گروه بورس: روند صعودی حاکم بر فرابورس در پنجمین روز متوالی با رشد ۹/ ۱ واحدی آیفکس معادل ۲۳/ ۰ درصد ادامه یافت تا به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای مرداد تا‌کنون به بیش از ۷/ ۳ درصد برسد.در جریان معاملات روز گذشته هرچند از سرعت رشد شاخص فرابورس در مقایسه با روزهای قبل کاسته شد، اما این روند با افزایش ۲۳/ ۰ درصدی آیفکس دنبال شد. در نهایت در پایان معاملات، نماگر بازار در سطح ۸۱۷ واحدی متوقف شد.پیش از این آیفکس در نیمه خرداد ماه سال جاری در محدوده ۸۱۷ واحدی قرار داشت.

بر این اساس، در جریان مبادلات دیروز بیش از ۲۹۱ میلیون برگه بهادار در ۲۸ هزار نوبت دادوستد شد و ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۳۰میلیارد تومان رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات به نماد پالایش نفت تهران تعلق داشت. معامله حدود ۵۰میلیون سهمی «شتران» در نهایت این نماد را در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار داد. در این روز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر تعلق گرفت. نماد «کوثر» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، بازگشایی شد و رشد قیمت ۳/ ۷ درصدی را تجربه کرد.

اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازار دیروز روندی کاهشی را تجربه کرد.میانگین قیمت اوراق مزبور به حدود ۹۴هزار و ۷۰۰تومان رسیدکه در این میان بیشترین کاهش را «تسه مهر‌ ۹۳» تجربه کرد. بررسی روند معاملاتی اسناد خزانه اسلامی نیز نشانگر مبادله ۶/ ۱۹ میلیارد تومانی در روز گذشته است که در این میان بالاترین حجم و ارزش به نماد «اخزا۶» به میزان ۶/ ۸ میلیارد تومان تعلق گرفت. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد. حجم معاملات صندوق مزبور بیش از ۵میلیون برگه بود.

درج و ارتقای دو نماد جدید

در حالی روز گذشته شرکت صنعتی بهپاک با موافقت هیات پذیرش فرابورس از بازار پایه به بازار دوم ارتقا یافت که شرکت داروسازی شهید قاضی به‌عنوان دویست و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه توافقی درج شد. در این راستا سارا سادات اخلاقی، سرپرست پذیرش فرابورس اظهار کرد: شرکت بهپاک به‌عنوان هفتاد‌و‌چهارمین نماد معاملاتی محسوب می‌شود که در فهرست نمادهای بازار دوم پس از احراز تمامی شرایط پذیرش درج می‌شود. این امر نشان می‌دهد شرکت‌ها در صورت کسب ویژگی‌های بازارهای اول و دوم مانند رسیدن سرمایه به حداقل مشخص این بازارها، زیان‌ده نبودن، سپری شدن حداقل زمان مشخص از زمان بهره‌برداری عملیات یا ارائه خدمات آنها و مواردی از این دست امکان ارتقای جایگاه خود از بازار پایه به بازارهای بالاتر را خواهند داشت. وی درخصوص داروسازی شهید قاضی نیز گفت: «دقاضی» با تولید ۵۶ محصول انسانی و ۲۱ محصول دامی، با ظرفیت ۳۶ میلیون بطری انواع محلول‌های تزریقی و ۱۵۰ میلیون عدد انواع آب مقطر و آمپول مشغول به فعالیت است و سرمایه‌ای بالغ بر ۱۳۵ میلیارد ریال دارد. به گفته اخلاقی، داروسازی شهید قاضی برنامه افزایش سرمایه خود را از مبلغ ۱۳۵ میلیارد ریال به مبلغ ۲۲۵ میلیارد ریال به منظور توسعه و راه‌اندازی خطوط جدید و به روز کردن تکنولوژی تولید در دستور کار دارد.