گروه بورس: فرابورس ایران در ادامه روند روبه رشد خود دادوستدهای هفته گذشته را نیز با بهبود متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات پشت سر گذاشت. بر این اساس در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲ مردادماه آیفکس با رشد ۳واحدی معادل۲۳/ ۰درصد در ارتفاع ۸۱۷ واحدی ایستاد و ارزش بازار نیز با افزایش ۳ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریالی در مقایسه با هفته گذشته، رقم ۹۵۶ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریالی را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر در ۵ روز معاملاتی فرابورس ایران در هفته گذشته، ارزش دادوستدها به رقم ۶ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال رسید و حجم معاملات بالغ بر یک هزار و ۴۲۷ میلیون ورقه بهادار شد که به ترتیب از رشد ۳۱ و ۴۷ درصدی ارزش و حجم معاملات در مقایسه با هفته پیش از آن حکایت دارد.در همین حال بررسی بازارهای فرابورس ایران نیز نشان می‌دهد بازار اول رشد ۸۶ و ۵۶ درصدی ارزش و حجم معاملات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرده و بازار دوم نیز با افزایش ۷۸ درصدی حجم و ۶۳ درصدی ارزش معاملات، حجم دادوستدهای خود را به ۶۶۲ میلیون سهام به ارزش یک هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال رسانده است. در همین حال بازار پایه و ابزارهای نوین مالی نیز رشد متغیرهای حجم و ارزش معاملات را شاهد بودند.

هفته سبز بازار بدهی

اوراق بدهی فرابورس ایران هفته گذشته به تعداد ۲ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال معامله شدند که نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی ارزش معاملات این اوراق است. در عین حال صندوق سرمایه‌گذاری قابل ‌معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز رشد ۱۳۴ و ۱۴ درصدی ارزش و ۱۵۶ و ۱۵ درصدی حجم معاملات را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساندند.

صدرنشینان صنایع فرابورسی در هفته گذشته

در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲ مردادماه در حالی بیشترین ارزش معاملات خرد بازار سهام در اختیار فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به میزان ۲۷ درصد از کل ارزش معاملات قرار گرفت که گرو‌ه‌های‌ «فلزات اساسی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» به ترتیب سهم ۱۹ و ۹ درصدی را ثبت کرده و جایگاه دوم و سوم صنایع پیشرو این بازار را در اختیار گرفتند. در میان ده صنعت برتر با بیشترین ارزش معاملات سهام، نام صنایعی همچون «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و گروه «مواد و محصولات دارویی» نیز به چشم می‌خورد. در نهایت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازار دوم سهم ۴۵ درصدی از ارزش کل بازار را در اختیار گرفت و به ترتیب بازار پایه، صکوک، بازار اول، گواهی تسهیلات مسکن و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در رده‌های بعدی ایستادند.