گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دومین هفته کاری در مرداد ماه را با تغییر مدیر سازمان بورس به پایان برد.

در حالی که هفته‌ها از آخرین دور شایعات در مورد تغییر رئیس سازمان گذشته بود، روز سه‌شنبه بازار با تصمیم شورای بورس برای موافقت با استعفای دکتر فطانت مواجه شد تا سکان بازار پس از نزدیک دو سال به شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد و مدیرعامل سابق بورس انرژی سپرده شود. اکثر کارشناسان در حال حاضر لیست بلند‌بالایی از انتظارات را برای رئیس جدید سازمان فراهم کرده‌اند. بهبود دستورالعمل معاملات، تقویت نرم‌افزارهای بازار، بهبود ساختار تامین مالی و بازار بدهی، عمل به اصول اقتصاد مقاومتی و انجام اصلاحات اساسی در بازار عمده انتظارات فعالان تالار شیشه‌ای از رئیس جدید سازمان بورس است. انتظار می‌رود در هفته جاری شاپور محمدی برنامه خود را به بازار ارائه دهد که به نظر می‌رسد توسعه بازار بدهی با توجه به سیاست‌های دولت در اولویت قرار دارد. در همین حال هفته گذشته بازار سهام شاهد تحولات مهمی در سطح کلان به‌ویژه در بخش‌های سیاسی و اقتصادی بود.

در مهم‌ترین‌ موضوع اقتصادی رئیس‌کل بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها براساس ارز آزاد در هفته آینده خبر داد. وی معتقد است که این اقدام می‌تواند تسریع‌کننده حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز باشد. در صحنه اقتصاد جهانی اما بهای هر تن نفت برنت با کاهش چشمگیر ۱۶درصدی به محدوده ۵/ ۴۲ دلار رسیده است. بهای نفت وست‌تگزاس نیز در محدوده ۴۱دلار قرار دارد. در بازار فلزات، بهای هر تن مس ۴هزار و ۸۶۲دلار گزارش شده است. بهای هرتن روی نیز به ۲هزار و ۱۹۱دلار رسیده است. بهای دوفلز آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۹۸دلار و یک هزار و ۸۰۰دلار در هر تن گزارش شده است.در بازار سنگ آهن نیز خریدارها با حضور خود در بازار واردات سنگ آهن چین موجب رشد قیمت این محصول شدند. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی ۵۷ دلار و ۶۵ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد که ۸۵ سنت در بازه یک‌روزه رشد داشته است. کارشناسان علت این بهبود قیمت را اقدام اخیر شرکت‌های معدنی چینی برای مقابله با سنگ آهن وارداتی از استرالیا و برزیل می‌دانند. برخی این اقدام را تلافی پرونده‌های آنتی‌دامپینگ آمریکا علیه فولاد چین می‌دانند.

ظاهرا بیش از ۲۰ شرکت معدنی چینی در بیانیه‌ای خواستار بررسی شرکت‌های معدنی واله و ریو‌تینتو و بی‌اچ‌پی بیلیتون شده‌اند تا اقدام لازم آنتی‌دامپینگ صورت گیرد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه تحت‌تاثیر خبر تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شروعی توفانی داشت و خریدهای گسترده در نمادهای عمده بازار موجب شد تا شاخص در دقایق ابتدایی بازار جهش چشمگیری را تجربه کند. به این ترتیب در نهایت شاخص بازار سهام نیز ۷۲۵ واحد افزایش یافت و به رقم ۷۶ هزار و ۲۲۵ واحد رسید. نمادهای اخابر با ۱۰۶ واحد، فملی با ۷۳ واحد و شبندر با ۶۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.در بازار روز چهارشنبه اکثر فروشندگان به انتظار تحولات بازار پس از تغییر مدیریت سازمان فروش‌های خود را به تاخیر انداختند.در این شرایط نگاه‌ها به سوی برنامه‌های رئیس جدید سازمان است تا خط‌مشی کلی برنامه‌های وی و همچنین برآوردی از حرکت‌های آتی بازار به‌دست آورند.

