گروه بورس- فاطمه اسماعیلی: شاخص کل بورس این روزها در حالی با رشد همراه است که همچنان در کلیت بازار رکود مشاهده می‌شود. بر این اساس نماگر بورس تهران که در ابتدای معاملات روز گذشته تا مرز سقوط به سطح ۷۳ هزار واحدی پیش رفته بود، با رشد ۲ واحدی به کار خود پایان داد و در نهایت در سطح ۷۴ هزار و ۱۹۷ واحد متوقف شد. از نکات قابل‌توجه این روزهای بازار، ترافیک قابل‌توجه اطلاعیه‌ها در سامانه کدال است که نشان می‌دهد شرکت‌ها در حال ارسال گزارش‌های حسابرسی شده سالانه و آگهی‌های مجامع خود هستند. از این‌رو ورود و خروج‌ شرکت‌ها به دلیل برگزاری مجامع روی تابلوی بورس با گرمی بیشتری ادامه دارد.

بر این اساس روز گذشته نیز با اعلام توقف برخی نمادها برای برگزاری مجمع سالانه، شاهد فشارهای فروش بیشتری بودیم اما این فشار فروش، باعث ایجاد صف فروش در آن نمادها نشد. به نظر می‌رسد افزایش توقف نمادها در روزهای پایانی تیرماه، باعث شده تا این روزها شاهد افت نسبی حجم معاملات باشیم. این در حالی است که ارزش ۲۰۶ میلیارد تومانی معاملات روز دوشنبه با توجه به متوقف بودن ۳۳ نماد، قابل قبول بود و بخش قابل‌توجهی از آن را می‌توان به انجام معاملات بلوکی این‌بار هم برای حفظ شاخص در نمادهای عادی «اخابر»، «همراه»، «وامید» و «وغدیر» و همچنین بازگشایی نماد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نسبت داد. بر این اساس دیروز «کگل» پس از تقسیم سود نقدی به تابلوی معاملات بازگشت و با معاملات مثبت خود، شاخص کل را به تنهایی ۴۸ واحد ارتقا داد.

یکی از مهم‌ترین خبرهایی که روز گذشته توجه فعالان بازار سهام را به خود جلب کرد، تعدیل منفی نماد بانک ملت بود. بر این اساس دیروز بانک ملت سود خود را از ۱۹.۹۸۴میلیارد ریال برای سال ۱۳۹۴ به رقم ۱۴.۸۸۵ میلیارد ریال کاهش داد تا سود هر سهم «وبملت» از ۵۰۰ ریال به ۳۷۲ ریال (معادل ۲۶ درصد) کاهش پیدا کند. موضوعی که نشان داد بانکی‌ها همچنان تحت‌فشار هستند. این در حالی است که پیش از این نیز با توجه به وضعیت نامطلوب گروه بانکی انتظار نمی‌رفت تا تعدیل خاصی در گزارش‌های سه ماهه نمادهای حاضر در این گروه دیده شود. با این وجود با توجه به رفع تدریجی تحریم‌ها و همچنین توجه زیاد دولت و البته کل اقتصاد ایران به صنعت بانکی کشور، چشم‌انداز مثبتی برای این گروه انتظار می‌رود.

بازار کم‌رمق و سردرگم

حسام حسینی، تحلیلگر بازار سهام در بررسی وضعیت کنونی بازار به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر بازار سهام با سرگردانی همراه است. پیش از این با توجه به مشکلات صنعت، پالایشگاه‌ها، فولادی‌ها و دیگر گروه‌های بازار، بخش خودرو به‌عنوان لیدر توانسته بود با رونق نسبی خود موجب تحرک بورس شود به‌طوری که با رشد تولید خودرو بورس رونق می‌گرفت و با افت آن بورس نیز افت می‌کرد اما از آنجا که رشدهای این گروه غیربنیادی و بدون پشتوانه بود، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودرو دیگر لیدر خوبی برای بورس نیست. از این‌رو با توجه به وجود رکود در بورس تهران باید به دنبال صنعت دیگری به‌عنوان لیدر بود اما در حال حاضر هیچ گروهی چنین شرایطی را دارا نیست.

