گروه بورس: «ایران به جمع اعضای آیسکو پیوست.» این خبر شاید تنها حاوی پیوستن ایران به یک سازمان جهانی باشد،اما در واقع حضور ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار می‌تواند دریچه‌ای برای رونق هرچه بیشتر بورس ایران و حضور پررنگ شرکت ‌های بین‌المللی در بازار سرمایه کشورمان باشد. از سوی دیگر عضویت ایران در این سازمان می‌تواند، مسیر پیوستن بورس تهران را در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)که چند سال قبل بر اثر تحریم‌ها لغو شده بود نیز هموار کند. برهمین اساس، در چند روز گذشته محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به دعوت رسمی رئیس این نهاد بین‌المللی در نشست سالانه کمیته رشد و بازارهای نوظهور سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) که در لیما ( پایتخت پرو) برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند دیدار طرف‌های ایرانی با خارجی‌ها،همچنین قطعیت عضویت ایران در آیسکو می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی به بورس تهران اضافه کند و موجب رونق بورس تهران در منطقه و در میان بورس‌های آسیایی شود.

جزئیات نشست کمیته رشد و بازارهای نوظهور آیسکو

یکی از جلسات مهم چهل و یکمین گردهمایی سالانه آیسکو، نشست کمیته رشد و بازارهای نوظهور است که سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در آن شرکت کرده است. این نشست به ریاست رانجیت آجیت سینگ، رئیس کمیسیون اوراق بهادار مالزی و نایب رئیس هیات مدیره آیسکو برگزار شد. کمیته رشد و بازارهای نوظهور، بزرگ‌ترین‌ گروه در آیسکو محسوب می‌شود. این کمیته با داشتن نمایندگانی با ترکیب بیش از ۷۵ درصد از اعضای عادی آیسکو، در‌صدد ارتقای توسعه و کارآمدی بیشتر بازارهای نوظهور اوراق بهادار و آتی است.برای نیل به این هدف، کمیته رشد و بازارهای نوظهور اصول و ضوابطی وضع می‌کند که به موجب آنها دسترسی به برنامه‌های آموزشی و کمک‌های تخصصی برای اعضا فراهم و فرآیند تبادل اطلاعات و انتقال فناوری و تخصص در میان اعضا تسهیل می‌شود. کمیته رشد و بازارهای نوظهور، متشکل از ۸۷ عضو عادی و ۱۵ عضو پیوسته بوده که این اعضا، از اقتصادهای پیشرفته جهان هستند. علاوه بر این، ۱۰ کشور از اعضای G۲۰ نیز در کمیته مزبور حضور دارند.

در این جلسه، رئیس کمیته رشد و بازارهای نوظهور ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت این کمیته و تقدیر از عملکرد اعضا، دلایل بازدهی منفی بازار سرمایه برخی از اعضا در سال گذشته را برشمرد و عنوان کرد: این موضوع ناشی از دلایل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آنها رکود اقتصاد کشور چین بوده است. وی در ادامه اهمیت این کمیته را یادآور شد و حضور برخی از اعضای هیات مدیره آیسکو خصوصا پال اندروز، دبیر کل این سازمان و دیگر مقامات عالی‌‌رتبه را نقطه عطفی در این نشست دانست.

دیدارهای رئیس سازمان بورس ایران

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در حاشیه این نشست، محمد فطانت در دیداری با رانجیت آجیت سینگ، رئیس کمیته رشد و بازارهای نوظهور بر ظرفیت مثبت بازار سرمایه ایران به‌عنوان یک بازار نوظهور و مورد توجه در فضای بین‌الملل تاکید کرد. در این جلسه محمد فطانت و رانجیت آجیت سینگ، ضمن بحث و گفت‌وگو درخصوص توسعه همکاری دو‌جانبه میان کمیسیون اوراق بهادار مالزی و سازمان بورس و اوراق بهادار و نحوه مشارکت آینده این دو نهاد در کمیته رشد و بازارهای نوظهور، بر گسترش تعامل میان کمیته‌های فقهی (شرعی) بازار سرمایه ایران و مالزی تاکید و برای توسعه ابزارهای مالی جدید و همچنین دیگر اهداف پژوهشی، توافق کردند. همچنین در دیداری دیگر رئیس گروه نظارت آیسکو و رئیس و عضو هیات مدیره کمیسیون سرمایه‌گذاری‌ها و اوراق بهادار استرالیا، در دیدارهای جداگانه با رئیس سازمان بورس در حاشیه جلسه کمیته منطقه‌ای آفریقا و خاورمیانه ضمن تبریک به ایران برای پیوستن به این نهاد بین‌المللی، با ساختار بازار سرمایه ایران و فرآیندهای قانونی، مقرراتی و حقوقی بیشتر آشنا شدند.

همچنین طبق خبرهای دریافتی فطانت‌فرد طی دو سخنرانی در روزهای گذشته به معرفی بازار سرمایه ایران به طرف‌های خارجی پرداخت و درخصوص جذابیت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز توضیحاتی را ارائه داد. وی همچنین از حاضرین در جلسه دعوت کرد به ایران سفر کنند و بر هرگونه حمایت قانونی، عملیاتی و آموزشی از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نیز تاکید کرد.

تاریخچه‌ای از آیسکو

سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) به‌عنوان مهم‌ترین مجمع بین‌المللی بازار سرمایه که در سال ۱۹۸۳ تاسیس شده، مجمعی از سازمان‌های قانون‌گذار بازارهای اوراق بهادار و آتی دنیا است. اعضای این سازمان به‌طور عمده نهادهای ناظر بازارهای سرمایه یا قانون‌گذاران مالی کشورهای مختلف دنیا هستند.در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور عضو IOSCO هستند که بیش از ۹۵ درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد. نقش این سازمان، کمک به اعضا برای ارتقای استانداردهای بهینه مقررات و ایفای نقش به‌عنوان مجمعی از نهادهای قانون‌گذار داخلی در همکاری با یکدیگر و سایر اعضای سازمان است.

دبیرخانه دائم این سازمان در شهر مادرید (اسپانیا) قرار دارد. در حال حاضر این سازمان ۲۰۷ عضو به شکل ۱۲۵ عضو اصلی، ۱۸ عضو پیوسته و ۶۴ عضو وابسته به دبیرکلی آقای «پل اندروز» دارد.دو هدف مهم این سازمان بین‌المللی ارتقای استانداردهای بهینه مقررات برای یک بازار کارآ و قانونمدار، تبادل اطلاعات با سایر بازارهای سرمایه و همکاری درخصوص مسائل فنی و عملیاتی، ترسیم استانداردها در راستای دادوستد سرمایه‌گذاری در سطح جهان و در بین بازارها و کشورها است.این سازمان کمیته‌های متفاوتی دارد که سالانه در مناطق مختلف نشست‌هایی برگزار می‌کنند. این کمیته‌ها عبارت از کمیته اجرایی، کمیته فنی، کمیته رشد و بازارهای نوظهور است.