تغییر در زیرساخت‌ها با هدف تامین منافع بلندمدت سهامداران و سود پایدار

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران یاسا تایر و رابر با حضور صاحبان بیش از ۸۹ درصد سهام این شرکت در تاریخ ۹ تیرماه سال‌جاری در محل هتل المپیک (آکادمی فوتبال) برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ایران یاسا، هیات رئیسه مجمع عمومی مرکب بودند از: صلاح‌الدین قوی پنجه رئیس، عبدالمجید قندریز و رضا توکلی ناظر، سعید تقوایی دبیر جلسه، نماینده بورس و نیز بازرس قانونی و حسابرس مستقل. در این جلسه مدیرعامل شرکت ایران یاسا گزارشی از فعالیت‌های هیات‌مدیره در سال ۹۴ را به مجمع عمومی ارائه کرد.

دکتر سعید تقوایی در این گزارش با اشاره به اینکه سال۹۴ با تغییرات بسیار مهمی در محیط بیرونی شرکت همراه بود، گفت: اثرات این تغییرات نه تنها در سال مذکور، بلکه در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. وی افزود: طولانی شدن فرآیند توافقات اولیه‌ سیاسی و شرایط پسابرجام بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد و این امر شرکت ایران یاسا را نیز با نوسانات زیادی مواجه کرد و بنابراین تلاش کرد با شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی و شناسایی قوت‌ها و ضعف‌ها، راهبردهای کلان خود را بازنگری کند تا از طریق تفکر راهبردی بتواند موفقیت‌های تولیدی و تجاری خویش را تداوم بخشد. دکتر تقوایی اقدامات اساسی و ارزشمند سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و گفت: اندازه‌گیری کمی عملکرد فرآیندهای درون سازمان، ایجاد بینش راهبردی، مطالعه و تحلیل بازارهای صادراتی، استقرار نظام مدیریت فناوری و تشکیل کمیته ریسک برای مواجهه با انواع ریسک‌های فراراه شرکت، از اهم اقدامات و رویکرد مدیریتی شرکت بوده است. وی افزود: ریسک‌هایی همچون ریسک عوامل بین‌المللی، بازار، نقدینگی، قوانین و مقررات، اجرایی و ریسک سرمایه از جمله ریسک‌هایی هستند که این شرکت عمدتا با آنها مواجه است.

تقوایی چشم‌انداز شرکت برای سال ۱۴۰۴ را تبدیل «ایران یاسا» به مجموعه برتر تولید‌کننده تایر برای وسایل نقلیه دوچرخ در منطقه و ارتقای نام آن به یک نماد ملی برتر عنوان کرد و گفت: ارزش‌آفرینی و نوآوری در حوزه ترابری وسایل نقلیه دوچرخ، اسکوتر، کشاورزی سبک و ATV با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا با تاکید برنیاز مشتریان داخلی و منطقه‌ای و سایر ذی‌نفعان، جزو ماموریت اصلی شرکت قرار گرفته است.

وی اهداف راهبردی شرکت تا سال ۹۸ را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: اصلاح ساختار مالی با رویکرد کاهش وابستگی به شبکه بانکی، توسعه شبکه نمایندگان و عاملین فروش، انطباق کامل عملیات فروش با قوانین مصوب مالیاتی، تامین سود پایدار سهامداران، تولید براساس ظرفیت اسمی، کسب ۸۰ درصدی از سهم بازارداخلی تایر موتور سیکلت، کسب ۲۰ درصدی از سهم بازارتایرOE، اختصاص۳۰ درصد از کل فروش محصولات تولیدی به بازارهای صادراتی پایدار، تولید تایر بر پایه استانداردهای جهانی و کسب E-Mark، تولید۲۰ سایز تایرهای تیوبلس و به‌کارگیری مدل تعالی سازمانی، از مهم‌ترین این اهداف است.

