گروه بورس: در روزهای اخیر نمادهای «شاراک»، «هرمز»، «فروس»، «غالبر» و «خریخت» گزارش‌های عملکرد ۳ ماهه و نمادهای «دعبید» و «ولغدر» نیز گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه و سیمان سپاهان عملکرد ۹ ماه را منتشر کرده‌اند. از سوی دیگر با وجود پایان یافتن مهلت قانونی انتشار صورت‌های مالی همچنان گروه پالایشی از ارائه صورت‌های مالی خود امتناع ورزیده‌اند. بانک‌های بزرگ بورسی نیز صورت‌های مالی تایید شده ۱۲ ماهه را روی «کدال» قرار نداده‌اند و در عین حال عملکرد سه ماهه آنها نیز مورد ابهام است.

تداوم تاخیر در شفاف‌سازی شرکت‌ها

با وجود به پایان رسیدن مهلت قانونی انتشار صورت‌های مالی عملکرد سه ماه شرکت‌های بورسی همچنان برخی از شرکت‌ها عملکرد نخستین فصل سال ۹۵ را ارائه نداده‌اند. در این میان شرکت‌های پالایشی از جمله این شرکت‌ها هستند. تاخیر در انعکاس آخرین عملکرد شرکت‌های پالایشی یکی از مواردی بوده که در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است. این موضوع تا حدی پیش رفته است که اگر شرکت پالایشی در موعد مقرر قانونی صورت‌های مالی خود را منتشر کند،‌ تعجب آور است. در شرایط کنونی نیز شرکت‌های پالایشی بورسی و فرابورسی به جای انتشار صورت‌های مالی ۳ ماه نخست سال جاری در اطلاعیه به ظاهر شفاف‌سازی از عدم انتشار صورت‌های مالی با توجه به ارائه نشدن اطلاعات مالی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش خبر داده‌اند. در حالی شرکت‌های پالایشی صورت‌های مالی را منتشر نکرده‌اند که پس از تعدیلات مثبت و بعضا قابل توجه در شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در سه ماه پایانی سال گمانه‌زنی‌های بسیاری درخصوص نحوه سودآوری این شرکت‌ها در سه ماه نخست سال جدید وجود دارد. برای مثال پالایش نفت لاوان در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۴ که در هفته‌های گذشته منتشر شده، موفق به شناسایی ۲۲ ریال سود به ازای هر سهم شد. این در حالی است که این شرکت پیش از این، در آخرین پیش‌بینی برای سال ۹۴ زیان ۲۰۶۰ ریال به ازای هر سهم را انعکاس داده بود. این موضوع حالت انتظاری بازار را برای عملکرد شرکت‌های پالایشی و نحوه قیمت‌گذاری محصولات اصلی و مواد اولیه این شرکت‌ها بیش از پیش افزایش داده است. علاوه بر گروه پالایشی در شرایط کنونی صورت‌های مالی سه ماهه بانک‌ها و همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک‌های بزرگ برای سال مالی گذشته نیز منتشر نشده است. در حالی که فعالان بازار انتظار افزایش شفافیت در دوران ریاست جدید دارند، امید است که قدم‌های مثبتی در جهت رفع مشکلات کنونی برداشته شود.

