عقبگرد یک کانالی شاخص کل

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت نسبتا شدید شاخص کل بود. در بازار دیروز شاخص کل با افت ۳۳/ ۰ درصدی ناگزیر به ترک سطح حمایتی ۷۶هزار واحدی شد و در پایان در ارتفاع ۷۵هزار و ۸۷۴واحدی ایستاد. دیروز نمادهای بانک ملت، سایپا، ایران‌خودرو، چادر‌ملو‌، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و فولاد مبارکه با افت قابل ملاحظه قیمتی زمینه کاهش ۲۵۴واحدی شاخص کل را فراهم کردند. در بازار دیروز در گروه خودرویی سهامداران گروه بهمن برای دومین بار بلوک مدیریتی این شرکت را آگهی کردند که همین امر نیز به تشکیل صف خرید برای نماد موسسه کوثر به‌عنوان فروشنده منجر شد.

در مزایده قبلی و مربوط به ۲۴ اسفند، شرکت افق نیلی خلیج‌فارس از طرف سه مالک اصلی «خبهمن» اقدام کرده بود؛ اما این بار واگذاری از طریق موسسه مالی و اعتباری کوثر انجام خواهد شد.به این ترتیب، این موسسه از طرف سرمایه‌گذاری اندیشه فردا، فن پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور (مالک به ترتیب بیش از ۲۷، ۲۵ و ۴/ ۸ درصد سهام گروه بهمن) با سرمایه ۷/ ۵۰ میلیارد تومانی، متولی این مزایده شده است.

این درحالی است که طی هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکرات شرکت قطعه ساز کروز برای خرید این بلوک مطرح شده و به نظر می‌رسد این بلوک مدیریتی این بار معامله شود.مهلت حضور در این مزایده مهم تا دوشنبه ۲۴ خرداد تعیین شده و قرار است سه شنبه ۲۵ خرداد پاکت‌های مزایده بازگشایی شود. در گروه خودرویی همچنین مجمع سالانه شرکت پلاسکوکار سایپا که قرار بود ساعت ۱۴ دوشنبه ۱۷ خرداد برگزار شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در گروه نیروگاهی، زمان قطعی عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت تابان هور چهارشنبه جاری تعیین شد و این شرکت ۲۳۰میلیارد تومانی اولین شفاف‌سازی خود را درباره سود هر سهم ارائه کرد. در نامه ارسالی توسط مدیرعامل انرژی هور بر سود ۲۶۹ریالی این شرکت تاکید شد.براین اساس، ۲۳۰ میلیون سهم «وهور» در بازار اول معاملات فرابورس روانه میز فروش می‌شود که شامل ۱۰۰ میلیون سهم برای کشف قیمت و عرضه از طریق کارگزاران کنار گذاشته شده و ۱۳۰ میلیون سهم دیگر برای معامله‌گران تخصیص داده شد که بعد از اتمام معاملات و اعلام سهمیه هر کد، قابل خرید خواهد بود.

همچنین در این عرضه سهمیه هر کارگزار با همه شعب ۴۸۰هزار سهم بوده و همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم حداکثر قادر به خرید ۴۸۰ هزار سهم خواهند بود.در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندرعباس با انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه سال گذشته، زیان ۲ تومانی هر سهم را به سود ۱۷ریالی تبدیل کرد. این شرکت بعد از این اقدام، زمان مجمع خود را ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۲ خرداد تعیین کرد.در گروه حمل‌ونقل‌، مدیرعامل حمل‌و‌نقل‌ توکا برای دومین مرتبه بار در سال جاری شفاف‌سازی کرد و این بار در مورد پروژه‌های این شرکت بورسی توضیح داد.

مهدی خضری، مدیر‌عامل این شرکت درباره آثار مالی قرارداد حمل لوله‌های فلزی حفاری برای مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد قرارداد مذکور در مدت زمان بسیار کوتاهی در سال مالی ۹۴ انجام پذیرفت و از این رو اثر بااهمیتی ‌ندارد.در گروه پتروشیمی، دیروز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی از عدم پایبندی وزارت نفت به فرمول ارائه شده برای نرخ خوراک گازی خبر داد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: با وجود اینکه حدود یک سال از ابلاغ فرمول تعیین نرخ خوراک متان از سوی وزارت نفت می‌گذرد، اما هنوز به‌صورت رسمی این نرخ اعلام نشده است و شرکت‌های پتروشیمی ناچار هستند به‌صورت علی‌الحساب نرخ خوراک قبلی را محاسبه کنند. وی در ادامه خواستار وحدت رویه در نظام تصمیم‌گیری صنعت پتروشیمی شد و اضافه کرد: اکنون چند نهاد و مقام درباره صنعت پتروشیمی تصمیم‌گیری ‌می‌کنندکه این موضوع مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک مرکز رگولاتوری (تنظیم‌بخشی) در صنعت پتروشیمی گفت‌: باید در این مرکز رگولاتوری علاوه بر وزارت نفت و نهادهای دولتی، بخش خصوصی نیز مشارکت داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی یادآور شد: برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم مشکلات مربوط به تعیین نرخ خوراک و رگولاتوری مشخص شود تا سرمایه‌گذاران خارجی با خیال راحت وارد کشور شوند. وی ادامه داد: با وجود اینکه هیات‌های خارجی متعددی به کشور سفر کرده‌اند، تاکنون نتوانسته‌ایم یک قرارداد نهایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی امضا کنیم.وی به جایگاه نامناسب کشور در فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: باید با فراهم کردن بسترها، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت مهیا کرد.در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۰۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۹میلیارد تومان محدود شد.