گروه بنگاه‌ها: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت کیسون ضمن تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ با تقسیم ۴۰ ریال سود نقدی برای هر سهم موافقت کرد.به گزارش «دنیای اقتصاد» مجمع سالانه کیسون به ریاست گیتی سیف‌اللهی مقدم و نظارت هوشنگ یوسف‌خانی و میرحسینی با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد. در این جلسه مهندس انصاری، رئیس هیات مدیره شرکت کیسون به ارائه گزارش عملکرد هیات‌مدیره در سال ۹۴ پرداخت و به سوالات سهامداران پاسخ داد.

مهندس انصاری با اشاره به اینکه شرایط تحریم از سال ۹۰ لطمات زیادی را به شرکت‌های پیمانکاری زد، تاکید کرد: برخی شرکت‌ها توانسته‌‌اند از دره عمیق تحریم‌ها در ۴ سال گذشته عبور کنند و حالا این شرکت‌ها برنامه‌های خود را براساس آنچه در پساتحریم رخ می‌دهد بازبینی خواهند کرد. وی با تاکید بر اینکه هنوز مسائل بانکی و بیمه‌ای که نقش مهمی در عملکرد شرکت‌های پیمانکاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد، مرتفع نشده، افزود: با وضع تحریم‌ها از سال ۹۰ شرکت‌های پیمانکاری تئوری بقا را دنبال کردند و ما در آن شرایط هم توسعه کار را در دستور کار داشتیم با این همه هنوز نمی‌توان برنامه زمان‌بندی برای رسیدن به شرایط بهتر را ارائه کرد. این در حالی است که اگر مشکلات بانکی و بیمه‌ای حل شود صحنه فعالیت برای شرکت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی خیلی تغییر خواهد کرد. وی با اشاره به شرایط داخل کشور توضیح داد: ارقام رسمی کشور نشان می‌دهد حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و به قولی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام طی این چند سال در کشور مانده که نشان‌دهنده کمبود نقدینگی و عدم تامین مالی این طرح‌ها است که دوره سختی را برای پیمانکاران در پروژه‌های داخلی رقم زد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌ها فعالیت شرکت‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی را نیز محدود کرده، تاکید کرد: عدم قبول ضمانتنامه‌های بانکی ما در کشورهای دیگر سبب شد حدود ۸۰ درصد شرکت‌های ایرانی به عراق بروند و ۸۰ درصد صادرات ما به این کشور انجام شود. این در حالی است که عراق نیز طی دو سال گذشته با ارزان شدن نفت و حملات داعش شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده و شرکت‌های ایرانی بازار عراق را نیز از دست داده‌اند. هر چند کیسون هنوز فعالیت خود در بازار عراق را ادامه می‌دهد.

انصاری با اشاره به اینکه از زمان توافق برجام چند شرکت ژاپنی و اروپایی در حال مذاکره با کیسون هستند، گفت: اشتیاق زیادی از سوی شرکت‌های دنیا برای مشارکت وجود دارد اما سرنوشت مذاکرات ما با این شرکت‌ها بعد از مشخص شدن مسائل بانکی و بیمه‌ای بین‌المللی مشخص خواهد شد. هرچند پیش‌بینی من این است که تا اواخر پاییز امسال شاهد حل موضوع صدور ضمانتنامه‌ها و پوشش بیمه‌ای باشیم.

وی با اشاره به اینکه کیسون به مذاکرات خود در عرصه بین‌المللی ادامه می‌دهد، اظهار کرد: با تشکیل یک کنسرسیوم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد به ارزش ۶ میلیارد دلار در حال مذاکره هستیم. همچنین در دو کشور دیگر تفاهمنامه داریم و به‌صورت جدی برای قرارداد ۲ میلیارد دلاری مذاکره می‌کنیم. انصاری در ادامه با اشاره به اینکه شرکت کیسون ۲۹ پروژه داخلی و خارجی را در دست اجرا دارد، افزود: این پروژه‌ها در بخش مسکن و ساختمان حمل‌ونقل ریلی، سیویل، آب و فاضلاب، نفت و گاز و صنعت است. از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه بازار بزرگ ایران (ایران مال) اشاره کرد که با مشارکت ۱۶۰ شرکت در حال انجام است و مهندسی و مدیریت پروژه بر عهده کیسون است که اواخر سال ۹۵ به پایان خواهد رسید.

انصاری با اشاره به اینکه برای سال ۹۵ افزایش درآمدها را پیش‌بینی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با توسعه ظرفیت کار در عرصه بین‌المللی، تمرکز بر انجام پروژه‌ها به بهترین نحو از لحاظ کیفیت، رعایت برنامه زمان‌بندی و کاهش قیمت تمام شده و ایجاد سازوکارهای لازم برای گسترش فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی ما این است در پایان سال ۹۵ با رشد ۶۲ درصدی در مجموع درآمدها بتوانیم مبلغ یک هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و بر این اساس سود هر سهم کیسون مبلغ ۱۵۴ ریال برای امسال پیش‌بینی می‌شود. انصاری با اشاره به اینکه تقاضای حضور در بازار اول فرابورس به‌صورت جدی در دستور کار شرکت کیسون است، ادامه داد: موارد مطرح شده از سوی کمیته پذیرش را دنبال می‌کنیم که با ارائه اصلاحات مورد نظر و شفافیت امیدواریم بتوانیم به زودی شاهد حضور کیسون در بازار اول فرابورس باشیم. در پایان مجمع ضمن تصویب صورت‌های مالی سال ٩٤ از مبلغ ۷۰ ریال سود واقعی هر سهم مبلغ ۴۰ ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران توزیع شد. همچنین روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت کیسون تعیین شد.از سوی دیگر برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره رای‌گیری شد که بر این اساس مهندس محمدرضا انصاری، مهندس رضا معبدکار، مهندس آرش جنابی، بهزادشیرمحمدی و علی محمدکیایی به‌عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب شدند. همچنین شرکت فراسر و دانیال انرژی به‌عنوان اعضای علی‌البدل تعیین شدند.