است، این آماده‌سازی سریع‌تر صورت می‌گیرد. حسینی‌مقدم افزود: شرکت‌هایی که از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شوند به‌طور قطع وضعیت متفاوتی را تجربه خواهند کرد.به‌طور مثال این شرکت‌ها که پیش از عرضه اولیه به کسی گزارش مالی نمی‌دادند با تبدیل شدن به سهامی عام باید گزارشگری دقیقی را داشته باشند که خود تجهیزات بخش مالی شرکت را می‌طلبد، از این‌رو این اقدامات برای شرکت‌ها و به تبع آن برای بازار سهام کشور زمانبر است.

حسینی‌مقدم تشریح کرد:موضوع دوم نیز مربوط به وضعیت و کشش بازار است.همواره تلاش شرکت و سازمان بورس و اوراق بهادار بر این بوده است که سهام شرکت‌ها را در زمان‌هایی که بازار وضعیت مناسبی دارد، عرضه کند چرا‌که بورسی شدن یک نماد تجاری برای یک شرکت محبوبیت و شهرت به همراه دارد و یک گام تبلیغی بسیار مهم برای شرکت محسوب می‌شود از این‌رو تلاش سازمان بورس در این راستاست که با عرضه سهام شرکت‌ها در زمان رونق بازار، ریسک سهم کمتر شود و دلگرمی مناسبی برای شرکت‌ها باشد. در ماه‌های اخیر به دلیل تقارن با فصل مجامع گردش معاملات بسیار پایین بود و وضعیت برای عرضه‌های اولیه در بورس تهران فراهم نبود، از این‌رو برنامه عرضه‌های اولیه تا حدودی طولانی شد. حسینی‌مقدم افزود: به نظر می‌رسد بازار سهام به دلیل بهبود مولفه‌های اثر‌گذار بر شرایط بورس وضعیت همراه با رونقی را تجربه کند و این عامل زمینه را برای شکل‌گرفتن عرضه‌های اولیه بیشتر در بورس تهران فراهم کند. حسینی‌مقدم در مورد انتقال شرکت پالایش نفت تهران از فرابورس به بورس گفت: پالایش نفت تهران به دلیل سرمایه کم و زیان‌ده بودن خود ابتدا در فرابورس ایران عرضه شد. در شرایط کنونی اما این شرکت به لحاظ عملیات و استانداردهای بین‌المللی در وضعیت مناسبی قرار گرفته است. با درخواست مدیران این شرکت در ابتدای سال جاری مراحل پذیرش آن در بورس تهران نیز انجام شده است و فرآیند انتقال آن نیز در روزهای آتی شکل خواهد گرفت. حسینی‌مقدم همچنین از عرضه اولیه دو شرکت آسان‌پرداخت و اطلس‌ایرانیان در بورس تهران در شهریور ماه خبر داد.

وضعیت عرضه‌های اولیه از ابتدای سال تا‌کنون

از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون سهام ۷ شرکت در فرابورس ایران عرضه شد. شرکت‌های گروه صنایع کاغذ‌پارس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، شرکت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان، شرکت تابان‌هور، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، شرکت آتیه‌داده‌پرداز و شرکت دامداری تلیسه نمونه در فرابورس عرضه شدند. در بورس اوراق بهادار تهران نیز شرکت واسپاری ملت عرضه شد و شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان نیز از فرابورس به بورس منتقل شد.

8 شرکت در نوبت عرضه اولیه

در این میان مدیر پذیرش اوراق بهادار بورس تهران نیز از برنامه عرضه اولیه دو شرکت جدید در ماه آینده، انتقال پالایشگاه تهران و در نوبت ماندن حداقل ۸ شرکت دیگر خبر داد. اسماعیل درگاهی در گفت‌وگو با بورس پرس، در رابطه با برنامه بورس تهران برای ورود شرکت‌های جدید در ماه‌های آینده اظهار کرد: شهریور ماه فصل تازه‌ای از عرضه‌های اولیه و حضور شرکت‌های جدید در بورس تهران خواهد بود و طی آن شرکت‌هایی که در ۵ ماه اول سال پذیرش شده‌اند به همراه شرکت‌های پذیرفته شده سال قبل، به مرور وارد بازار سهام خواهند شد. وی ادامه داد: در صورت نبود مانع و رویدادی پیش‌بینی نشده، قرار است در ماه آینده سهام دو شرکت آسان‌پرداخت با سرمایه ۷۵ میلیارد تومانی و ارزش بازاری قابل‌توجه به همراه شرکت ۱۰۰میلیارد تومانی ایرانیان‌اطلس عرضه اولیه شوند. این مسوول درباره ترکیب سهامداری این دو شرکت گفت: ایرانیان‌اطلس وابسته به بانک انصار بوده و در زمینه ساخت‌و‌ساز و انبوه‌سازی فعال است. ۴۰ درصد سهام شرکت آسان پرداخت هم در اختیار زیرمجموعه‌های بانک کشاورزی قرار دارد و دو فرد حقیقی کارآفرین نیز هر کدام مالک ۳۰ درصد این شرکت هستند. درگاهی ادامه داد: در ماه‌های آتی نیز در صورت وجود شرایط مناسب و تصمیم سهامداران عمده، شرکت‌هایی چون فولاد‌کاوه جنوب کیش، گروه دارویی برکت، نیروگاه جهرم به‌عنوان اولین نیروگاه پذیرفته شده در بورس، شفا دارو، شرکت ملی نفتکش ایران، مالی‌اعتباری سینا، هتل هما، مهندسی اویک و... به تدریج وارد بازار خواهند شد تا سال پرباری برای بورس رقم بخورد. درگاهی سپس گفت: طبق موافقت اردیبهشت سال‌جاری هیات پذیرش، پالایشگاه تهران آماده انتقال به بازار دوم معاملات بورس تهران است.

هواشناسی تازه‌واردهای بازار سهام