گروه بورس- مهرنوش سلوکی: آخرین روز کاری هفته برای فرابورس ایران با ریزش ۴ واحدی همراه بود تا برای هشتمین روز متوالی شاخص این بازار با افت همراه باشد. شاخص فرابورس روز گذشته به رقم ۷۷۷واحد رسید. بازدهی این بازار در بازه یکساله به ۱۳ درصدرسید، اما همچنان زیان حدود۳ درصد از ابتدای سال در کارنامه فرابورس قراردارد.

معاملات روز گذشته فرابورس در حالی به پایان رسید که از میان هفت نماد موثر بر شاخص نمادهای «هرمز»، «میدکو» و«شتران» در مجموع با تاثیر ۸ واحد بیشترین اثر را بر افت شاخص کل برجای گذاشتند و در مقابل نمادهای «مارون»، «شاوان»، «ارفع» و «کوثر» اثرگذارترین سبزپوشان روز گذشته این بازار بودند.

در معاملات روز چهارشنبه حدود ۳۸۰ میلیون ورقه بهادار در ۲۱هزار و ۱۳۸ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۷۵۲ میلیارد ریال دست به دست شد.

عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را مدیریت انرژی امید تابان هور از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد گروه توسعه حمل و نقل ریلی پارسان، پالایش نفت تهران و بانک دی در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک‌ماهه این دو متغیر به ترتیب حدود ۶/ ۴ و ۳۱ درصد افت کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی ارزش معاملات با افت حدود ۶۶ درصدی مواجه بوده است.

در همین حال، بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در روز گذشته متعلق به فولاد هرمزگان جنوب با معامله ۲۷ میلیون سهم به ارزش ۵۱ میلیارد ریال بود. همچنین سهام بیمه کوثر، زغال‌سنگ پروده طبس و بیمه سامان بیشترین افزایش قیمت و فولاد هرمزگان، قند چهارمحال و قند شیروان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

بیمه کوثر که جایگاه بیشترین افزایش قیمت را با صعود ۵‌درصدی به ثبت رساند، در سابقه معاملاتی ۱۰ روز گذشته خود تنها دو روز مثبت داشت. این شرکت که روز چهار‌شنبه با فشار خرید از سوی حقیقی‌ها همراه بود،در برنامه خود طرح افزایش سرمایه از رقم ۱۴۰۰ میلیارد ریال به ۲۵۰۰ میلیارد ریال را دارد.

همچنین، بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش ۳میلیون و ۴۴۰ هزار سهم اختصاص یافت. همچنین در روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان به منظور انجام معاملات ثانویه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران بودیم.

نگاهی به معاملات تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی

نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از افزایش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه دارد. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۸۵۳ تا ۸۷۷ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد تسه ۹۳۰۴ به میزان ۳۶/ ۱ درصد رخ داد.

علاوه بر این، روز گذشته شاهد معامله ۷۵ هزار و ۴۱۱ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۲۵ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۱میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده ۹۲۰ تا ۹۵۳ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.

با صنایع فرابورسی

در بحث صنایع فرابورسی و در گروه بانکی، از میان ۴ نماد این گروه تنها بانک دی با روند منفی به کار خود پایان داد. این شرکت که جایگاه بیشترین حجم معاملات این گروه (بیش از ۶میلیون سهم) را به خود اختصاص داده بود شاهد حضور پررنگ بازیگران حقیقی در معاملات بود.

در صنعت فلزات اساسی روز گذشته شرکت فولاد هرمزگان جنوب بعد از بازگشایی بیشترین اثر منفی را بر افت شاخص داشت، این شرکت که بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت (۲۶میلیون و ۹۸۲هزار سهم)، با انتشار گزارش هیات‌مدیره (در روز سه‌شنبه) سود هر سهم برای سال ۹۵ را ۱۲ ریال اعلام کرد، این در حالی است که شرکت در سال گذشته به ازای هر سهم زیان ۱۶۸ریالی کنار گذاشته بود. در جریان معاملات روز گذشته این نماد در بحث تغییر مالکیت تمایل بازیگران حقوقی برای خرید قابل توجه بود به‌طوری‌که حدود ۸۹ درصد از سهم خرید در اختیار این بازیگران قرار داشت. بیشترین رشد قیمتی را در این گروه، صنایع فولاد آلیاژی یزد به ثبت رساند که حجم معاملات آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم به ارزش ۵میلیارد ریال بود.

در گروه محصولات شیمیایی و از میان ۵ نماد فعال، سه نماد مثبت به کار خود پایان دادند که در این میان صنایع بهداشتی ساینا بیشترین رشد قیمتی را داشت. این شرکت که بیشترین حجم معاملات را در این گروه داشت، شاهد حمایت قابل توجه بازیگران حقوقی در صف خرید بود. اما بیشترین افت قیمتی را در این گروه شرکت پتروشیمی خراسان به ثبت رساند. این شرکت که سود هر سهم خود را برای سال ۹۴ مبلغ ۱۵۰ تومان در نظر گرفته است در معاملات سهام تنها حضور بازیگران حقیقی را به خود دید.

در گروه دارویی، بیشترین حجم معاملات این گروه در اختیار «دسانکو» بود. این شرکت که با افت ۷۳/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد، در مجمع عادی سالانه سود تقسیمی هر سهم خود را برای سال ۹۴، ۲۰۰ریال اعلام کرده بود. بیشترین رشد قیمتی در این صنعت در اختیار نماد «پخش» بود، این شرکت که بیش از ۹۴ درصد حجم خریدش در اختیار اشخاص حقوقی بود، در سابقه معاملاتی ۱۰ روز اخیر خود ۵ روز منفی را به ثبت رسانده است.