داروسازی دکتر عبیدی در گزارش عملکرد ۶ماهه، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۹۵ را با سرمایه ۶۷۲میلیارد ریالی، مبلغ ۴۵۳ ریال در نظر گرفته که در دوره ۶ماهه مورد گزارش توانسته ۷۴درصد از سود پیش‌بینی شده را محقق سازد. نماد این شرکت از پایان تیر با توجه به تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم متوقف شده است. تعدیل مثبت ۴۱ درصدی سود خالص بر اساس عملکرد شش ماهه این شرکت در مقایسه با پیش‌بینی پیشین (بر اساس عملکرد سه ماهه) از نکات مثبت صورت‌های مالی ارائه شده است. «دعبید» با نسبت قیمت به درآمد بیش از ۱۶ واحدی ۷۴ درصد از پیش‌بینی سود خالص خود را در نیمی از سال مالی خود محقق ساخته است که از این لحاظ پیش‌بینی ارائه شده کنونی تا حدی محتاطانه به نظر می‌رسد. داروسازی عبیدی در ۶ ماه دوم سال مالی افزایش ۲۴ درصدی مقدار فروش را نسبت به نیمه نخست سال مالی پیش‌بینی کرده است. بر اساس شفاف‌سازی‌های انجام شده از سوی این شرکت اضافه شدن ۲۸محصول جدید به سبد فروش این شرکت در ۶ ماه دوم سال مالی انتظار افزایش مقدار فروش را ایجاد کرده است. علاوه بر این، با وجود افزایش بهای تمام شده مقدار رشد این قسمت از صورت مالی نسبت به فروش کل کمتر بوده است. شرکت در این خصوص به حاشیه بالاتر سودآوری محصولات جدید در مقایسه با محصولات پیشین اشاره کرده است. همچنین علت افزایش هزینه مالی نیز ضعف نقدینگی موجود در شرکت و اخذ تسهیلات جدید از سیستم بانکی عنوان شده است. شرکت پتروشیمی شازند (پتروشیمی اراک) در دوره ۳ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری توانست ۹۳ریال معادل ۱۴درصد از سود پیش‌بینی شده برای سال مالی ۹۵ را پوشش دهد؛ «شاراک» درآمد هر سهم خود را با سرمایه ۵ هزار و ۴۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۶۴۳ ریال اعلام کرده، همچنین سود ناخالص و سود خالص شرکت در عملکرد ۳ ماهه به ترتیب برابر ۱۷ و ۱۴ درصد پوشش داده شده که در این خصوص مدیرعامل «شاراک» با ارسال نامه‌ای به سایت کدال، به ارائه توضیحات در این خصوص پرداخت و گفت: به دلیل اینکه فروش محصولات و خرید خوراک شرکت به ترتیب بر اساس نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای صورت می‌گیرد، در ۳ماهه واقعی سال تفاوت بین دو نرخ مزبور به مبلغ ۴هزار و ۳۶۴ریال رسیده که این امر باعث کاهش سود شرکت در سه ماه نخست سال شده و با توجه به اینکه پیش‌بینی تفاوت بین دو نرخ در حال حاضر میسر نیست، شرکت در حال بررسی روند تغییرات قیمت ارز در آینده است که در صورت ثابت بودن مابه‌التفاوت این دو نرخ یا کاهش بیشتر، تعدیلات منفی مربوط به پیش‌بینی سود هر سهم اعلام خواهد شد. این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها براساس ارز آزاد در هفته پیش‌رو خبر داد؛ این موضوع می‌تواند گامی مهم برای پیش‌نیازهای یکسان‌سازی نرخ ارز باشد. در این شرایط به نظر می‌رسد تغییرات فاصله دو نرخ آزاد و مبادله‌ای برای حرکت به سوی نرخی واحد در بازار ارز بر سودآوری «شاراک» در ادامه اثرگذار باشد.

تداوم ضعف عملیاتی سیمانی‌ها

سیمان سپاهان در آخرین پیش‌بینی سود هر سهم بر اساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۵ سود ۱۶ ریالی را پیش‌بینی کرده است. این شرکت در روند ۹ ماهه ۱۳۰ ریال زیان شناسایی کرده است. عملکرد سیمان سپاهان در روند ۶ماهه منجر به زیان ۱۳۴ ریالی شده بود. تداوم وضعیت نامناسب بازار ساخت و ساز فشار را بر سودآوری شرکت‌های سیمانی نگه داشته است. «سپاها» با سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومانی با زیان عملیاتی بیش از ۸میلیارد تومانی در ۹ ماه منتهی به خرداد مواجه شده است، در حالی که شرکت سود عملیاتی ۴/ ۵ میلیارد تومانی را برای سال منتهی به شهریور ۹۵ پیش‌بینی کرده است. «سپاها» همچنین در دوره مشابه سال گذشته موفق شده نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان سود محقق سازد. در این میان ۴۰ درصد از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری این شرکت در روند ۹ ماهه سال مالی جاری محقق شده است. با توجه به اینکه انتظار می‌رود بیش از ۱۰ میلیارد تومان از این درآمد در سه ماه باقیمانده از سال مالی محقق شود، این موضوع می‌تواند تحقق سود خالص پیش‌بینی‌شده را امکان‌پذیر سازد.