شاخص در مسیر رشد

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه داد و توانست به رشد ۴۸/ ۰ درصدی دست یابد. در بازار دیروز شاخص به مدد رشد نمادهایی نظیر هلدینگ‌های نفت و گاز تامین، امید، توسعه ملی و پارسیان توانست به رشد ۳۸۰واحدی دست پیدا کند و در پایان معاملات به رقم ۷۸هزار و ۷۰۴واحد برسد. با این کارنامه، شاخص در آستانه فتح کانال جدید ۷۹هزار واحدی قرار گرفته است.

در گروه خودرویی در سفر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به باکو، در کوی صنعتی نفتچالا واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب این شهر ساخت کارخانه مشترک خودروسازی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد. در این مراسم اعلام شد ظرفیت تولید این کارخانه که بر اساس طرح مشترک ۱۵ میلیون دلاری شرکت‌های ایران خودرو و «آذیوروکار» احداث می‌شود، ۱۰ هزار دستگاه خودرو سواری در سال خواهد بود و فرصت ایجاد ۳۰۰ شغل جدید فراهم خواهد شد.

در گروه غذایی، دیروز نایب رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه قرار شده روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن شکر با قیمت هر کیلو ۲۵۲۰ تومان در بورس کالا به فروش برسد، گفت: قیمت شکر طی روزهای آینده افت شدیدی در سطح بازار خواهد داشت.در گروه فلزی - معدنی، بازگشایی حق تقدم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات دیروز با استقبال قابل ملاحظه سرمایه‌گذاران مواجه شد. به‌طوری که این نماد همانند حق‌تقدم ملی مس بیش از ارزش معادل سهام خود قیمت‌گذاری شد. در گروه پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس بار دیگر دستخوش حریق گسترده شد و انبار لاستیک مصنوعی پتروشیمی بندر امام در آتش سوخت.

در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند ‌اقدام به عرضه ۵/ ۱ درصد سهام صنایع شیمیایی ایران خواهد کرد. مدیرعامل این شرکت اوایل مرداد از فروش ۳ درصد سهام صنایع شیمیایی ایران خبر داده بود اما قرار است ۵/ ۱ درصد سهام «شیران» روانه میز فروش شود.به این ترتیب، روز سه‌شنبه این هفته حدود ۶۹ میلیون سهم صنایع شیمیایی ایران به قیمت پایه هر سهم ۳۹۰ تومان و به‌صورت نقد روانه میز فروش می‌شود.

سرمایه‌گذاری آتیه دماوند مالک ۴/ ۳۲ درصد از سهام صنایع شیمیایی ایران است. در گروه فلزی، معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه اظهار کرد: علاوه بر بهبود وضعیت فروش محصولات شرکت در ماه‌های اخیر، قیمت‌های جهانی نیز نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.وی ادامه داد: همچنین وضع تعرفه‌های جدید واردات فولاد که از پایان سال گذشته اجرایی شد، موجب شده اثر این رویداد در سال جاری مشهود شود. علاوه بر این طی سال جاری هزینه‌های مالی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است. به گزارش بورس‌پرس، این مقام مسوول از در جریان بودن برنامه جایگزین کردن وام‌های کم‌بهره با وام‌های گذشته خبر داد و گفت: در حالی از سود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان صرف سود تسهیلاتی می‌شد که یکی از برنامه‌های فولاد مبارکه اخذ وام‌های کم‌بهره است.