در گروه معدنی، زمان افزایش سرمایه گل‌گهر مشخص شد. به این ترتیب هیات‌مدیره «کگل» چهارشنبه ۲۰ مرداد با برگزاری جلسه‌ای، اقدام به افزایش سرمایه از ۴/ ۲ به ۳ هزار میلیارد تومان خواهد کرد. این افزایش سرمایه از دو محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به میزان ۴۹۲ میلیارد تومان و سود انباشته به میزان ۱۰۸ میلیارد تومان اعمال خواهد شد. در گروه بانکی در حالی که بازار در انتظار زمان برگزاری مجامع بانک‌های عمده است، نماد بانک انصار روز چهارشنبه بعد از تقسیم سود ۲۲۰ریالی و افزایش سرمایه از ۸۰۰میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان بازگشایی شد.

در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه نماد خارک پس از تقسیم سود ۲هزار و ۱۰۰ریالی باز‌گشایی شد. این شرکت پیش از بازگشایی در نامه‌ای درخصوص کاهش سود شرکت در سه ماهه نسبت به پیش‌‌بینی اعلام کرد با توجه به اینکه پیش‌‌بینی تفاوت بین دو نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای در حال حاضر میسر نیست،شرکت در حال بررسی روند تغییرات قیمت ارز درآینده است که در صورت ثابت بودن مابه‌التفاوت این دو نرخ یا کاهش بیشتر این تفاوت، تعدیل‌های منفی مربوط به پیش‌‌بینی سود هر سهم اعلام خواهد شد.در گروه غذایی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به افزایش ۲۲۰ تومانی قیمت شکر گفت: قیمت شکر از ۲۳۰۰ تومان مصوب در سال گذشته به ۲۵۲۰ تومان در سال جاری افزایش یافت.

بهمن دانایی، با اشاره به ابلاغیه معاونت رئیس‌جمهور در مورخ ۸ خرداد ۹۵ مبنی بر تعیین قیمت شکر در ابتدای هر سال گفت: ستاد تنظیم کارگروه بازار مصوب کرد با توجه به اینکه چغندر پاییزه در اردیبهشت و خرداد برداشت می‌شود، قیمت شکر از این پس، در ابتدای هر سال تعیین و مصوب شود. وی بیان داشت: البته سال گذشته قیمت خرید شکر از کارخانه‌ها ۲۵۳۰ تومان مصوب شده بود و قیمت عرضه آن به مصرف‌کننده (درب کارخانه) ۲۳۰۰ تومان بود که بر این اساس مقرر شده بود مابه التفاوت آن توسط دولت به کارخانه‌ها پرداخت شود. دانایی با بیان اینکه هنوز تصمیمی در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال جاری به کارخانه‌ها اتخاذ نشده است، گفت: کارخانه‌های قند و شکر بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال ۹۳ و ۹۴ مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند. در این گروه روز چهارشنبه بهنوش بعد از تقسیم سود ۶۵ریالی و کاهش سود هر سهم از ۵۶۳ریال به ۳۴۲ریال بازگشایی شد. هم‌چنین قندقزوین نیز بعد از مجمع و عدم تقسیم سود بازگشایی شد که جهشی ۱۱درصدی را تجربه کرد. مارگارین نیز روز چهارشنبه بعد از تعدیل منفی از ۸۹۵ریال به ۷۱۹ریال بازگشایی شد. در گروه واسطه‌گری مالی زمان افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری رنا مشخص شد تا این شرکت بورسی ۶۰۰ میلیارد تومانی شود. به این ترتیب «ورنا» زمان مجمع فوق‌العاده را ساعت ۱۰ یکشنبه ۱۷ مرداد تعیین کرد که در هتل المپیک برگزار خواهد شد. در این مجمع سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۶۰۰میلیارد تومان خواهد رسید تا صرف اصلاح ساختار مالی شود.در گروه حمل‌و‌نقل هلدینگ نفت و گاز پارسیان با انتشار اطلاعیه‌ای از قصد خود برای فروش سهام مدیریتی حمل و نقل پارسیان خبر داد، این بلوک ۶۹درصدی در نرخ ۱۵هزار ریال به ازای هر سهم روز بیستم مرداد راهی تابلو می‌شود. در گروه سیمانی نیز موسسه مولی‌الموحدین با انتشار یک آگهی از قصد خود برای فروش ۲۹درصد سهام سیمان‌غرب آسیا خبر داد. هر سهم این شرکت ۱۰۳تومان قیمت‌گذاری شده و روز بیستم مرداد‌ماه روی تابلو می‌رود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که شاخص با جهش ۹۶/ ۰ درصدی معادل ۷۲۵واحد توانست به کانال ۷۶هزار و ۲۲۶واحد برسد. ارزش معاملات در بورس به ۲۳۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۶میلیارد تومان بالغ شد.