مراسم اختتامیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه روز گذشته در حالی برگزار شد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی بیش از گذشته احساس شد.

در این مراسم محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و علی پزشکیان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به همراهی مجلس در توسعه بازار سرمایه بیان کرد: با تمهیداتی که از سوی مجلس شورای اسلامی در جهت توسعه اقتصادی کشور صورت گرفته است به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها شرایط مطلوب‌تری داشته باشد.

وی در ادامه افزود: همواره توسعه کشور مبتنی بر نظام مالی یعنی بورس، بانک و بیمه است. این ارکان می‌توانند با توسعه هرچه بیشتر شرایط را برای رقابت در بازارهای جهانی به وجود آورند. فطانت همچنین گفت: پس از تصویب قانون بازار سرمایه در سال ۸۴ این بازار رشد چشمگیری داشته است. هم‌اکنون ۴۰۰ شرکت در بورس پذیرفته شده و ۵۰۰ نهاد مالی در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

همچنین ارزش شرکت‌های پذیرفته شده نیز حدود ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: شرایط بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید بسیار مطلوب‌تر از گذشته بوده به‌طوری که رقم ارزش شرکت‌های بازار سرمایه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان طی مدت اخیر رسیده است. فطانت در ادامه بیان کرد: اقتدار اقتصادی در ایران به این مفهوم است که کدام کشور قدرت تجهیز منابع بیشتری را در اختیار دارد. اگر پول‌های خرد مردم در جهت تجهیز منابع و فعالیت‌های اقتصادی مصرف شود آن کشور می‌تواند از اقتدار بیشتری در دنیا برخوردار باشد. به‌عنوان مثال، دلیل اصلی که رشد اقتصادی اروپا نسبت به آمریکا پایین‌تر است وجود بازار سرمایه وال‌استریت در آمریکا است که توانسته قدرت و استحکام بیشتری به اقتصاد آمریکا ببخشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان کرد: ما باید بتوانیم کشور را از بانک‌محوری خارج کنیم. تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است به‌طوری که حجم تجهیز منابع از بازار سرمایه به رقم ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یکی از نکات بااهمیت بورس تهران شرکت‌های فعال در صنعت هستند. ۴۰ صنعت بازار سرمایه به‌عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور بوده و رونق هریک از آنها می‌تواند رونق در بخش‌های مختلف کشور را به‌همراه داشته باشد. وی در پایان بیان کرد: طبیعتا اگر بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی چالش‌های بازار را برطرف کنیم این لکوموتیو سرعت بیشتری گرفته و رشد اقتصادی به هدف ۸ درصدی در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.