دکتر تقوایی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها و حضور رقبای قدرتمند خارجی و باز شدن در‌های واردات، بیم و هراس تازه‌ای را برای بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع تایر و تیوب موتوری در کشور به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: این شرایط شرکت را با فضای رقابتی جدیدی مواجه خواهد کرد که در سال‌های گذشته از آن مصون بوده است.

وی اضافه کرد: فضای پیش رو، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای متفاوتی را طلب می‌کند و نیازمند صبوری سهامداران محترم برای نیل به اصلاح ساختار مالی و تکنولوژی نوین تولید تایر است تا منافع بلندمدت سهامداران و ایجاد سود پایدار را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت عملکرد ایران یاسا در سال مالی مورد گزارش را با توجه به مسائل و مشکلات پیش رو قابل قبول ارزیابی و خاطرنشان کرد: فروش خالص شرکت از ۱،۹۰۰،۸۴۱ میلیون ریال در سال ۹۳ به ۱،۸۶۴،۶۰۱ میلیون ریال در سال ۹۴،معادل ۲ درصد،کاهش داشته است. دکتر تقوایی همچنین درخصوص سود عملیاتی شرکت گفت: این سود در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با کاهش ۳۴ درصدی همراه بوده است و سود خالص شرکت ایران یاسا با توجه به مضیقه‌ها، مشکلات و کاستی‌های گوناگون حوزه صنعت، از مبلغ ۱۷۸،۶۷۲ میلیون ریال به ۲۲،۱۱۴ میلیون ریال کاهش نشان می‌دهد. از طرفی با تمهیدات به‌عمل آمده، جمع دارایی‌های شرکت از رشد یک درصدی برخوردار شده و بدهی‌های سال مالی مورد گزارش نیز ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: این درحالی است که به‌رغم مشکلات فرا راه، شرکت ایران یاسا نه تنها با زیان روبه‌رو نشده است بلکه سود مناسب و منطقی را با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای سهامداران خود به همراه داشته است و سایر برنامه‌های شرکت ازجمله افزایش سطح کیفیت محصول بر پایه استانداردهای جهانی، توزیع متوازن محصول در بازار، توسعه همکاری با موتورسیکلت‌ساز و توسعه صادرات پایدار، ضامن تامین دستیابی به اهداف تعیین شده خواهد بود.

دکتر سعید تقوایی تلاش جهاد گونه مدیران و آحاد کارکنان شرکت و اتخاذ تمهیدات مختلف مدیریتی را در پیشبرد اهداف شرکت کارساز و قابل ستایش دانست و گفت: با تداوم بی‌وقفه فعالیت‌ها، امیدوار است ایران یاسا به اهدافی به مراتب بالاتر از تعهدات مندرج در برنامه‌های شرکت دست یافته و کشور و سهامداران محترم بتوانند از اثرات مثبت آن در سال ۱۳۹۵ که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده، بهره‌مند شوند.

برپایه همین گزارش، در این جلسه، پس از قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی دکتر سعید تقوایی مدیر عامل شرکت و قرائت گزارش حسابرس مستقل و تصویب صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت وجوه نقد شرکت برای عملکرد سال مالی منتهی به ٢٩ اسفند ماه سال ۹۴، مجمع عمومی ضمن قدردانی از تلاش‌های به عمل آمده و با تصویب صورت مالی و نیز با تاکید بر حسن عملکرد هیات‌مدیره در سال مالی مذکور، تصمیماتی به این شرح اتخاذ شد: موسسه حسابرسی آیین محاسبان امین به‌عنوان حسابرس و بازرس قانونی و موسسه رهبین به‌عنوان بازرس علی‌البدل برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵، روزنامه کثیرالانتشار اطلاعات برای درج آگهی‌های مربوط به شرکت و نیز تقسیم سود نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال بین سهامداران شرکت.

همچنین در این جلسه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام)، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (سهامی عام)، شرکت آزادراه امیرکبیر (سهامی خاص) و شرکت بازرگانی صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی خاص) به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره شرکت انتخاب شدند.