وی افزود: روز گذشته گروه بانکی با تعدیل منفی نماد وبملت مواجه شد، تعدیلی که نشان‌دهنده وضعیت کلی گروه بانکی است. متاسفانه در شرایط کنونی بانکی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و حتی اعداد بزرگی که به‌عنوان سود برای برخی از این نمادها همچون نماد بانک صادرات و بانک تجارت مطرح شده است، حاصل فروش دارایی‌های ثابت همچون املاک و زمین بوده است که بر اساس این اقدامات شاهد سودهای کاذب و بی‌کیفیتی بودیم که عملیاتی نبوده و مبنای درستی نداشتند. حسینی ادامه داد: از آنجا که بخش عمده‌ای از ترازنامه بانک‌ها به دلیل ورود به فعالیت‌های بنگاه محورانه همچون ورود به خرید و فروش در یک بخش رکودی همچون بخش مسکن و در عین حال کاهش نقدینگی ناشی از افزایش مطالبات مشکوک‌الوصول از کار افتاده است، شاهد مشکلات زیادی در این صنعت هستیم.

وی توضیح داد: رهایی بانک‌ها از مشکلات کنونی تنها دو راهکار دارد. ساده‌ترین راه‌حل این معضلات به‌وجود آمدن یک ابرتورم در اقتصاد ایران است تا به سبب آن با یک رونق ناپایدار ظاهری، مقداری از کمبود نقدینگی میان بانک‌ها جبران شود. ولی اثرات بسیار مخربی در میان مدت و بلندمدت دارد راهکار دوم و اصولی، اصلاح سیستم بانکی است که در این سال‌ها شاهد اقداماتی از سوی دولت در این زمینه بودیم اما باید توجه داشت با توجه به وضعیت کنونی سیاسی و اقتصادی ایران، اصلاح سیستم بانکی امری زمان‌بر خواهد بود.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از بازار ارتباط مستقیمی با قیمت‌های جهانی دارد، عنوان کرد: طی چند ماه گذشته شاهد ثبات نسبی در قیمت‌های جهانی و بازارهای کالایی بودیم که به تبع آن تغییر خاصی نیز در وضعیت نمادهای مرتبط با آن دیده نشد اما در مجموع به نظر می‌رسد شاهد گزارش ۳ ماهه قابل قبولی در میان گروه‌های وابسته به بازارهای کالایی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بازار در انتظار تغییر یکی از شرایط کلان اقتصادی همچون نرخ دلار، قیمت‌های جهانی، تورم و رشد اقتصادی است. در غیر این‌صورت به نظر می‌رسد بازار با بضاعت کنونی خود، توانایی رشد خاصی رانداشته و نوسانات محدود آن ادامه پیدا کند.

حسینی به توقف برخی نماد‌های معاملاتی در روز گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل مجامع و توقف بسیاری از نمادها در این بازه زمانی کاهش ارزش و حجم معاملات امری طبیعی خواهد بود اما در مقابل روز گذشته شاهد برخی بازگشایی‌ها بودیم که تاثیر قابل توجهی در رشد شاخص داشتند.

روز پر‌رفت‌و‌آمد بورس تهران

در داد‌و‌ستدهای روز دوشنبه شاخص کل بورس تنها ۲ واحد رشد کرد و در عدد ۷۴ هزار و ۱۹۷ واحد متوقف شد تا زیان این بازار از ابتدای سال بیش از ۷ درصد شود. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۷/ ۴ واحدی مواجه شد. در این میان، نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، گروه صنعتی سپاهان، صنایع سرما‌آفرین، معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنعتی جام‌دارو، پارس‌دارو و فیبر‌ایران پس از برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و همچنین افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک‌قیمتی بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی لنت‌ترمز ایران، پست بانک ایران، پلاسکوکار، توسعه معادن و فلزات، سرامیک‌های صنعتی اردکان، کارخانجات قند قزوین، کمباین‌سازی ایران، پارس‌خودرو، دشت مرغاب، توسعه صنایع بهشهر، بیسکویت گرجی، بیمه دانا، ایران مرینوس، صنایع آذر آب، نورد و تولید قطعات فولادی، محورسازان ایران خودرو، لبنیات کالبر، فولاد خوزستان، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، داروپخش، سایپا دیزل، بیمه ملت، لیزینگ ایران، پتروشیمی خارک، پالایش نفت بندرعباس، تامین ماسه ریخته‌گری، پالایش نفت بندرعباس، بانک سینا، بیمه البرز، مهندسی نصیرماشین، بهنوش ایران و بانک ملت متوقف شدند.

نجات بورس به کمک بزرگان