گروه بورس: روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی تامین صورت‌‌های سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۵ را روی سامانه کدال منتشر کرد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند که از نمادهای مورد توجه و همچنین پرنوسان بازار در ماه‌های اخیر بوده است، اقدام به شفاف‌سازی درخصوص فعالیت‌های خود کرده است. «خکار» نیز عملکرد سه ماه نخست سال مالی ۹۵ را منتشر کرد.

ضعف «تاپیکو» در سودسازی

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین روز گذشته اطلاعات مالی ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۹۵ را روی «کدال» منتشر کرد. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام (سود نقدی که شرکت‌های زیرمجموعه در مجامع تقسیم کرده‌اند) و همچنین فروش سهام نسبت به سال گذشته به ترتیب افت ۳۳ و ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. در نتیجه «تاپیکو» با افت شدید ۶۱ درصدی سود خالص نسبت به سال مالی قبل مواجه شده است. به این ترتیب این شرکت با بیش از ۹۹۵ میلیارد تومان سود خالص برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۵ با سرمایه ۴۳ هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی، ۲۲۹ ریال سود به ازای هر سهم در سال مالی گذشته محقق کرده است. پتروشیمی جم، مارون، خراسان، هلدینگ خلیج‌فارس و همچنین فن‌آوران بیش از ۶۰ درصد سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام «تاپیکو» را تشکیل می‌دهند. میزان سود سرمایه‌گذاری پتروشیمی تامین از این شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته افت نزدیک به ۳۰ درصدی داشته است. افت شدید سودآوری شرکت‌های پتروشیمی و سال سخت ۹۴ در شرایط نزول مداوم قیمت‌های جهانی فشار زیادی بر سودآوری این شرکت‌ها وارد کرد. در کنار این موضوع درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز افت قابل توجهی را تجربه کرد. در این خصوص بیشترین درآمد شرکت از فروش سهام «جم»، «شپنا» و همچنین «شیراز» بوده است. «تاپیکو» در سال ۹۴ سهام پتروشیمی امیرکبیر را واگذار کرده است که این واگذاری درآمد بیش از ۸۰۰ میلیارد تومانی را برای «تاپیکو» به همراه داشته است. خلأ چنین معاملاتی در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۵ موجب ضعف سودآوری پتروشیمی تامین شده است.

شفاف‌سازی سهم پرتلاطم بازار

روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز درخصوص فروش شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی ایران شفاف‌سازی کرد. پیش از این «واتی» طی شفاف‌سازی بر اساس مصوبه هیات مدیره اجازه واگذاری ۳ درصد از سهام تحت تملک خود در شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی ایران را دریافت کرده بود. در حالی که بازار در انتظار فروش این بلوک ۳ درصدی از سوی سهامدار ۴/ ۳۲ درصدی «شیران» بود. با این حال در تاریخ ۱۹ مرداد تنها ۶۹ میلیون و ۴۳۴ هزار سهم شیران معادل ۵/ ۱ درصد از کل سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌دماوند به سرمایه‌گذاری صنعت و معدن واگذار شد. این معامله در قیمت پایه ۳۹۰ تومان به ازای هر سهم صورت گرفت.

پس از این معامله نماد «واتی» به منظور انجام شفاف‌سازی درخصوص اثر سودآوری این فروش بر سودآوری و همچنین برنامه شرکت برای فروش ۵/ ۱ درصد باقی‌مانده از سهام مورد نظر سهام آتیه دماوند متوقف شد.

بر این اساس «واتی» در هفته گذشته پیش‌بینی سود هر سهم خود را با رشد نزدیک به ۲۰ درصدی ۴۲۴ ریال پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، این شرکت طی اطلاعیه‌ای نسبت به نبود خریدار برای فروش ۵/ ۱ درصد دیگر از سهام «شیران» شفاف‌سازی کرده است. سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با اشاره به این موضوع که قطعی شدن فروش مستلزم بازاریابی و مشخص شدن خریدار است، از تغییر پیش‌بینی سهم برای سال مالی منتهی به آذر ۹۵خودداری کرده است.